jelašnica niška banja

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

jelašnica niška banja

Postby rajzoran » 06. 03. 2007. 11:46 GMT +0000

bila je uskotračna mislim 600mm dali se zna nešto više o njoj i kad je i zašto ulinuta i koja je lokomotiva u parku čair molim informacije
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby shuca » 17. 03. 2007. 23:29 GMT +0000

Jelašnica-Niška banja ?????? Moguća je veza sa MED prugom iz vremena 1. sv. rata (MED= militare eisenbahn direkcion-nemačka okupaciona uprava) ili je to bila neka industrijska pruga-ne zaboravi da Niška ciglana (LAF) nije mnogo daleko. To proveri u arhivu grada ili popričaj sa ljudima iz tog dela Niša.
Image
Što se lokomotive iz parka ČAIR tiče,po spisku "sačuvanih lok." za BG muzej,to je JDŽ 71-025 mada...
Image...
Image
Koja je to lok ustvari... sa gornje ili donje slike ?
Moraćeš malo da se pomučiš sam da bi dobio precizne odgovore.
Od mene ovoliko.......
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby sdz361 » 22. 03. 2007. 1:42 GMT +0000

Iako je rudnik uglja u Jelašnici jedan od najstarijih u Srbiji (tamo su čak i Turci koji nimalo nisu voleli rudarstvo kopali ugalj) pruga koloseka 0,60 m je sagrađena tek 1946. godine i radila je dok rudnik nije zatvoren 1967. godine. Lokomotiva u parku Čair jeste sa te pruge ali broj 71-025 je potpuno odokativno stavljen i nema nikave veze sa stvarnošću. Uostalom to je numeracija koloseka 0,76. Lokomotiva je poreklom od nemačkih vojnih železnica (Heeresfeldbahnen a ne MED 7- to su različite stvari) iz I svetskog rata a korišćena je i u rudniku Aleksinac. Bilo je i drugih lokomotiva na ovoj pruzi: UNRRE, Đuro Đaković, 99.3-017, Brigade i jedna dizelka. Pre nekoliko godina izašao je u dva nastavka lep članak o ovoj pruzi u Niškom Vesniku .
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby rajzoran » 23. 03. 2007. 10:21 GMT +0000

nešto sam i ja kopao pruga je bila rudnička 600mm i bila je duga nekih 10ak km,imala je veoma oskudan vozni park 3-4 lokomotive i 20ak vagona nosivosti 5 tona išla su tri četri voza dnevno a noću je išao retko i dan danas se nazire trasa pruge a u jelašnici dve loko šupe koje su sada u lošem stanju jedini ostatak te pruge može se smatrati jedan most ispred mesta na kome se vršio utovar uglja i drugi koji sada služi za putnički saobraćaj na tom mosti je vidno otanjen asvalt pa se šine pruge naziru (nisu bile razmontirane već su pokrivene asvaltom značajno povećanje voznog parka je bilo po ukidanju pruge rakita sukovo kada sudve lokomotive i 20ak vagona 10otonca prebačena u jelašnicu po zatvaranju rudnika ukinuta je i pruga a sav vozni park prodat drugim rudnicima osim jedne lokomotive koja je u parku čair u nišu što se tiče aleksinačkog rudnika on nikad nije imao lokomotivsku vuču vagoneta mada je do rata bio kolosek(600mm)po kojem su vagonete vukli konji, sa železničkom prugom (žel stanica žitkovac)je bio povezan žičarom koja i dan danas postoji
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby sdz361 » 23. 03. 2007. 13:43 GMT +0000

Ovakva stvar mora pod hitno da se ispravi. Ne samo da su Aleksinački rudnici jedna od najstarijih industriskih pruga u Srbiji (prve 2 parne lokomotive kupljene još 1904 godine, Orenštajnke) nego u Aleksinačkim rudnicima i dan dans postoje brojni ostaci ove železnice: nekoliko elektrolokomotiva (Siemens i Metropoliten), jedna parna lokomotiva (ĐĐ, istina rasklopljena u delovima jer je na njoj počeo remont kada je rudnik zatvoren 1989. god), druga parnača je u Šinvozu gde se planira njena popravka ze muzejski eksponat, brojni koloseci, vagoneti, stubovi kontaktne mreže, plus lokomotiva serije 62 za normalni kolosek na separaciji u Adrovcu. I radi pojašnjenja pruga 0,60 m je spajala razna okna sa utovarnom stanicom žičare koju pominjete. Ona je dalje prevozila ugalj do separacije u Adrovcu gde se utovarao u vagone JŽ. Na pruzi o,60 se obavljao i prevoz putnika između Aleksinca i samog rudnika. I da i dalje nebude zabune ove pruge 0,60 nemaju veze sa jamskim prugama i akku lokomotiva koje su korišćene u oknima.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby rajzoran » 29. 03. 2007. 12:01 GMT +0000

evo ovako do ruku mi je stiglo ukoričenih 20 brojeva "Niškog glasnika" u jednom broju pišu o rudniku Jelašnica a pomenuta je i pruga (mada ne mnogo opširno) ali evo izvukao sam nešto iz teksta
pruga je izgrađena 1946 god. a radovi trajali 8 meseci,bila je dekoviljska pruga uskog koloseka širine 600 mm,dužina pruge je bila oko 5 km. Pruga je bila malog prevoznog kapaciteta zbog toga što su položene polovne šine najverovatnije sa pruge "Sveti Petar"(Bela reka-stolovac)a pragovi bili od presovanog čeličnog lima. Bila je lošeg kvaliteta pa je saobraćaj bio veoma spor,do 50 godine pruga je rekonstruisana ugrađene su nove šine kao i drveni pragovi tako da se dobila pruga dobrog kvaliteta na kojoj do kraja eksploatacije nije bilo većih udesa.
Saobraćaj je započet sa dve unrine lokomotive i 15 malih otvorenih vagona nosivosti 5 tona, lokomotive su bile u lošem stanju tako da nisi mogle vući više od 4-5 vagona sa 20-25 tona uglja. od osoblja voza bili su v
Od rudnika uglja jerma u toku 1952 godine preuzete su dve lokomotive, 12 četvoroosovinskih vagona nosivosti 10 tona i dva putnička vagona (klase),jedan je bio zatvorenog a drugi otvorenog tipa sa strane i služili su za prevoz osoblja rednika .Prevoz slepih putnika je bio zabranjen ali to niko nije poštovao.Lokomotive su bile troosovinske i nosile su brojeve po numerizaciji JDŽ/JŽ 99.3-17 i 99.3-?..prvu su zvali "baba Kata" a drugu "baba Milka"bile su težine 12 tona i "velike "snage, vukle su po 6 vagona 10otonca + još 3-4 5otonca a broj polazaka u jednoj smeni je bio 6-7 odnosno 20ak u toku 24 časa.
U toku 1956 godine nabavljene su dve lokomotive "Đuro Đaković"koje su rudari zvali "brodske"uglavnom su služile za manevru vagoneta ispred seperacije ali su ubrzo rashodovane i poslate na remont i nikad nisu vraćene u Jelašnicu.
po zatvaranju rudnika pruga je demontirana a sav vozni park osim jedne lokomotive ("baba milka")koja je data dečijem saobraćajnom poligonu u parku čair u Nišu rashodovan i prodat u staro gvožđe.
"baba Milka" danas stoji u parku Čair očerupana,zarđala i našarana grafitima delimično potonula u zemlju. Malo ko od prolaznika zna za njenu sudbinu. Stari železničar Jovan Dimitrijević-Zajac koji je vozio "baba Milku" nekoliko godina pre zatvaranja rudnika kad god dođe u Niš svrati u čair da vidi svoju "baba Milku"
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Re: jelašnica niška banja

Postby dule 1191 » 16. 01. 2008. 15:42 GMT +0000

To ne objasnjava postojanje pruge u tom delu grada. Mozda je napravljen deo koloseka samo da bi tu postavili lokomotivu kako bi ona ulepsala ambijent danasnjeg parka. Mada ja mislim da im je lakse bilo da doteraju lokomotivu na vec postojeci kolosek ali tu se postavlja pitanje kuda je vodio taj kolosek? Mozda u neku ranzirnu stanicu koja se mozda nalazila na mestu nekadasnjeg tramvajskog depoa koj se nalazio nedaleko od tog mesta. :?:



Try to leave this world a little better than you found it
User avatar
dule 1191
Putnik 1. razred
 
Posts: 99
Joined: 02. 11. 2007. 14:33 GMT +0000
Location: Nis

Re: jelašnica niška banja

Postby rajzoran » 29. 01. 2008. 10:36 GMT +0000

da tu je napravljen kolosek dužine 10ak metara samo da bi se postavila situacija pružnog prelaza na dečijem saobraćajnom poligonu u pravu si za tranvajski depo (tzv.remiza)u blizini je ali je on ispred parka čair (gledano od srtane bul. zorana đinđića de je išla trasa tranvaja znači kroz čair isti nije prolazio) i srušen je i na njegovom mestu je sada restoran dom rukometa upravna zgrada tranvajskog preduzeća je sada EPS pa mnoge nišlije kažu "idem u remizu da platim struju"
nedavno am bio u čairu lokomotiva je u očajnom stanju ploča koja je stajala iznad otvora za ližište sa imenom prizvođača serijskim brojem i drugim podacima je skinuta (bila je na mestu do pre neku godinu) davno i nestručno "zakrpljen lim na zadnjem delu lokomotive i patos u strojarnici(ili već kako se zove)i grubo premazan crnom bojom mnoige cevi za paru na spoljnom delu kotla nedostaju išarana sprejevima i grafitima oopšte stanje bi joj bilo bolje da je na nekom depou daleko od huligana koji se iživljavaju na njoj
nebi me iznenadilo da počnu romi da je čerupaju i delove prodaju na otpad
sramota za grad niš za gradsku vlast tek kad se nešto desi (a desiće se jer se deca penju po njoj)učiniće nešto il će da je sklone ili da je srede (al pre ovo prvo lakše je i manje košta)
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Re: jelašnica niška banja

Postby dule 1191 » 01. 02. 2008. 1:24 GMT +0000

Da li to znaci da napravljeni kolosek nije bio povezan sa nekim drugim kolosekom...?
Kao mali se secam neke kompozicije voza koja je gledajuci sa pozicije "baba milke" bila sa druge strane mosta odnosno prema OS Ratko Vukicevic to secanje mi je veoma izbledelo tako damojte mi zameriti.
KAda smo kod rudnika u Jelasnici da li neko ima neku mapu rudnika ili tako nesto, nedavno sam video da se na putu od Niske Banje prema selu Rautovo nalazi vagon pretpostavljam da je bio koriscen u nekom rudniku uskoro cu postaviti sliku vagona. :)



Try to leave this world a little better than you found it
User avatar
dule 1191
Putnik 1. razred
 
Posts: 99
Joined: 02. 11. 2007. 14:33 GMT +0000
Location: Nis

Re: jelašnica niška banja

Postby rajzoran » 01. 02. 2008. 15:15 GMT +0000

dule 1191 wrote:Da li to znaci da napravljeni kolosek nije bio povezan sa nekim drugim kolosekom...?
Kao mali se secam neke kompozicije voza koja je gledajuci sa pozicije "baba milke" bila sa druge strane mosta odnosno prema OS Ratko Vukicevic to secanje mi je veoma izbledelo tako damojte mi zameriti.
KAda smo kod rudnika u Jelasnici da li neko ima neku mapu rudnika ili tako nesto, nedavno sam video da se na putu od Niske Banje prema selu Rautovo nalazi vagon pretpostavljam da je bio koriscen u nekom rudniku uskoro cu postaviti sliku vagona. :)

ne dule nije bio prikačen na nijedan kolosek. za vozić koji ti je ostao u sećanju pretpostavljam da je to jedan od onih vozića koji su špartali tvrđavom čairom i drugim mestima gde se skupljaju deca doduše sećam se jednog vozića koji je ličio na voz (isto za vožnju dece)koji je bio na "šinama" u krug vagoni otvorenog tipa sklepani od lima i šipki sa nekim malim točkovima (najverovatnije od rudarskih vagoneta)a lokomotiva (jedino nešto u toj kompoziciji što je ličilo na voz)napred kao imitaciju kotla imala bure od nafte ili nečega drugog a čičica koji je vozio jedva stajao u kabini sedeći postrance ni nalik na današnje dečije voziće po parkovima pokretao ju je neki motor na benzin jednoličnog karakterističnog zvuka tr-tr-tr-tr prečnik kruga po kojim se kretao je bio nekih 15ak metara taj voz je iz čaira nestao sredinom 80ih najverovatnije zbog smrti "mašinovođe"a naslednike je bilo sramota da voze onakvog s obzirom da su počeli da se pojavljuju malo lepši vozići (doduše sa gumenim točkovima i koji nisu imali ograničenja u kretanju) verujem da ti je ostao u sećanju taj vozić(s obzirom na tvoju mladost)
drugo mapu pruge ili rudnika ne verujem da ćeš negde naći možda jedino sdž361 može negde da iskopa mapu pruge (mada od neke mape nema ništa bila je rudnička i relativno kratka 5 kilometara i nije bila od nekog značaja sem za rudnik i meštane jelašnice
što se tiče vagona na putu za rautovo ne verujem da je železnički pre bi rekao da je neki zaostali tranvaj jer je sa leve strane puta bilo celo jedno naselje tih tranvaja (15ak komada)koji su služili kao vikendice mada su ih dosta uklonili eto jedan je možda promako ili namerno ostavljen
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Re: jelašnica niška banja

Postby milanche » 05. 02. 2008. 2:32 GMT +0000

Vidim da se neko zapitao, koja je lokomotiva u Čairu.
Evo je...
Autor slika MarkoNI (pozz Mare) :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
milanche
Mašinovođa
 
Posts: 688
Joined: 15. 11. 2006. 20:35 GMT +0000
Location: Ниш-Niš

Re: jelašnica niška banja

Postby vladimir » 05. 02. 2008. 8:58 GMT +0000

STVARNO LEPO SU JE SACUVALI I ZASTILILI BOJOM OD DALJEG PROPADANJA
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: jelašnica niška banja

Postby rajzoran » 06. 02. 2008. 11:12 GMT +0000

rekoh vam ja i bez slike u kakvom je stanju na slikama se vidi i da je onako "stručno"remontovana od strane nekog "stručnjaka"
ima jedna interesantna stvar pitam se zašto u nišu nema (s obzirom da je niš jedna od važnijih raskrsnica železnice i kao grad koji je važan za istoriju železnice na ovim prostorima)železnički muzej
verujem da u depou ŽTO,mašinskoj industriji,stanicama i postajama u okolini niša postoji građa za jedan takav muzej (verujem da nebi parirao beogradskom ali bi imalo šta da se pokaže)
zgrada muzeja mislim da nebi bio problem ima nekoliko zgrada u nišu koje su u vlasništvu ŽTO-a a da nisu trenutno u upotrebi (stanična zgrada stanice ćele kula)ili stambene zgrade žel tipa(zgrada kod žel.ambulante u nišu,zgrada istog tipa iza zgrade železničke stanice niš)ili pak zgrada duvanske industrije zidana početkom 20 veka (koja je podesna za tako nešto zbog blizine stanice crveni krst velikog dvorišta i blizine ind.koloseka DIN-a i velika je )koja je napuštena i prepuštena zubu vremena
nekoliko lokomotiva (parnih)koje su u mašinskoj i drugim fabrikama vezanih za železnicu su unikati,lokomotiva iz čaira je vredan eksponat (koji truli i propada nemarnošću gradskih vlasti)bandaž strug u ložionici crveni krst jedini za bandažiranje točkova do 1850 mm u celoj bivšoj jugi je takođe vredan eksponat lokomobila koja ga je pokretala (do 60ih godina 20 veka kada je zamenjena elektromotorima)još uvek postoji
mnogo sitnog inventara bi mogao da se nađe po stanicama i postajama u okolini niša a koji trune i propada
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Re: jelašnica niška banja

Postby vladimir » 06. 02. 2008. 11:21 GMT +0000

DOBRODOSO U KLUB VOZOLJUBITELJA - One j... stranke

P.S. Ja za Skoplje ko "glavni grad" drzave, kukam vec decenijama da dobije bar neki cos'ak
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: jelašnica niška banja

Postby polval » 09. 02. 2008. 12:42 GMT +0000

U Makedoniji je stanje po pitanju klubova i zeleznickog muzeja jos gore, ali mislim da je to zbog toga sto nema dovoljno zainteresovanih za zeleznicu, a i realno, ono sto je vredelo od zel. istorije odavno je saseceno, unisteno itd.
Ovo nije post za ovu temu al' ajde...

Pozdrav
Tino
MIBA i NClight su krivi za sve (C) Torrente :)
User avatar
polval
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 826
Joined: 11. 07. 2006. 2:52 GMT +0000
Location: Gostivar, Makedonija

Re: jelašnica niška banja

Postby rajzoran » 01. 02. 2010. 14:28 GMT +0000

zoki 047.jpg
lokomotiva baba milka iz jelašničkog rudnika 3-4 godina po postavljanju u čair
jedva se nazire oznaka lokomotive (dalije autentična ili ne )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Re: jelašnica niška banja

Postby dule 1191 » 19. 07. 2010. 22:37 GMT +0000

Upravo sam cuo na prilogu u lokalnim vestima televizije 5 da ce "Baba Milka" biti restaurirana i premestena u neki zatvoreni objekat :D :D :D :D . Nedostajace lokomotiva Cairu ali ce Nislije konacno videti kako je lokomotiva izgledala nekada dok je bila u upotrebi. Sto se tice objekta u koji ce je smestiti ne znam gde je to ali se potajno nadam da je to mozda neki zacetak muzeja zeleznice u Nisu



Try to leave this world a little better than you found it
User avatar
dule 1191
Putnik 1. razred
 
Posts: 99
Joined: 02. 11. 2007. 14:33 GMT +0000
Location: Nis

Re: jelašnica niška banja

Postby CHEME » 20. 07. 2010. 2:21 GMT +0000

Mozda je ubace u hol zeleznicke stanice Nis ako se ugledaju na bugare koji su u Sofiji postavili Lokomotivu i vagon sa pruge 600mm. Ionako je hol prazan i neiskoriscen bar bi ljudi videli deo istorije Srpskih zeleznica
CHEME
Ložač
 
Posts: 253
Joined: 09. 07. 2006. 1:01 GMT +0000
Location: SRBIJA-urosevac

Re: jelašnica niška banja

Postby markez » 08. 01. 2011. 18:53 GMT +0000

dule 1191 wrote:Upravo sam cuo na prilogu u lokalnim vestima televizije 5 da ce "Baba Milka" biti restaurirana i premestena u neki zatvoreni objekat :D :D :D :D . Nedostajace lokomotiva Cairu ali ce Nislije konacno videti kako je lokomotiva izgledala nekada dok je bila u upotrebi. Sto se tice objekta u koji ce je smestiti ne znam gde je to ali se potajno nadam da je to mozda neki zacetak muzeja zeleznice u Nisu


"Baba Milka" u MIN-u. Resauracija u toku. *app* *app*
Baba_Milka_foto_01.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
markez
Slepi putnik
 
Posts: 5
Joined: 17. 10. 2010. 21:17 GMT +0000

Re: jelašnica niška banja

Postby vladimir » 08. 01. 2011. 19:09 GMT +0000

Svaka cast *app*
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron