JERMA A.D. (Sukovo-Rakita)

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

JERMA A.D. (Sukovo-Rakita)

Postby shuca » 23. 03. 2007. 2:16 GMT +0000

Image..
Image
Re-foto--- snimljeno 1998 na trasi bivše uzane pruge za potrebe rudnika uglja JERMA A.D. Tu je sniman nama dragi film "Rudareva sreća" poznih tridesetih,koji obiluje scenama ĆIRE u akciji.
Interesuje me SVE od dokumentacije vezano za tu prugu.
Očekujem da se javi SDŽ 361..( to je u HO,da je ostao N bio bi JDŽ 72,ha-ha)
Imače taj kraj je fenomenalan za odmor,reka Jerma je čista,a ceo pejsaž je fantazija-kao sa druge planete. Fotosi su nastali blizu manastira Poganovo(14.vek) i Zvonačke banje.
Last edited by shuca on 26. 03. 2007. 13:31 GMT +0000, edited 1 time in total.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby rajzoran » 23. 03. 2007. 10:01 GMT +0000

čini mi se da sam nešto čitao o toj pruzi u niškom vesniku pruga je bila 600 mm a bila je rudarska mada se odvijao i putnički saobraćaj kao jedina veza sela koja su bila na toj trasi između rakite i sukova ukinuta je čini mi se dve godine nakon zatvaranja rudnika a vozni park (lokomotive teretni i putnički vagoni čak i jedan vagon salon ) prodat je u staro gvožđe osim dve lokomotive i nekoliko vagona nosivosti 10 tona dati su jelašničkom rudniku interesantan podatak je i da je akcije u pruzi imao i kralj aleksandar (otud i onaj salonvagon jer je on kao i ostali akcionari pruge i rudnika često boravio u rakiti ) eto otprilike je to što sam zapamtio iz teksta(mada je izašao u dva nastavka sa po dve strane )ako nađem kod koga je pomenuti časopis(inače je ukoričeno 20ak brojeva)pisaću opširnije
do tada pozdrav
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby sdz361 » 23. 03. 2007. 13:55 GMT +0000

O Jermi se piše knjiga i trenutno su mnogi materjali u obradi. Al za ljubitelje lokomotiva i uskog koloseka da pomenemo da je to jedna od retkih pruga gde su redovno (a ne muzejski ) radile skoro svi tipovi vojnih lokomotiva iz I sv. rata: nemačke brigade, austriski R IIIc i francuski Žofr (dekovil) i Pešo-Burdon (dvoglavke, kao Kostolac iz muzeja). Pored toga bile je i novogradnje i nezaobilaznih ĐĐ posle rata. Dakle ne samo lepa pruga već i sa vrlo interesantnim voznim parkom. I ona sličica što sam obećaoImage
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby shuca » 23. 03. 2007. 14:11 GMT +0000

AUUU------ Piši me za knjigu ili CD odmah. Postoje mnoge zanimljivosti vezane za tu prugu. Ceo taj kraj je ugledao ostatak SVETA tek prolaskom pruge. I danas je tamo atmosfetra 19-og veka.Kanjon reke Jerme je neverovatno uzan (negde i 5-6 m) a visok i do 300 m.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby vladimir » 23. 03. 2007. 20:47 GMT +0000

Ja se nadam da sdz361 cim knjigu zavrsi da nas obavesti, evo ja da stanem u red iza shucu.
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Postby asalat » 23. 03. 2007. 21:24 GMT +0000

... pa onda jaaa... :lol: ;)
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1360
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Postby vladimir » 23. 03. 2007. 21:38 GMT +0000

NARUCKE ZA PRVIH SEST DOBIJAJU SA POSVETOM ... DAL MOZE sdz361?
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Postby shuca » 23. 03. 2007. 22:11 GMT +0000

Ej,bre ljudi , nemojte odmah IZA mene,nemam TIH sklonosti !!! ha-ha
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol
Image
Ne znam gde zaturih negativ---bilo je još slika
Nego ozbiljno koja je širina koloseka ? Gledajući film rekao bih o,76,tako se navodi i u Bundalovoj tabeli. Na žalost,suviše sam "mlad" da pamtim saobraćaj na toj pruzi,ali sam kao klinac video deo očuvane trase i šina kod Sukova. Kasnije je trasa malo proširena i ljudi dobiše put a nešto kasnije i STRUJU ????
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby sdz361 » 24. 03. 2007. 21:31 GMT +0000

Hvala na tolikom interesovanju tako da ono za posvetu važi.
Ali ako ja nastavim da pišem ovoliko poruka neću nikad završiti knjigu.
Ovo inače treba da bude samo jedna od prvih knjiga tačnije govoreći knjižica u seriji publikacija sa temom istorija železnica. Ali kao što znate skupljanje podataka je mukotrpan posao pa bih ovde zamolio sve zainteresovane za pomoć. Posebno one koji žive u mestima gde je ovih železnica bilo. Moje je iskustvo da vam prvo svi govore da nema ništa jer je to bilo davno i sve je uništeno ali ako ste malo uporni neko se seti tetke čiji je muž bio mašinovođa na rudniku i koja na tavanu ima neku sliku pokojnog teče pored lokomotive. Samo treba biti uporan. Pored toga svi koji su voljni da pišu na ovu temu biće dorodošli saradnici. Čim uzmognem poslaću spisak svih uzanih ne-JDŽ pruga ex YU za koje ja znam a samo u Srbiji ih ima preko 100, pa koga šta zanima ili ima podatke da dopuni neka se javi.

Shuco pitanje za kolosek ti je trivijalno-nisam to očekivao od tebe. Pa ako su bile Brigade lokomotive, RIIIc i Pešo-Burdon mora biti da je kolosek 0,60 m. Ipak istine radi u jednoj vrlo ozbiljnoj knjizi ("Razvoj ugljenokopa i ugljarske privrede u Srbiji") piše da je donji stroj urađen za kolosek 0,76 m jer se u budućnosti mnogo očekivalo od ovog rudnika. Podatak u Bundalovoj knizi je štamparska greška - dakle 0,60 je tačno.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby shuca » 24. 03. 2007. 23:41 GMT +0000

Dragi moj SDŽ 361, sam si primetio ŠTA me zbunjuje ??!!
Priznaćeš da male štamparske greške mogu izazvati sumnju u dotadašnje spoznaje,pa--velim da priupitam nekog ko to sigurno bolje zna.
SVAKIM DANOM U SVAKOM POGLEDU SVE VIŠE NAPREDUJEMO.
Sumnje otklonjene.
Inače ,tvoje "uputstvo" za sakupljanje istorijske građe je tačno. U privatnim posedima se nađu neverovatne fotografije,knjige,suveniri,no prokleti bili NEĆE DA ZOVU ! Naročito od starijih ljudi usmeno se mogu dobiti veoma dobri podatci,no njih valja i verifikovati nekim dokumentom.
Više puta sam pominjao da je sećanje jako rastegljiva stvar.
Moja sitna dokumentacija ti je na raspolaganju,a mogu ti pomoći i kao tehnički urednik za štampu ( i to sam radio u BIGZ-u) t.j. PRELOM.
-----Dobio sam knjigu N. Govedarevića: Privatne pruge.... divno što se tiče sadržaja-ali kvalitet repro-fotosa je katastrofa. Bez obzira ko je radio scan i obradu---to bi i amater bolje u foto-šopu odradio.

Ocena knjige 5- ( samo zbog musavih slika!)
Imam predlog i pitanje: DA LI BI SE AUTOR LJUTIO KADA BI BILE OBJAVLJENE MAPE PRUGA ? BAR DA ZAINTERESOVANI ZNAJU NA KOJIM LOKACIJAMA DA TRAGAJU ZA "BLAGOM".
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby SDZ 362 » 27. 03. 2007. 16:13 GMT +0000

:D :arrow: :idea: :idea: A da isplaniramo jednu pesacku turu po trasi pruge Sukovo-Rakita u maju dok ne ozeleni...
User avatar
SDZ 362
Putnik 2. razred
 
Posts: 30
Joined: 26. 03. 2007. 22:03 GMT +0000
Location: Novi Beograd,Srbija, Birmingham UK

Postby shuca » 27. 03. 2007. 20:55 GMT +0000

Može,čak ima dobra veza noćni voz-autobus- KANJON JERME ceo dan-poslednji bus nazad za Pirot i ponovo noćni voz.
Normalno da je lakše autom. U lovačkom domu BALKAN (ex st.sv.jovan) imaju dobru klopu.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby rajzoran » 30. 03. 2007. 13:46 GMT +0000

prugu od Sukova (Belo Polje)finansiralo je i gradilo A.D.Jerma-Gabernik Beograd a projektovali trasirali i rukovodili radovima francuski stručnjaci.Gradi se "tren" govorilo je tada mesno stanovništvo.teren je bio izuzetno težak ,moglose ići samo dolinom jerme i rakite sa nekoliko neprohoidnih kanjona, u vlaškom ždrelu širina kanjona je bila jedva 10ak metara.radovi(trasiranje) su počeli 1925 godine dužina trase je bila 27 km od sukova do rakite,probijeno je 14 tunela napravljeno više vijadukta od kojih je najvećibio na berinjskoj reci kod sela zvonce a podignuto je inekoliko mostova preko jerme i njenih pritoka posebno su bili atraktivni delovi kroz kanjone sa mnogo tunela i useka. Ukupno su bila položena 33 km koloseka širine 600 mm. Kao domicilna stanica određeno je Sukovo gde je izgrađena za ono vreme moderna stanica Jerma A.D.ložionica, pošta,magacini,restoran,stambene zgrade za ložioničko i vozno osoblje kao i pošta i magacini ložionica je imala dva koloseka sa kanalima za održavanje i popravku vagona i lokomotiva ,u ložionici je radelo 15ak majstora i radnika stanica sukovo je imala i pretovarnu rampu za ugalj sa dekoviljskih vagoneta na vagone drž.železnice kolosek je bio u useku dubine 2,5 m a dva uska koloseka sa svake strane.duž pruge izgrađeno je sedam stanica Sukovo,Vlasi,Sveti Jovan,Trnski odorovci,Zvonačka banja,zvonce i rakita,od stanice Rakita pruga je produžena za nekoliko stotina metara douz rakitsku reku do seperacije de se vršio utovar vagoneta ugljem duž pruge je bila i telefonska linija za kontrolu saobraćaja i potrebe rudnika.da bi se ugalj iz okana transportovao do rudarske pruge(jer su okna bila visoko iznad sela)napravljena je spuštalica ("bremzberg)sa dva koloseka koji su takođe bili 600 mm radila je bez pogonskih motora koristeći gravitacionu silu jedan vagonet(pun)se spuštao vukao je preko koturače sajlu koja je na drugom kraju imala zakačen prazan vagon ili pun materijala alata ili drugog za potrebe okna na koturaljci se nalazila kočnica (brenza)koja je regulisala brzinu spuštanja vagona dužina spuštalice je bila 630 metara.
za potrebe saobraćaja na pruzi akcionarsko društvonabavilo je 1926 godine četiri troosovinske parne lokomotive,osam putničkih i jedna salonska kola kao i 57 teretnih otvorenih vagona za prevoz uglja.svi vagoni i putnički i teretni su bili četvoroosovinski sa po dva obrtna postolja i sa ručnim mehaničkim kočnicama .prvi voz u rakitu svečano je ušao sredinom 1927 godine dnevno je saobraćalo 2-6 pari teretnih vozova i jedan putničkikoji je bio jedina veza tog kraja sa drž.žel.i puta niš-caribrod(dimitrovgrad vozno osoblje voza činili su ložač i mašinovođa u lokomotivi i vozovođa i dva kočničara od stanice sukovo do rakite trebalo je savladati razliku u nadm.visini od445 metara sa prosečnčnim usponom od oko 12 promila najveći usponi su bili od zvonca do rakite na nekim mestima i do 60 promila zato je posao kočničara bio veoma naporan i odgovoran naročiti kad je kompozicija išla od rudnika prema sukovu jer se vozilo nizbrdo olakšavalo je rad mašine ali su kočničari bili stalno pod naporom železnički sistem jerma imao je i jednu motornu drezinu za inspekciju pruge ,što je u to vreme bila prava retkost i za drž železnicekontrolu i održavanje vršili su pružni desetarijedan je bio u selu pusta držina drugi u zvoncu a treći u trnskim odorovcima
posle okupacije u 2sv.ratu to područije je bilo bugarska okupaciona zona a želelčeznica je imala redovan saobraćaj zbog eksploatacije rudnika od strane bugara posle rata pruga i rudnik su nacionalizovani.ministarstvo rudarstva preraspodelom sretstava obezbedilo je rudnuku jerma devet lokomotiva i to pet troosovinskih i četiri četvoroosovinskih lokomotiva,nekoliko vagona tipa G kao i jednu garnituru letnjih vagona sa krovom i niskom ogradom sa strane zbog smanjenja proizvodnje uglja u rudniku smanjio se i transport na pruzi pa je 1950 godine jedna lokomotiva troosovinka predata rudniku orašac kod aranđelovca a dve godine kasnije dve troosovinke jedan zatvoreni i nekoliko otvorenih vagona 10otonca predati su rudniku jelašnica za funkcionisanje saobraćaja ostalo je 6 lokomotivaod kojih je jedna rashodovana četvoroosovinske lokomotive rudari su zvali sveti đorđe sveti jovan i sveti ranđel jedna od troosovinskih lokomotiva bila je proizvedena u fabrici Đuro Đaković koja je često ispadala iz šina dok na prednjem delulokomotivskog postolja nije montiran veći teg.Jedna od četvoroosovinskih nosila je oznaku poznatog proizviđača lokomotiva BORSIG-berlin Tegel poslednjih godina prezatvaranja rudnika išla su samo dva para voza dnevno a od 60 god.samo dve lokomotive ostale su bile garažirane u stanici sukovo ispred ložionice konačno u leto 1963 godine obustavljen je svaki saobraćaj na pruzi sukovo-rakita priga i sva infrastruktura demontirane i dovežene u sukovolokomotive ugašene i parkirane ispred ložionice gde su bile do jeseni 1964 godine kada je sve rashodovano(lokomotive vagoni skretnice šine dekoviljski rudarski vagoneti i dr.)i prodato kaop staro gvožđe
na trasi pruge je sada asvaltni put, ostalo je nekoliko mostova tunela i dve stanične zgrade u stanici sukovo očuvani su skoro svi objekti građeni1927-1929 godine a u rakiti stanica i stambena zgrada za osoblje
na pruzi rakita sukovo posle rata vozile su i tzv dvedvoglavke bile su tipa Pe"schot-bourdon proizvedene u fabrici baldvin u filadelfiji lokomotivu ovog tipa imao je i rudniklignita kostolac gde je vozila do 1951 godine kad je predata muzejuželeznice u beogradu izložena je u muzeju uskog koloseka upožegi za sudbinu ovih iz jerme se nezna
korišćen deo teksta o rudniku A.D. jerma koji je izašao u niškom glasniku u dva nastavka(broj 18 i 19 za 2002 godinu) tekst pisao Nenad Govedarević uz nesebičnu pomoć rudarskog inženjera Petra Lončara i nekadašnjeg mašinovođe Đure Zdravkova kao i meštana sela Rakita i Zvonce
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby rajzoran » 30. 03. 2007. 14:14 GMT +0000

e j... ga pored toga što sam sredio tekst (razdvojio reči,korigovao mala i velika slova imena i naziva tekst je otišao ovako kako sam ga kucao nadam se da je čitak i razumljiv izvinjavam se forumašima
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby shuca » 01. 04. 2007. 22:38 GMT +0000

Image..
Image.
.Image..
Image

Kadrovi iz filma "RUDAREVA SREĆA"----
Kvalitet i nije neki... Ima li neko bolju kopiju filma ?
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Postby rajzoran » 03. 04. 2007. 8:27 GMT +0000

U časopisu "Niški glasnik" iz koga sam izvukao delove teksta o pruzi Sukovo-Rakita,postoje iste slike koje je postovao shuca. Istog kvaliteta odnosno onako mutne i crno bele s obzirom na godinu snimanja filma, sumnjam da će se naći bolje, jedino iz neke lične arhive odnosno albuma.
pozdrav
rajzoran
Putnik 1. razred
 
Posts: 81
Joined: 01. 03. 2007. 13:47 GMT +0000
Location: niš

Postby chris » 03. 04. 2007. 12:25 GMT +0000

Naš prijatelj Josef Pospichal je izbacio listu lokomotiva:
http://www.pospichal.net/lokstatistik/29613-rakita.htm
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Re: JERMA A.D. (Sukovo-Rakita)

Postby shuca » 28. 08. 2009. 19:12 GMT +0000

Slike kanjona Jerme i bivse trase pruge...
Jerma%20u%20kanjonu.jpg
jerma3.jpg

...
jerma 1.jpg

Bivsa stanica Sv. Jovan-sada restoran...
hpim0972.jpg

I jos...
jerma 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Re: JERMA A.D. (Sukovo-Rakita)

Postby shuca » 01. 09. 2009. 20:37 GMT +0000

OVDE je voz prolazio :U Litice su visoke i po 200m :mrgreen:
Najuza-klisura.jpg
1451978907_b62e65864e.jpg
Image080.jpg


Da dodam da je trasa prosirivana kako bi se napravio asfaltni put. To je u donjem delu kanjona .
Uzvodni deo je i dalje u originalnom stanju :!:
Radoznalcima,koji bi da prosetaju i tim delom trase,savetujem tokom toplijih meseci krajnji OPREZ,jer su se otrovnice (POSKOCI) namnozile kako nema ljudi i stoke... Zvonacka banja prakticno vise ne postoji :( i ceo taj kraj je skoro napusten. TUGA.... Ako bude jos interesenata,moguca je organizacija jednodnevnog izleta mini busom....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Re: JERMA A.D. (Sukovo-Rakita)

Postby shuca » 17. 01. 2011. 20:03 GMT +0000

Stari snimci sa ove pruge....
Preneseno sa sajta Politikin zabavnik,a tamo ih je postovao "MZ".
Zahvaljujem se ovom prilikom..
2ajw0g2.jpg
1ywxuv.jpg

jerma.jpg
xap9a0.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users