"BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

"BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby GANZ » 15. 05. 2007. 4:43 GMT +0000

Da li znate koja je bila prva industrijska pruga u Srbiji? To je bila rudarska pruga: Vrška Čuka – Veliki Izvor – Vrazogrnac – Čokonjar – Mokranje – Radujevac u Timočkoj Krajini.

Timočka Krajina je čuvena po rudnom bogatstvu. Da bi se ruda mogla da izvozi, ukazala se potreba izgradnje železnice do Dunava. Najkraći put vodio je preko bugarske teritorije do Vidina. Kako tadašnja bugarska vlast nije dozvolila izgradnju pruge preko svoje teritorije, nije bilo drugog izbora nego da se pruga izgradi u dolini Timoka.

Ovo je bila privatna uskokolosečna železnica širine 760 mm, duga 82 km, koju je izgradilo COMPAGNIE INDUSTRIELLE SERBIE, sa sedištem u Bruxelles-u. Izgradnja je počela 1887. godine, a predata je saobraćaju 13. januara 1888. godine, i to relacija: Vlaški Do – Cefalov Do – Veliki Izvor – Vražogrnac – Čokonjar – Sokolovica - Tabakovac – Brusnik – Rogljevo – Mokranje – Radujevac. Plato pod imenom VLAŠKI DO, koji je bio pogodan za izgradnju stanice, nalazio se stotinak metara niže od visoravni na kojoj se nalazio rudnik uglja «Vrška Čuka» na Staroj Planini kod Zaječara. Dana 18.10.1888. izgradjena je rudnička pruga duga 4 km od rudarskog okna do svoznice («bremze»), kojom su se vagoni sajlom spuštali na stotinak metara niže lociranu stanicu VLAŠKI DO. Pruga je kod Vražogrnca prelazila Timok, a zatim je, sve do Radujevca, pratila levu obalu Timoka. Mostovi su bili drveni. Na pruzi je bio samo jedan tunel: TUNEL ČOKONJAR, dug 16,2 m. Maksimalna brzina bila je 15 km/h, a voznja od Vlaškog Dola do Radujevca trajala je i do 9 sati. Ova privatna železnica raspolagala je sa 5 parnih lokomotiva, 78 teretnih vagona i 2 putnička vagona. Stanice su bile: VRAŽOGRNAC, SOKOLOVICA, BRUSNIK i ROGLJEVO, a postaje: CEFALOV DO, VELIKI IZVOR, ČOKONJAR, TABAKOVAC i ROMANOV MOST. Prugu je narod popularno nazvao: «belgijska pruga». Duž trase te pruge bila je izgradjena PRVA TELEFONSKA VEZA NA TERITORIJI SRBIJE U TADAŠNJIM GRANICAMA (na teritoriji današnje Srbije prvi telefon se pojavio u Vojvodini).

Do izgradnje "belgijske pruge" svake godine je po nekoliko hiljada Srba iz Timocke Krajine odlazilo u pecalbu u Rumuniju. Posle izgradnje ove pruge situacija se preokrenula - tada su Rumuni poceli da dolaze na rad u Srbiju i to se odrzalo sve do pristupa Rumunije EU. A necete mi verovati kada Vam kazem da su "trbuhom za kruhom" na rad u rudnicima Timocke Krajine dolazili i ljudi iz onih zemalja u koje danas nasi ljudi idu u pecalbu: Francuzi, Nemci, Belgijanci, Italijani, Austrijanci, Svajcarci...

Dana 28.01.1912. kompletno je završena pruga uzanog koloseka Paraćin – Krivi Vir – Boljevac – Bogovina – Metovnica - Zvezdan – Zaječar. Godine 1907. počela je izgradnja pruge normalnog koloseka: Zaječar – Negotin – Prahovo – Prahovo Pristanište. Pruga je završena provizorno 1912., a zvanično je predata saobraćaju 1. juna 1914. Izmedju Zaječara i Vražogrnca bile su upletene tri šine, tako da se pruga oko 4 godine mogla koristiti i za saobraćaj uskokolosečnih i za saobracaj normalnokolosečnih vozova. SDŽ-pruga normalnog koloseka i «belgijska pruga» vodile su paralelno. Nigde se nisu sekle. Jedina razlika je bila ta da je pruga normalnog koloseka bila kraća, jer delimično vodi kroz tunele, a «belgiska uzana pruga» pratila je uglavnom korito Timoka.

U toku prvog svetskog rata Bugari su demontirali i odneli prugu na relaciji: Vražogrnac – Mokranje. Posle rata obnovljena je deonica Mokranje – Radujevac. Pretovarne stanice bile su VRAŽOGRNAC i MOKRANJE, u kojima se vršio pretovar rude iz vagona uzanog koloseka u vagone normalnog koloseka i obratno.

U toku drugog svetskog rata nemačka okupatorska vojska izgradila je žičaru od Vrske Čuke do Grljana, tako da se ugalj njom prevozio do tada već kompletno izgradjene pruge normalnog koloseka Prahovo Pristanište – Negotin - Zaječar – Niš. Godine 1942. «belgijska pruga» je prestala sa radom. Svoznica i rudarska pruga od okna do svoznice su po završetku drugog svetskog rata demontirane. Pristanište PRAHOVO ostalo je kao jedino utovarno pristanište u Timočkoj Krajini i zamenilo je pristanište Radujevac.

U Muzeju «Hajduk Veljko» u Negotinu je 11. maja 2007. bila otvorena izložba fotografija, dokumenata i materijalnih predmeta sa «belgijske pruge», autora Nebojše Jovića iz Brusnika.

Ukoliko imate topografske karte Istočne Srbije od kraja XIX i početka XX veka, na kojima je ucrtana trasa «belgijske pruge», molim Vas da mi ih skenirate.

Saljite i slike ako ih imate! Vrlo malo je sacuvano!

Pozdrav,

GANZ
User avatar
GANZ
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2309
Joined: 21. 04. 2007. 0:52 GMT +0000
Location: Zürich

Postby GANZ » 19. 09. 2007. 13:19 GMT +0000

Evo i jedne slike sa "Belgijske pruge":
Image

Slika prikazuje voz koji vozi iz Radujevca za Vlaski Do, snimljen kod stanice TABAKOVAC. (Vlaski Do je u podnozju Vrske Cuke; dalje od Vlaskog Dola su se teretni vagoni uzdizali tzv. svoznicom),

Na tom mestu gde je snimljen ovaj voz sada prolazi pruga normalnog koloseka: Prahovo Pristaniste - Negotin - Brusnik - Vrazogrnac - Zajecar - Nis.

Pozdrav,

GANZ
User avatar
GANZ
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2309
Joined: 21. 04. 2007. 0:52 GMT +0000
Location: Zürich

Jedini tunel na "belgijskoj pruzi"

Postby GANZ » 20. 09. 2007. 0:19 GMT +0000

A ovo je tunel COKONJAR - jedini tunel na "belgijskoj pruzi", dug 16,2 m:
Image
Tako izgleda gledano u smeru Cokonjar - Vrazogrnac; evo kako tunel izgleda gledano u smeru Sokolovica - Mokranje - Radujevac:

Image

Mnogo dalje se ne moze pesice - malo posle ovog tunela se uzdize nivo Timoka - nailazi se na hidroakumulaciono jezero hidroelektrane "Sokolovica"!

Evo trase "belgijske pruge", gledano ka Cokonjaru:
Image


Inace, trasu "belgijske pruge" je vrlo tesko prepoznati!

Pozdrav,

GANZ
User avatar
GANZ
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2309
Joined: 21. 04. 2007. 0:52 GMT +0000
Location: Zürich

Postby Anadion » 02. 10. 2007. 14:39 GMT +0000

Wow 8) Izgleda kao neki anticki rimski put. Tako bi mogli da ga prodaju turistima :lol:
http://www.beobuild.net
praćenje izgradnje Beograda
User avatar
Anadion
Ložač
 
Posts: 268
Joined: 13. 03. 2007. 11:41 GMT +0000
Location: na šinama

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby milan_s » 28. 03. 2008. 21:45 GMT +0000

Ovo je most preko rijeke Timok.

Da li se ovdje radi o "BELGIJSKOJ PRUZI" koja se spominje u uvodnom tekstu?

Image
Uskotračna mreža u BiH
_________________
The news on time, within a century or so!
milan_s
Putnik 2. razred
 
Posts: 22
Joined: 23. 12. 2006. 5:52 GMT +0000
Location: prije: Sarajevo, BiH - danas: Toronto, Ontario, Canada

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby milan_s » 28. 03. 2008. 22:13 GMT +0000

Ovdje su kompletne topografske karte tih pruga uz rijeku Timok iz 1910.

Trazite dvije karte:
1) 40-44.jpg Zajecar
2) 39-44.jpg Kragujevac

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=6850
Uskotračna mreža u BiH
_________________
The news on time, within a century or so!
milan_s
Putnik 2. razred
 
Posts: 22
Joined: 23. 12. 2006. 5:52 GMT +0000
Location: prije: Sarajevo, BiH - danas: Toronto, Ontario, Canada

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby sdz361 » 30. 03. 2008. 2:23 GMT +0000

Ja odgovorih o ovom mostu kod druge teme ali da bi bilo jasno ovaj most nije na "belgiskoj" pruzi već je praktično povezivao mrežu SDŽ sa "belgiskom" prugom preko stanice Vražogrnac. Mada je tačno da je praktično pravac "belgiske" pruge paralelan pruzi Zaječar - Prahovo na kojoj se nalazio ovaj most.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby GANZ » 14. 09. 2008. 23:48 GMT +0000

Dana 13. januara 1888. god. zavrsena je i predata saobraćaju pruga uzanog koloseka: Vlaški Do – Cefalov Do – Veliki Izvor – Vražogrnac – Čokonjar – Sokolovica - Tabakovac – Brusnik – Rogljevo – Mokranje – Radujevac. Na platou VLAŠKI DO, stotinak metara niže od visoravni na kojoj se nalazio rudnik uglja "Vrška Čuka" na Staroj Planini kod Zaječara, nalazila se početna stanica. To je bila prva industrijska pruga u Srbiji!

Zaječar i Timočka krajina će u petak, 19. septembra 2008. stodvadesetogodišnji jubilej obeležiti otvaranjem spomen-ploče na platou "Vlaški Do", ne mestu na kome se nalazila početna stanica (od koje, nažalost, nisu ostali nikakvi tragovi osim sećanja!). Otvaranju spomen-ploče prisustvovaće i Ambasadorka Belgije.

Istog dana, petak, 19.09.2008., u 19.00 h u Zadužbini Nikole Pašića u Zaječaru otvoriće se izložba o "Belgijskoj pruzi". Izložbu organizuje Narodni muzej u Zaječaru u saradnji sa Klubom ljubitelja Timočkih pruga.
Pozivnica za izlozbu.JPG

Pozdrav
GANZ
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
GANZ
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2309
Joined: 21. 04. 2007. 0:52 GMT +0000
Location: Zürich

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 20. 09. 2008. 2:20 GMT +0000

Imao sam izuzetnu čast da, sada već juče, prisustvujem celokupnom događaju koji je gore naveden, foto-video reportaža sledi, u dogledno vreme.

POZDRAV!
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby vladimir » 20. 09. 2008. 11:34 GMT +0000

Cekamo tvoju reportazu :I
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby toni » 20. 09. 2008. 13:14 GMT +0000

A ko čeka .......dočeka. (ili se načeka) *dsm*
User avatar
toni
Mašinovođa
 
Posts: 680
Joined: 10. 01. 2007. 2:14 GMT +0000
Location: Cicevac,Paracin

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 19:58 GMT +0000

Evo i obećane reportaže sa obeležavanja 120. godišnjice od otvaranja Belgijske pruge kraj Timoka:
Krenimo od ovoga posta, slikr i komentari će biti ređani hronočloški kako su se dešavali događaji toga dana, naravno onih kojima sam ja prisustvovao.
Prva grupa postova je vezana za otkrivanje spomen ploče, druga za otvaranje izložbe i samu izložbu, s neplotokolarne aktivnosti će biti u temi Sumit.
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE
IMG_7018.jpg
IMG_7019.jpg
IMG_7021.jpg
IMG_7022.jpg
IMG_7023.jpg


....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 20:45 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 2
IMG_7028.jpg
IMG_7029.jpg
IMG_7031.jpg
IMG_7032.jpg
IMG_7034.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 21:27 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 3
IMG_7036.jpg
IMG_7040.jpg
IMG_7042.jpg
IMG_7045.jpg
IMG_7049.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 22:28 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 4
IMG_7047.jpg
IMG_7053.jpg
IMG_7054.jpg
IMG_7055.JPG
IMG_7057.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 23:04 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 5
Inače kao i što priliči u ovakvim situacijama su pred otkrivanje spomen ploče gradonačelnik Zaječara i gospođa ambasadoraka rekli po koji reč, a takođe i predsednik Kluba ljubitelja timočkih pruga, pa je čak spomenuta i ideja o obnavljanju dela trase od Vlaškog Dola pa negde do Zaječara kao i vrlo interensantne svoznice, naravno u turističke svrhe, ali za to su potrebne godine i velike investicije.
No, idemo dalje sa slikama:
IMG_7058.jpg
IMG_7070.jpg
IMG_7065.jpg
IMG_7072.jpg
IMG_7073.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby vladimir » 22. 09. 2008. 23:21 GMT +0000

Majstore, ovo si odlicno odradio *app*

Jedina mala zamerka da si malo odblize slikao spomen plocu, ili bar uvelicao postojecu fotografiju da bi videli sta tamo ima
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 23:41 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 6
E evo par fotki same lokacije bivše početne stanice ove pruge.
IMG_7062.jpg
IMG_7063.jpg
IMG_7064.jpg

...
I sledi post sa par slika trase slikane u povratku prema Zaječaru.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby novajlija » 22. 09. 2008. 23:57 GMT +0000

...... idemo dalje:
OTKRIVANJE SPOMEN PLOČE 7
IMG_7081.jpg
IMG_7082.jpg
IMG_7084.jpg
IMG_7089.jpg


I po zahtevu gospon Vladimira...
Ploča.jpg


U narednim postovima prlazimo na IZLOŽBU...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: "BELGIJSKA PRUGA" u Timockoj Krajini

Postby vladimir » 23. 09. 2008. 0:02 GMT +0000

To, HVALA :I

u iscekivanju nastavka
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users