Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 24. 05. 2008. 10:10 GMT +0000

Ove godine varosica Lajkovac proslavlja 100. godina svoga postojanja. Upravo te godine prosao je prvi "CIRA" kroz Lajkovac na relaciji Zabrezje - Valjevo. Mislim da ova tema zasluzuje da se vise na nju osvrnemo. Predlaze se da novi muzuj uzani pruga bude na Mokroj Gori, premda mislim da je jedino i pravo mesto za to Lajkovac. Zaljubljenici u zeleznice u Lajkovcu zalazu se za revitalizaciju uzane pruge od Lajkovca do Rudnika.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 24. 05. 2008. 20:19 GMT +0000

Prvog septembra po starom kalendaru ili 14. septembra po novom, 1908 godine, iz Zabrežja, garava lokomotiva povukla je prvi voz za Valjevo. Ovaj datum se smatra datumom nastanka varosice Lajkovac. Dvadeset godina nakon izgradnje prve deonice od Zabrežja preko Lajkovca do Valjeva predata je saobraćaju 30. oktobra 1928 godine pruga od Obrenovca do Beograda.
Beograd je ovom deonicom bio neposredno povezan i sa Sarajevom. Time je ostvarena i veza Beograda sa jadranskim morem preko Sarajeva. Prvi voz iz Beograda za Sarajevo prošao je 30. oktobra i kroz Lajkovac.

Tako je stanica Lajkovac postala jedna od najznačajnijih, a železnički čvor Lajkovac najveći i najpoznatiji na mreži uzanih pruga.
Uzana pruga Čukarica - Lajkovac – Valjevo je postojala tačno 60 godina. Ukinuta je 1968. puštanjem u rad deonice Vreoci – Valjevo na pruzi normalnog koloseka Beograd – Bar.
Sumiramo: Sezdeset godina je ova pruga funkcionisala a evo vec cetrdeset godina ne postoji. Slazemo se da je pozeljno premestiti muzej uzanih pruga u Lajkovac ili barem obeleziti
stogodisnjicu pruge i Lajkovca otvaranjem izdvojenog odeljenja Zeleznickog Muzeja u Lajkovcu.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 24. 05. 2008. 22:13 GMT +0000

Zanimljiva karta Srbije iz doba I svetskog rata.
Image
Na karti nije upisana stanica Lajkovac, jer u to vremene Lajkovac je tek nastajao, sto je moguce da je jedan od razloga. Zanimljivo je da je ucrtana pruga Lajkovac-Milanovac-Cacak iako u to vreme nije postajala.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 1:44 GMT +0000

Nekoliko uvodnih podataka o samom mestu:

Lajkovac je gradsko naselje i centar istoimene opstine ( 186 kilometara kvadratnih, 19 naselja i 17019 stanovnika ), u zoni dodira dve manje predeone celine zapadnog dela centralne Srbije – Gornje I Donje Kolubare, na ( 122 metra nadmorske visine ) levoj strani Kolubare – najvecim delom na aluvijalnim terasama ( 110-120 metara i 135 – 145 metara) i aluvijalnoj ravni ( 106 – 108 metara), 2 kilometara severozapadno od usca Ljiga, 29 kilometara severozapadno od Valjeva i 60 kilometara jugozapadno od Beograda. Geografske koordinate mesta su 44,369446 stepeni severne geografske sirine i 20,165277 stepeni istocne geografske duzine.
Povrsina urbane teritorije, po GUP – u iz 1984, iznosi 110 hektara, a katastarska 187 hektara ( K.O. Lajkovac). Urbanim sklopom povezuje cetiri celine : Centar, Spoljnu stanicu, Guskovacu I Potes. Odlikuje se znatnom urbanistickom uredjenoscu. Za varosicu je proglasen 1924 godine. Elektricno osvetljenje dobija 1935 godine; telefonske veze 1907 godine – zbog zeleznice; centralni sistem vodosnabdevanja 1978 – 1981; savremenu kanalizacionu mrezu delom 1960-1963, a potom 1990 godine …
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 9:20 GMT +0000

Kada se radi o utvdjivanju vremena iz kojeg potice prethodna karta Srbije moze se reci da je ona iz perioda Austro- Ugarske okupacije (1915 – 1918).

Imao sam priliku da vidim srpske vojne karte iz perioda neposredno pred prvi svetski rat. Ono sto je zanimljivo jeste da je isprekidanim linijama oznacena buduca trasa pruge do Cacka. Tadasnji projekat pruge je predviđao izgradnju mosta na Ljigu i železničku stanicu u Ćelijama. Austro - Ugarska vlast je za vreme okupacije intenzivno nastavila radove na pruzi uzanog koloseka Lajkovac- Čačak, na deonici do Ugrinovaca.
Prema Austrijskom projektu počelo se sa gradnjom železničkog gvozdenog mosta na Kolubari ( “ Pepeljevački most “ ) koji je spojio Čačansku prugu sa Lajkovačkim železničkim čvorom. Radove na mostu su izvodili Rusi, zarobljenici, a pod upravom Austrijskih inženjera i tehničara. Most je dovršen februara 1917. godine. Iste godine puštena je u saobraćaj deonica pruge Lajkovac - Gornji Milanovac.

Prema tome navedena karta je najverovatnije iz 1917 godine.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby Atelim » 25. 05. 2008. 11:03 GMT +0000

Gledajući lokomotivu-parnjaču sa vagonima, kad je pre 100 godina tek izgrađenom prugom uzanog koloseka prošao prvi voz kolubarskim krajem, seljaci iz okolnih sela su povikali: "Ide šporet, vuče šifonjere!" Ulaskom u 2008. godinu, navršiće se vek postojanja železnice u dolini Kolubare, ali i u varošici Lajkovac, koja je prolaskom prvog voza i nastala. Punih stotinu godina čuveni Mile neumorno, dakle, ide lajkovačkom prugom!

Pruga Zabrežje - Valjevo, kojom je 1908. godine prošao prvi voz, bila je ne samo začetak varošice Lajkovac, već i nastanka velikog železničkog čvora. Lajkovac je bio raskrsnica četiri kraka uzane pruge: prema Zabrežju i Beogradu, Valjevu, Aranđelovcu i Mladenovcu, Čačku, Užicu, Sarajevu i Dubrovniku. Bilo je to vreme kad je Lajkovac, u kome su radili železničari svih vera i nacija, katoličku crkvu imao pre pravoslavne.

- Do šeste decenije prošlog veka u Lajkovcu je radilo oko 1.500 železničara, a varošica je tada imala upola manje stanovnika. U ložionici je bilo čak 50 parnih lokomotiva koje su vukle vozove na svim uzanim prugama - kao da otvara požuteli spomenar Borivoje Grujičić, šef vuče vozova u Lajkovcu. - U to vreme, dnevno je čak 40 vozova prolazilo kroz Lajkovac, što ga je svrstavalo među najprometnije čvorove uzanog koloseka. Majstori iz ložionice bili su među najboljim u tadašnjoj Jugoslaviji. Disciplina je bila izuzetna, iako su vozovi tutnjali na ugalj, kasnili su veoma malo ili nikako.

Ukidanjem uzanog koloseka, u drugoj polovini prošlog veka, i otvaranjem pruge Beograd - Bar, graditeljskog čuda poznatog širom sveta, značaj Lajkovca kao velikog železničkog čvora počeo je da kopni. Kao uspomena na to vreme ostali su ložionica, vodotoranj koji meštani iz samo njima znanih razloga zovu "buzometar", i parna lokomotiva, izložena u centru varošice.

- Nemerljiv je propust što u ovoj varošici nije osnovan muzej posvećen upravo uzanim prugama. Lajkovac je imao i lokomotive, vagone, druga šinska vozila uzanog koloseka, razne rekvizite od kojih je, recimo, napravljena postavka u Požegi - primećuje železničar Zoran Đokić, potpredsednik Skupštine opštine Lajkovac. - Vodotoranj, jedinstvena građevina, propada, a mogao bi uz malo ulaganja da bude izuzetan spomenik, koji će podsećati na vreme popularnog "ćire" koji je mnogobrojnim generacijama bio jedina veza sa svetom.

Opština Lajkovac nesumnjivo će u nastupajućoj godini dostojno obeležiti veliki jubilej: vek svog postojanja zahvaljujući železnici.

IDE MILE...

Nema ljubitelja dobre pesme, a da nije zapevao "Ide Mile lajkovačkom prugom". Popularnu pesmu prvi su široj javnosti otpevala braća Bajić, Tomislav i Andrija. Prvi put su je čuli u Aranđelovcu, gde su išli u srednju školu. Kasnije, pesmu je osavremenio Tozovac i dan-danas je nezaobilazna na slavljima i veseljima.

MAŠINOVOĐE

Lajkovac ima najviše mašinovođa u Srbiji, u odnosu na broj stanovnika. I za vreme bivše Jugoslavije, ova varošica davala je najviše mašinovođa - kaže Borivoje Grujičić, koji je sa 20 godina starosti svojevremeno bio najmlađi mašinovođa elektrovuče na Jugoslovenskim železnicama.
ZATO MISLIM DA JE LAJKOVAC PRAVO MESTO ZA MUZEJ, JER DA NIJE BILO USKOG KOLOSEKA NE BI POSTOJAO NI LAJKOVAC...
Atelim
Slepi putnik
 
Posts: 1
Joined: 25. 05. 2008. 10:47 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 11:11 GMT +0000

Lajkovac - osnovni podaci II deo:

Lajkovac spade u mlada naselja. Osnovan je pocetkom dvadesetog veka. Presudan uticaj na postanak, fizionomsko oblikovanje i struktuiranje imale su kopnene komunikacije ( putevi ): Lajkovac – Valjevo i Lazarevac – Ub, a posebno uskokolosecna zeleznicka pruga Zabrezje ( na desnoj obali Save ) – Lajkovac – Valjevo, pustena u promet 1908 godine. Od tada je pruga sinonim ovog naselja, koje postaje znacajan zeleznicki cvor povezan sa Arandjelovcem (1910), Ugrinovcima ( 1919 ), Cackom ( 1922 ), Beogradom ( 1928 ).


______ Image


Ukidanjem pruga uskog koloseka Lajkovac gubi ulogu zeleznicke raskrsnice, ali zadrzava tranzitni saobracajni polozaj : kroz naselje prolazi zeleznicka pruga Beograd-Bar i regionalni put Valjevo – Lajkovac, koji se na udaljenosti od 3 kilometara, kod Celija, ukljucuje u Ibarsku magistralu.
Vaznost Lajkovca jos vise ce povecati planirana izgradnja auto – puta Beograd – Juzni Jadran.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 11:28 GMT +0000

Lajkovac - osnovni podaci III deo:


Pruga, zeleznicka stanica I put prema Valjevu uslovili su linijsku ( drumsku ) fizionomiju naselja u inicijalnoj fazi razvoja, koja je prepoznatljiva I u danasnjoj urbanoj strukturi, iako se Lajkovac prostorno transformise spajanjem sa Lajkovcem selom, koncentrisanjem duz puta ka Valjevu I sirenjem sa nize na visu aluvijalnu terasu ( lokacija Vojni krug ).

_________Image


Lajkovac - varos prema popisu iz 2002 godine je imao 3430 stanovnika dok je 1991 godine bilo 3384 mestana. Stanovnistvo je srpsko ( vecina slavi Djurdjevdan, Svetog Nikolu i Djurdjic ), doseljeno uglavnom iz okolnih sela.
Pravoslavni Hram posvecen Svetom velikomuceniku Dimitriju podignut je 1937 godine.
Lajkovac ima decji vrtic "Leptiric", OS "Mile Dubljevic", Srednju skolu, biblioteku, radio stanicu "Prugu", kulturni centar " Hadzi Ruvim ", Dom omladine i drugo. Urbana uticajna sfera znatno se prosiruje van opstinskih granica pijacnim danima ( petkom i nedeljom ), u vreme odrzavanja nadaleko poznatih vasara ( Ivanjdan, Ognjena Marija i Velika Gospojina ), manifestacije " Dani Lajkovca " i gradske slave " Ognjene Marije ".
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 25. 05. 2008. 13:52 GMT +0000

Na delu karte Srbije iz perioda pre I svetskog rata(nazalost iz dva dela zbog ogranicenja na slike), prikazan je polozaj stanice Lajkovac.
Image

Image
Na karti nije ucrtana pruga prema Milanovcu i Cacku, vec samo pruge Zabrezje-Lajkovac-Valjevo i Lajkovac-Arandjelovac-Mladenovac. Iz karte se lepo vidi meandriranje reke Kolubare u ovom delu, sto nazalost danas ne postoji. Takodje se vidi da nije postojao drumski put Lajkovac-Nepricava. O ovome svakako vise zna jovanla, pa bi bilo lepo da i on prokomentarise ovu kartu.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 19:46 GMT +0000

Autor prethodnog posta i sam tacno locira period iz kojeg je karta – usudjujem se zakljuciti (istini za volju nisam profesionalni kartograf ni istoricar ) - kada navodi postojanje pruge za Mladenovac (pruga predate u eksploataciju 23 juna 1910 godine ) i otsustvo trase kraka prema Cacku . (Narodna skupština Srbije je još 1908. godine donela Zakon o izgradnji nekih pruga, medju kojima je i pruga Čačak - Gornji Milanovac - Lajkovac. Ubrzo su prikupljene ponude za trasiranje pruge. Najpovoljnija je bila ponuda Dušana Božića i Ð. Zlatkovića, inženjera iz Beograda. Oni su za samo mesec dana izvršili trasiranje pruge.Na licitaciji za gradjenje pruge juna 1911. godine, bili su najpovoljniji Stanojević i kompanija i Sreten Sretenović sa kojima je sklopljen ugovor i radovi su ubrzo otpočeli. Pruga je bila podeljena na dve sekcije od kojih jedna u Gornjem Milanovcu sa šefom sekcije inženjerom Tihomirom Ðordjevićem. 1911. godine počelo se sa gradnjom pruge Čačak – G. Milanovac – Lajkovac- Obrenovac – Beograd.)
Rec je dakle o karti, najverovatnije, iz 1911 godine.
Danasnji regionalni put Valjevo – Lajkovac predat je saobracaju tek 1934 godine ( isto vazi i za danasnju glavnu ulicu u Lajkovcu koja je poplocana kockom od “pijace” do “gvozdjare” 1936 godine).
Sledeca napomena autora prethodnog posta odnosi se na dvojni i krivudavi tok Kolubare na teritoriji Lajkovacke opstine. Dupli krak reke je staraca zvana Cigankara koja je regulisanjem Kolubarinog toka 1969-70 prestala da postoji. Ujedno je korito reke ( naravno bilo je i kasnijih regulacija toka Kolubare ) dobilo sadasnji izgled.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 20:52 GMT +0000

PRUGA ZABREZJE-LAJKOVAC-VALJEVO PREDATA JE U SAOBRACAJ 14.09.1908

Preuzeto sa sajta: LAJKOVACKE PRUGE


Pre izgradnje, buduca pruga je podeljena na dve sekcije: prvu Valjevo- Jabucje sa sedistem u Valjevu i sefom sekcije g. Mihailom Ilicem, i drugu, Jabucje-Zabrezje, sa sedistem u Obrenovcu, sa sefom sekcije g. M. Milosavljevicem. Obe sekcije izdate su na licitaciji 26. septembra 1905. godine i to prva sekcija Nikoli Lukicu, a druga sekcja izdata je preduzimacima S. Nikolicu i Vujicu.

Pruga je bila dugacka 67.4 kilometara, koloseka sirine 0.76 metara. Gradjena je sredstvima odobrenim iz zajma Uprave fondova.
Kako nije bilo mehanizacije, gradjenje pruge je, uglavnom, izvodila prosta radna snaga bez osnovnih zastitnih sredsatva, pa je dolazilo i do povreda radnika. Uz sve teskoce, radovi su relativno brzo napredovali, jer je povoljan ravnicarski teren to omogucavao.
Zavrsetkom pruge prpremane su svecanosti za njeno pustanje u saobracaj, najvise u Zabrezju i Valjevu. Kako vecina naroda dotle nije videla voz, to je celom trasom pruge vladalo groznicavo interesovanje za taj dogadjaj. Danima se samo o tome milslilo i pricalo…

I, najzad, 1. Septembra po starom kalendaru ili 14. septembra po novom, 1908. godine iz Zabrezja, garava lokomotiva, okicena vencima, kosuljama, carapama i peskirima, povukla je prvi voz sa uglednim putnicima, medju kojima je bio i direktor Srpske drzavne zeleznice Bader, sa saradnicima. Usput je masa sveta nestrpljivo i bojazljivo iscekivala trenutak nailaska voza, bacajuci cvece na njega. Slicno je bilo i u Lajkovackom potesu, na staciji, kako su tada, a i dugo vremena kasnije, zitelji okolnih sela zvali ovu stanicu. I danas se prica, kako su uzbudjeni decaci iz susednih sela ugledavsi prvi voz uskliknuli:

”Nana, sporet vuce sufonjere”

Tek u 16 casova, kada je prvi “Cira“ uklizio u valjevsku zeleznicku stanicu i uz dugi pisak stigao do slavoluka, sledilo je neopisivo slavlje. Na terenu, koji je bio iskicen cvecem, barjacima i drzavnim grbom, tiskala se ogromna masa radoznalog sveta, klicajuci vozu i gostima. Posle pozdravnog govora i prigodnog programa, nastalo je veselje koje je trajalo do dugo u noc.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 21:01 GMT +0000

ZELEZNICKA SVECANOST U VALJEVU 1908 GODINE

Preuzeto sa sajta: KALENDAR KOLUBARA ZA 2008 GODINU

Valjevo, 2. septembra - Odusevljeni sto ce vec jednom, posle tridesetogodisnjeg cekanja, dobiti zeleznicu, Valjevci su se vec iz ranije postarali da ulazak prve lokomotive u valjevsku stanicu bude uistinu trijumfalan. Odbor sastavljen iz 40 najvidjenijih gradjana, pod predsednistvom valjevskog poslanika g. Sv. Popovica, bio je gotov jos juce rano s pripremama, a valjevsko gradjanstvo, okitivsi svoje domove trobojkama, nestrpljivo je ocekivalo kad ce se cuti prvi pisak lokomotive.

Voz je po rasporedu imao doci u Valjevo u 4 sata po podne, a vec u 3 sata velika pijaca bila je dupke puna korporacija i sveta, koji se spremahu da se krenu na stanicu za docek. Da bi citaoci „Stampe” mogli imati bar bledu sliku ove svecanosti, ja cu ovde izneti red, kojim se sa velike pijace krenuo mnogobrojni svet k stanici. napred je isao „Dusan Silni” sa zastavom, za njim vojna muzika, pa „Valjevski zanatlisko udruzenje” sa zastavom i pevackim horom, pevacko drustvo „Cika Ljuba”, Trgovacka omladina, djaci osnovne zenske i muske skole, Visa devojacka skola, Radnicka skola, Gimnazija, Odbor za docek, opstinski odbor, clanovi okr. skupstine, predstavnici vlasti, esnafi, pa onda grdna masa gradjana, gradjanki, oficira, cinovnika i seljaka. Kad je ova procesija dosla na stanicu, zatekla ju je tako reci posednutu svetom. Bez preterivanja mogu reci, da je u doceku prvog zeleznickog voza sudelovalo najmanje 4-5.000 dusa.

Stanicne prostorije bile su okicene zastavama i amblemima, i na stanickoj zgradi s fronta stajala je u zelenom okviru kraljeva slika. Pred rampom bila je podignuta velicanstvena kapija u vizantiskom stilu. kapija je bila zastrta plavim muselinom, kroz koji se voz imao probiti pre ulaska u stanicu, kao simvol, da su savladane sve prepreke.

Sto se vise priblizavalo doba dolaska voza, to je nestrpljenje u sveta bilo sve vece, a kad prangije sa Krusika oglasise da se voz priblizuje varosi, nestrpljenje toliko poraste, da se za tili cas pokvari ceo red, jer je svaki hteo da vidi kako se lokomotiva pojavljuje kroz zastrtu kpiju.

Uz zvuke muuzike i klicanje sveta ulazio je vozu stanicu lagano i velicanstveno, kao kakva lepo obucena gospodja. Sa voza se leprsahu zastave, a kroz prozor su se videla radosna lica nasih milih gostiju.

Image


U ime priredjivackog odbora pozdravio je g. Badera, upravnika za gradjenje novih zeljeznica, gospodu iz zeleznicke direkcije, inzenjere i personal s pruge i ostale goste, vrlo lepim govorom g. Svetozar Popovic, posto su nastali odusevljeni usklici: „Ziveli!”

Zatim je nastupilo vodoosvecenje voza i stanicnih zgrada. Vodoosvecenju, koje je izvrsio prota g. St. Ivanovic uz asistenciju osam svestenika, kao i doceku voza prisustvovao je i divizijar sa svojim stabom i velikim brojem oficira.

Po svrsenom vodoosvecenju cela ova masa sveta sa svojim gostima krenula se, kroz bogato okicenu varos ka pijaci, odakjle su se gosti povukli na odmorak i spremu za banket, koji se u cast srpskih zeleznicara davao u velikoj gostionici g. Drage Sekulica.

Cim je pao prvi mrak, varos se zablistala u moru svetlosti; sve kuce behu osvetljene, a mnogobrojne elektricne sijalice bacahu masu svetlosti na valjevske ulice, kojima je vrveo silan svet. Za ovo vreme, pod rukovodstvom viseg inzenjera g. C. gaghica, davala se u lozionici bogata vecera zeleznickim radnicima iz niskog, pirotskog i vranjskog okruga koji su i polozili kolosek na nasoj pruzi.

U 8 sati otpoceo je veliki banket, na kome je ucestvovalo 120 osoba. U celu bogato namestene trpeze sedeli su divizijar g. Gojkovic i g. Bader, a oko njih gosti, predsednik opstine, predsednik okruzne skupstine, visi prestavnici civilne i vojne v lasti i narodni poslanici. Ostali deo trpeze behu zauzeli najvidjeniji gradjani iz varosi i okruga. Za vreme banketa koncertirala je vojna muzika.

Na bankletu je palo nekoliko lepih zdravica. Predsednik okruzne skupstine g. V. Zivanovic napio je zdravicu kralju; g. Bogdan Jankovic, direktor i narodni poslanik, vladi; g. Petar Markovic, advokat, svima gostzima koji imaju zasluge za podizanje valjevske zeleznice; g. Z. M. Romanovic, profesor, predstavnicima progresa, tehnicarima, a napose g. Baderu i srpskim zeleznicarima i inzinjerima. Na ovu zdravicu odgovorio je vrlo lepim govorom g. Boza Vukovic, nacelnik zeleznicke direkcije. Jos su nazdravili Milan Dragojevic srpskoj vojsci i njenom predstavniku g. Gojkovicu, nasto se g. divizijar zahvalio sa nekoliko toplih reci, i g. Ceda Gagic preduzimacu ove pruge g. Nikoli Lukicu.

Posle svrsenih zdravica procitane su mnogobrojne depese dobijene sa strane, medju kojima se narocito isticu pozdravi kralja Petra, predsednika ministarstava g. Velimirovica, ministra gradjevina g. Savcica, g.g. nacelnika zeleznicke direkcije i nasih zemljaka iz Beograda.
U hotelu Sekulicevom ostalo se do ponoci, pa je onda nastala, uz pratnju muzike, setnja kroz valjevske ulice. Posle setlje svratilo se u hotel „Srbiju” gde se uz lepu svirku Borkove druzine i pesmu i igru ostalo gotovo do zore.

Nasi gosti otputovalio su jutros vozom u 9 sati ponevsi sobom, to se nadam, najlepse utiske o nasem doceku i svecanostima priredjenim u cast dolaska prvog voza i u cast njihovu.

(Stampa, 3. septembar 1908)
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 12:19 GMT +0000

Na slici je prikazana karta varosice Lajkovac u koju su dodate trase ukinutih uski pruga prema Beogradu, Cacku i Mladenovcu, dok pravcom prema Valjevu prolazi sada pruga normalnog koloseka Beograd-Bar.
Image

Iz karte se vidi da su na reci Kolubari postojala dva mosta i to: iz pravca Mladenovca na Belom Brodu i iz pravca Cacka, "Cacanski" most. Oba su mosta resetkaste konstrukcije i danas postoje, preko kojih se odvija lokalni drumski saobracaj.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 12:36 GMT +0000

Na forumu hrvatskih zeleznica http://www.zeljeznice.net data je vrlo lepo slika rasporeda koloseka zeleznicke stanice Lajkovac, koju je poslao todorva.
"Lajkovac stanica se sastojala od dve i to glavne stanice i spoljne stanice na trasi prema Valjevu. Raspored koloseka ovih stanica prikazan je na donjoj slici.
Image

"Sama stanica imala je 15 koloseka ukljucujuci glavnu i spoljnu. Na koleseku 1 nalazila se kolska vag i tovarni profil, dok se na drugom koloseku nalazila jama za pregledavanje lokomotiva i ovaj je kolosek bio izlazni prema Valjevu. Treci kolosek je bio prolazni kolosek iz smera Beograd - Cacak, dok je cetvrti kolosek bio ulazni iz pravaca Mladenovca. U samoj lozionici nalazio se veci broj lozionickih i radionickih koloseka. Iz slike se vidi da je iza okretaljke postojalo osam garaznih natkrivenih koloseka za lokomotive. Takodje se nalazio i obilazni kolosek za lozionicu kao i tri slepa koloseka. Spoljna stanica polularno se zvala "Triangla" je pocinjala od skretnice broj 24. Od skretnice broj 26 odvajao se prvi kolosek spoljne stanice. Lajkovacka stanica je imala ukupno 49 skretnica i 41 kolosek ukupne duzine 6.336 metara. Sve to govori o njenoj velicini."
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 14:33 GMT +0000

Nazalost lajkovacke pruge odmah po svome otvaranju dobijaju veliki vojni znacaj u ratovima koje je Srbija vodila: Balkanskim i I svetskom ratu. U I svetskom ratu, napadu Austrije na Srbiju preko Drine, sve potrebe fronta, manje vise su isle ovim novim prugama prema Valjevu, kao i transportovanje ranjenika iz pravca Valjeva. Odmah iznad uske pruge, u Celijama prema Lazerevcu iz pravca Lajkovca, nalazi se "Vrace brdo" na kojem je vodjena jedna od odlucujih bitaka u Kolubarskoj bitci, gde je poginuo i Dimitrije Tucovic. I ako je Austrija svoju istocnu prugu Sarajevo - Visegrad izgradila pre svega zbog svojih vojnih planova, zapadne pruge u Srbiji imale su pre svega znacaj u transportu roba i putnika.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:11 GMT +0000

Danasnji izgled mosta na reci Kolubari u pravcu Cacka, kojeg lajkovcani nazivaju "Cacanski" ili "Pepeljevacki" most.
Image

Na jednom od nosaca mosta nalazi se nemacka tabla.
Image

Iz table se vidi da su radovi izvodjeni u januaru i februaru 1916 godine, kada je verovatno most i zavrsen, jer su Nemci nastavili sa izgradnjom pruge prema Milanovcu i Cacku u toku okupacije Srbije. Danas je ovo omiljeno kupaliste lajkovcana na reci Kolubari. Pored mosta nalazi se i nemacki bunker iz doba II svetskog rata, kojeg je sindikat zeleznicara preuredio u kafanu i koja uglavnom radi u letnim mesecima. Izgled bunkera slikan od reke Kolubare je dat na slici dole.
Image
Last edited by ivanjz on 26. 05. 2008. 15:32 GMT +0000, edited 2 times in total.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:22 GMT +0000

Pogled sa mosta u pravcu Cacka(prva stanica Bogovdja), na nekadasnju trasu pruge. Na ovome delu zbog plavljenja reke Kolubare, bilo je nephodno uraditi veliki zemljani nasip, kako bi se sprecilo plavljenje pruge.
Image

Jos jedan pogled na bunker, pored "Cacanskog" mosta.
Image

U bunkeru se nalazila i usisna stanica, preko koje se napajala vodom lozionica Lajkovac, iz reke Kolubare.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:42 GMT +0000

Jos jedan pogled na most, gde se vidi tabla "Lajkovac", odakle pocinje varosica.
Image

Pogled sa mosta na reku Kolubaru, nizvodno, gde se nalazi drugi zeleznicki most na Kolubari, na realaciji Lajkovac-Mladenovac, na Belom Brodu.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:52 GMT +0000

Jos jedan snimak mosta, napravljen uzvodno uz Kolubaru, bunker je sa leve strane mosta, iz pravca Lajkovca.
Image

U blizini mosta nalazi se cuvena "Jolica vodenica", stara preko 150 godina, na reci Kolubari, koja i danas melje.
Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby vladimir » 26. 05. 2008. 17:56 GMT +0000

Evo i red voznje od 1937-1938 godine, uzanog koloseka 0.76
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron