Bijeljina - Mezgraja

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Bijeljina - Mezgraja

Postby TheMinerUgljevik » 07. 12. 2007. 16:41 GMT +0000

Pokusao sam malo da pretrazim forum i cini mi se da se jos nije malo ozbiljnije pisalo o ovoj temi. Podatke i slike sam, uglavnom, uzimao iz knjige "100 godina Rudnka "Ugljevik" - monografija".

Prica o pruzi pocinje 1899. godine kada je u Ugljeviku otvoren rudnik mrkog uglja. Ugalj se potrosacima u Bijeljini prevozio konjskim i volovskim kolima. Ako se uzme u obzir da su jedna zaprezna kola mogla da povuku oko 500 kg uglja i da ga odvezu do Bijeljine ili Race, to znaci da je za vagon uglja, koliko je tada iznosila proizvodnja, bilo potrebno angazovanje oko 20 kiridzija dnevno. U takvim uslovima rudnik nije imao sansu da se razvija.
Tek 1916. godine, u jeku Prvog svjetskog rata, Austrougarska smatrajuci da je porazila Srbiju počinje radove na izgradnji pruge koja bi vodila od Ugljevika, preko Bijeljine, do Bosanske Race. Zanimljiv je podatak, da su za izgradnju pruge austrougarske vlasti angazovale i ruske zarobljenike.

Pruga je zavrsena 1918. godine (prema nekim izvorima i 1917.). Ukupna duzina pruge bila je 44 km. Sirina kolosjeka bila je 0,60 m. Pruga je u pocetku bila namjenjena za prevoz uglja u malim rudarskim vagonetima, a od 1919. u pravom smislu je stavljena u pogon, ali sada i za prevoz putnika. 1921. godine vrse se radovi na pruzi i te godine prelazi na standardni putnicki uski kolosjek od 76 cm, tj. na sirinu kolosjeka tadasnjih pruga u BiH.

Izgradnjom pruge do Race i stanice sa utovarnom rampom u Ugljeviku omogucen je veci kapacitet otpreme uglja, a narocito onima koji su ga dobijali vodenim putem - Savom. To se odrazilo na naglo povecanje proizvodjnje u 1919. i, pogotovo, u 1922. godini.

Do jos lakse i brze otpreme uglja potrosacima preko Save doslo je 1927. godine izgradnjom visece dvouzetne zicare od Bosanske Race do Sremske Race, duga 4200 m, sa kapacitetom 60 tona na sat. Na oba kraja bili su bunkeri za ugalj, sa 500 tona sadrzine. Zičara je, zbog terena, imala lomljenu trasu - sa jednom ugaonom stanicom. Tako je bila omogucena veca isporuka uglja zeljeznici, koja je tada bila rudnikov glavni potrosac. Ova zicara je unistena u Drugom svjetskom ratu i nikada nije bila obnovljena.

Most preko Save u Raci napravljen je i svečano otvoren na Vidovdan 1934. godine. Originalno ime mosta bilo je "Most Kraljice Marije".

Zbog prosirenja Rudnika "Ugljevik" pruga je 1939. godine produzena do Mezgraje, preko Bogutovog Sela.

U toku Drugog svjetskog rata, partizani su cesto da bi onemogucili proizvodnju i otpremu uglja napadali vozove i minirali prugu. Nakratko, ovaj kraj je i oslobodjen 1943. godine i partizanska vlast je uspostavila proizvodnju uglja i zeljeznicki saobracaj. Pocetkom marta 1944. godine jake okupatorske snage ponovo su zauzele Bijeljinu i Ugljevik.

Nakon povlacenja okupatora, unistili su sve sto se moglo unistiti. Pruga od Bosanske Race do Ugljevika je ostecena, a krak pruge od Modrana (Ugljevickog) do Mezgraje potpuno je unisten, tako da se morao graditi novi.

Odmah poslije rata pristupilo se popravci zeljezničke pruge. Krak pruge od Modrana do Mezgraje građen je do 1. maja 1947. godine, jer nije bilo dovoljno sina, pragova i ostalog materijala.

Do obnove pruge do Mezgraje, otkop uglja se obavljao samo u Ugljeviku. Svi proizvodni objekti rudnika spojeni su prugama od 0,60 m kolosjeka sa utovarnom rampom na zeljezničkoj stanici Ugljevik.

1950. godine dovršena je pruga normalnog kolosjeka Sid - Bijeljina, sa mostom preko Save, a u isto vrijeme je demontirana uzana pruga Bijeljina - Bosanska Raca. Sav ugalj koji dolazi iz Ugljevika i Mezgraje, u Bijeljini se pretovara i otprema potrosacima samo zeljeznicom.

Ugalj se tada transportuje parnim lokomotivama za kolosjek 0,60 m. Ugljevik i Mezgraja imaju vec devet ovakvih lokomotiva i dvije lokomotive za kolosjek 0,76 m. Sve ove lokomotive su stare i dotrajale, ali su uspjesno odrzavane.

Utovar otkrivke vrsio je bager u vagone, zapremine 3,2 m3, proizvodnje "Djuro Djakovic", a transportovanje lokomotivama serije 71 po kolosjeku 0,76 m. Ove lokomotive su proizvodnje "Orenstajn - Kopel" iz Zapadne Njemacke.

1965. godine rudnik "Ugljevik" od rudnika "Vares" kupuje staru i dotrajalu opremu (u upotrebi od 1956.g) među kojima je bilo i 12 parnih lokomotiva tipa "jung" za kolosjek 0,90 m.

1967. godine zatvara se krak pruge do Ugljevika. Pruga i dalje vodi prema Mezgraji i tamosnjem kopu rudnika "Ugljevik".

27.11.1977. godine pocinju radovi na izgradnji termoelektrane u Ugljeviku. Nema vise potrebe za prugom tako da..

1979. godine zatvara se pruga uskog kolosjeka Bijeljina - Mezgraja. Prema podacima nadjenim na njemackoj wikipediji, posljednja voznja se desila 26. maja 1979. godine.

Nakon gasenja pruge do Mezgraje i nakon zatvaranja jamskog kopa, nekada zivo selo Mezgraja potpuno je izumrlo. Slican slucaj desio se i sa Ugljevikom, koji je zbog uglja, citav morao da bude preseljen na novu lokaciju - sadasnji Ugljevik, a 20-ak kuca koji su ostale na prvobitnoj lokaciji od tada zive u mjestu sa novim imenom - Stari Ugljevik.

Evo, i par slika:

Ugljevik 30-ih godina:
Image Image

Upravna zgrada Rudnika "Ugljevik" (sagradjena 1920-1922) sa utovarnom stanicom ispred.

Image
Image

Image
Image
Image
Image

Ispracaj "Cire" iz Ugljevika 1967. godine:

Image
TheMinerUgljevik
Putnik 2. razred
 
Posts: 13
Joined: 26. 11. 2007. 4:28 GMT +0000
Location: Ugljevik

Postby TheMinerUgljevik » 10. 12. 2007. 0:40 GMT +0000

Jel to nema niko ništa da doda? ;)

Jel ima ko kakvih slika sa ove pruge?
TheMinerUgljevik
Putnik 2. razred
 
Posts: 13
Joined: 26. 11. 2007. 4:28 GMT +0000
Location: Ugljevik

Postby sdz361 » 10. 12. 2007. 15:07 GMT +0000

Prvo hvala za postavljeni materijal. Vrlo je interesantan. Da li ova monografija može da se kupi negde, ja sam vrlo zainteresovan.

Što se dodavanja tiče evo nekih dopuna. Rudnik je u toku I sv. rata koristila AustroUgarska vojska koja je i sagradila ovu prugu (otud korišćenje zarobljenika - to je bila uobičajena praksa tada. Srbija je npr. koristila AU zarobljenike na izgradnji pruge Knjaževac - Niš). Što se tiče godine izgradnje sigurno je deo od Bijeljine do Ugljevika završen tek 1918. ali moguće je da je pruga od Bijeljine do Rače proradila još 1917. AustroUgarska vojska je za sam rad u rudniku i za prevoz do Rače dovela 8 lokomotiva koloseka 0,60 m. 3 dvoosovne polovne i 5 novih troosovnih lokomotiva serije RIIIc.
Pošto je ovaj rudnik posle rata počeo sve više da se razvija poljska pruga dekoviljskog koloseka nije više imala dovoljan kapacitet pa je 1922. godine prepravljena na mnogo bolji takozvani bosanski kolosek 0,76 m. ali je tek 05. IV 1925. ova pruga otvorena za javni saobraćaj. Na njoj su između dva rata korišćene troosovne lokomotive serije 71 kojih je bilo najviše a povremeno su bile u upotrebi i četvoroosovinske lokomotive serije 80. Ova pruga je inače podpadala pod Direkciju Beograd jer nije imala veze sa ostalim bosanskim prugama već je jedino preko Rače bila oslonjena na sremske pruge. Što se samog rudnika Ugljevik tiče u njemu su ostale u upotrebi pruge koloseka 0,60 m. Tridesetih godina rudnik je imao jednu svoju lokomotivu koloseka 0,76 m za rad na utovarno-istovarnim kolosecima i 5 lokomotiva koloseka 0,60 m za rad u rudniku.
Posle drugog svetskog rata sve su veće količine uglja koju je trebalo transportovati. Nakon što je sredinom 50-tih došlo do zatvranja nekih uzanih pruga u Srbiji slabe lokomotive serija 71 i 80 su mogle da se zamene sa jačim i boljim serije 83. Na ovoj pruzi koja je u međuvremenu skraćena na relaciju Bijeljina - Ugljevik/Bos. Mezgraja bile su stacionirane 4 ili 5 lokomotiva ove serije. Pored pomenutih serija na ovoj pruzi je korišćena još samo lokomotiva serije 185 ali u vrlo kratkom periodu nakon II sv. rata.
Što se lokomotiva tiče može još da se dopuni da je posle drugog svetskog rata dislocirano nekoliko polovnih lokomotiva koloseka 0,60 m za rad u rudniku kao i nekoliko novoproizvedenih troosovnih lokomotiva iz fabrike Đauro Đaković (isti tip kao lokomotiva 88 na šumskoj pruzi na Šarganskoj osmici).
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby vladimir » 10. 12. 2007. 16:18 GMT +0000

TheMinerUgljevik wrote:Jel to nema niko ništa da doda? ;)

Jel ima ko kakvih slika sa ove pruge?


Eva zasto nije niko imao komentara, cekao se sdz361 pravi poznavalac za uzani kolosek, pa tek onda se mozda i nesto dodati, ako ima!
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Postby TheMinerUgljevik » 10. 12. 2007. 16:35 GMT +0000

Ne vjerujem da knjiga negdje može da se kupi. Izdata je 1999. godine, i iz nerazumljivih razloga nije prosla "katagolizaciju u publikaciji" tako da, sudeci po Uzajamnom katalogu zapisa nije je moguce pronaci u bibliotekama u Srbiji. Ipak, ako Vas interesuje, izasla je i knjiga povodom 80. godina rudnika, 1979. godine i ona se nalazi u ovom katalogu http://vbs.nbs.bg.ac.yu/scripts/cobiss? ... ec=3&sid=8 tako da je nju najvjerovatnije moguce pronaci u Narodnoj biblioteci.

Zahvaljujem na ovim dodatnim informacijama, i interesuje me da li je ova pruga bila povezana preko mosta u Raci sa prugom uskog kolosjeka Šid - Sremska Rača, ili se to dogodilo tek 1950. kada su ove pruge (odn. Bijeljina - Raca) presle u normalni kolosjek?
TheMinerUgljevik
Putnik 2. razred
 
Posts: 13
Joined: 26. 11. 2007. 4:28 GMT +0000
Location: Ugljevik

Postby sdz361 » 10. 12. 2007. 22:47 GMT +0000

Samo mala ispravka. Pruga Šid - Sremska Rača nije nikad bila uzanog koloseka. Od kad je napravljena 1912. godine bila je normalnog koloseka. Ove dve pruge su povezane tek 1950. godine kad je normalizovana pruga od Bijeljinje. Pre toga je ugalj prevožen žičarom preko reke. Šta je rađeno sa ostalom robom do sada nisam uspeo da nađem podatak ali je najverovatnije kao i putnici preko reke prevožena skelom. Inače stanica normalnog koloseka na sremskoj strani se zvala Sremska Rača Sava jer je prvobitna stanica Sremska Rača bila izgrađena bliže samom mestu ali daleko od reke.
Hvala na informacijama za knjigu i onu iz 1979. godine ću svakako potražiti u Narodnoj biblioteci i skenirati sve što je interesantno i za forum. Samo što to ne treba očekivati skoro jer je Narodna biblioteka u Beogradu zatvorena zbog rekonstrukcije do sredine sledeće godine. Da li je ikako moguće kopirati tj. skenirati knjigu iz 1999, godine?
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby TheMinerUgljevik » 11. 12. 2007. 0:11 GMT +0000

Knjigu cu moci skenirati tek od januara (zauzet sam ovih dana). Vecinu informacija o zeljeznici iz knjige sam ja i postavio na ovaj topik. Ako ste zainteresovani rado cu je skenirati, ali, kao sto sam rekao, tek u januaru.

Hvala vam jos jednom za info!
TheMinerUgljevik
Putnik 2. razred
 
Posts: 13
Joined: 26. 11. 2007. 4:28 GMT +0000
Location: Ugljevik

Postby sdz361 » 11. 12. 2007. 0:46 GMT +0000

Evo još malo podataka o ovoj pruzi.
Šeme stanica prema stanju iz 60-tih godina:
Image
Image
Image
Image

I na kraju šema stanice Ugljevik

Image
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby sdz361 » 11. 12. 2007. 1:03 GMT +0000

Hvala unapred i evo da istresem još po nešto iz arhive. Spisak stanica (bez stajališta) iz 1938 i 1967.

Image
Image

Kao što se vidi stanica Jabanuša je u međuvremenu pretvorena prvo u tovarište a zatim u stajalište.
I spisak svih (koliko je to poznato) parnih lokomotiva koje su posle rata bile stacionirane u ložionici Bijeljina:

71-002
71-005
71-013
71-015
71-017
71-018

80-002
80-005
80-009

83-162
83-174
83-175
83-182

185-003
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby Joco-Mitrovic-BN » 17. 01. 2008. 10:24 GMT +0000

Ja sam iz Bijeljine:)
Skoro si sve brojeve lokomotiva nabrojao ali si zaboravio da nabrojish i JZ 83-173 koja se sada nalazi na sarganskoj osmici.
Lokomotiva JZ 83-175 se nalazi u zelezari "ELVACO" kao muzejski eksponat a sve ostale su isjecene u staro gvozdje...
A lokomotive koje su boravile u Bijeljini od rata su:
JZ 01-088 16.6.2007 kada je dovezla turiste...*matori*
JZ 621-101
JZ 641-116.641-214.641-215.641-308
JZ 661-131.661-241.661-245.661-249.661-251.661-258.
JZ 666-001.666-002.666-003.666-004.(koriscene za teretni saobracaj)...
JZ 812-015.812-022.812-231...
JZ 911-003
I Robel-a da ne zaboravim...:) *matori*
Joco-Mitrovic-BN
Slepi putnik
 
Posts: 2
Joined: 12. 01. 2008. 6:28 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 24. 07. 2010. 22:52 GMT +0000

steta sto nema fotografija lozionice,kao i lokomotiva.mislim da zgrada i sada postoji.sezdesetih godina,bilo je podosta lokomotiva serije 71,kao i serije 80,koje su dolazile kao ispomoc iz lozionice zrenjanin.pamtim i dolazak prvih lok.serije 83,kao i njihovo skidanje sa kola tipa rg.to je bilo zanimljivo gledati .posedujem jednu sliku lok serije 83-174 u lozionici bijeljina,ali nazalost nije moja i nemam saglasnost da je postavim.
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby TheMinerUgljevik » 25. 07. 2010. 1:05 GMT +0000

Nekadašnja zgrada direkcije Rudnika u (Starom) Ugljeviku koja se nalazi na slikama gore, koja se nalazila kraj pruge, nanovo je izgrađena prije par godina u novom naselju Ugljevik napravljenom nekoliko kilometara od Starog Ugljevika. Zgrada služi kao Centar za kulturu.

Image

Zgrada željezničke stanice u Ugljevičkom Modranu, popularna stanica "Devetn'esti" (na 19 km pruge u Bijeljini) i sada postoji i u njoj se nalazi veterinarska stanica.

Image

Evo još malo slika, arhivskih, pruge (iz Ugljevika):
Slike su preuzete sa sajta društva koje okuplja nekadašnje stanovnike Starog Ugljevika (kolonabb.com)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
TheMinerUgljevik
Putnik 2. razred
 
Posts: 13
Joined: 26. 11. 2007. 4:28 GMT +0000
Location: Ugljevik

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 25. 07. 2010. 18:22 GMT +0000

bravo za fotografije.potrudicu se da postavim par fotografija zel.stanice bijeljina.kao i fotografije zeleznickog osoblja ,radi se o periodu 1950-1960,gde sam kao sedmogodisnjak od 1953 do 1960 uzivao u vozovima sto cirinim [lok serje 71,80 i 83],kao i velikim [lok.serije 20].
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby sdz361 » 26. 07. 2010. 20:29 GMT +0000

Evo jedne lepe slike ali njene loše kopije iz Bijeljine iz 1967. godine. Susret 83-ojke i šunobusa. Na žalost ne mogu da nađem orginal ove fotografije i za sada imam samo ovaj "sken" iz tadašnjih novina.
bijeljina.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 26. 07. 2010. 23:35 GMT +0000

bravo za ovu fotografiju.fotografija je dakle nastala sedam godina posle mog odlaska.znam da nije za ovu temu,ali onu sliku sa dve lok,serije 80 koje stoje ispred lozionice zrenjanin,kao i treca lok serije 80 koja stoji u stulcu iza g kola,postavi negde.pretpostavljam da znas o kojoj fotografiji je rec.hvala unapred sdz 361.potrudicu se da sto pre postavm fotografije o zel.stanica bijeljina,
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby kokany » 28. 07. 2010. 11:11 GMT +0000

Ima li negde na nekoj detaljnijoj mapi ucrtana trasa ove pruge uzanog koloseka? Kako je prolazila kroz Bijeljinu trasa, jer su danas podignuti mnogi objekti u Bijeljini pa stare trase nema na satelitskim snimcima.
User avatar
kokany
Ložač
 
Posts: 497
Joined: 21. 09. 2008. 22:29 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 28. 07. 2010. 15:13 GMT +0000

ptrudicu se po secanju,da opisem trasu pruge,od stanice bijeljina do stanice bijeljina stara.pri izlasku iz stanice,putni prelaz,pa krivina leva,gde pruga dolazi do kanala,i onda pruga celom trasom prati kanal do lozionice,koja odvojnom skretnicom,ostaje desno izmedju trase pruge i kanala.koliko se secam izmedju lozionice i stanice bijeljina stara,postojao je putni prelaz,na drugu stranu kanala gde je drugog avgusta bio veliki vasar sveti ilija.dalje nisam siguran .koliko mi se cini na satelitskom snimku to se moze otpratiti .ako sam negde pogresio,volio bih da budem demantovan,jer ovo sto ja pricam,odnosi se na ono sto je bilo davno.pozdrav.
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 29. 07. 2010. 13:44 GMT +0000

postovani prijatelji; kucajte bijeljina,tamo ce vam izbaciti sve.videcete sliku nasmejane devojke,crno bela fotografija.naslov stara bijeljina u trajanju od 7minuta.www.yutube.com.od 5-og minuta UZIVAJTE.to se mora videti.hvala
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 07. 08. 2010. 18:34 GMT +0000

Draga gospodo, evo malo obecanih fotografija iz Bjeljine. *matori*
Na grupnim fotografijama je uvek prisutan moj otac,koji je bio šef std. Bjeljina 1950-1960
kada je "prekomandovan" za Beograd.
Lokomotiva 83-174 je slikana u ložionici Bjeljina,tri fotografije, dok je 83-175 fotografisana na stanici,na drugom koloseku,na čelu voza za Ugljevik.
Osim dve, sve priložene fotografije su iz moje privatne zbirke.
Picture 001a.jpg

wm.png

Picture 010a.jpg

Picture 009a.jpg

Picture 011a.jpg
*app* *app* *app*
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Re: Bijeljina - Mezgraja

Postby colicdusan325 » 07. 08. 2010. 18:42 GMT +0000

I još..
Picture 003a.jpg
Picture 004a.jpg
Picture 006a.jpg
Picture 007a.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
colicdusan325
Ložač
 
Posts: 466
Joined: 01. 11. 2009. 16:51 GMT +0000

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron