Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby alend » 24. 10. 2009. 19:05 GMT +0000

Hvala sdž-u361 na vrlo lepom postu u vezi lokomotiva.

Most preko Zapadne Morave neposredno posle hidrolektrane u Ovčar Banji na nekadašnjoj pruzi uskog koloseka Čačak – Užice.

Image

Most je relativno dobro očuvan i danas iako se ne koristi.
alend
Putnik 2. razred
 
Posts: 28
Joined: 13. 08. 2008. 17:15 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 30. 10. 2009. 23:12 GMT +0000

Lokomotiva 83-062 ušla je u istoriju kao lokomotiva oklopnog voza u "Užičkoj republici". Evo zanimljivog teksta o tome.

"Ko je pravio planove i davao naloge za izgradnju oklopnog voza? Sami radnici i stručnjaci ložionice. Upravo, oni su se dogovorili kako šta da urade. Savetovali su se za gotovo svaki manji ili veći posao. A raditi na takav način bilo je jedino i mogućno. Jer niko od njih u tome nije ima nikakvog iskustva. Samo se znalo ko je stručnjak za koju vrst poslova.

Odlučeno je da se odmah priđe poslu na lokomotivi. Za tu svrhu izabrana je lokomotiva broj 83-062. Nju su pre rata vozile mašinovođe Božo Radaković i Savko Grković s ložačem Dušanom Kuljaninom. Znali su da je dobro očuvana – imala je snažne točkove i razvijala veliku brzinu. Zato su baš nju i izabrali. Određani su i radnici koji će raditi na njenoj popravci. Među njima se isticao Mile Milosavljević. Radnici su najpre čeličnim limom,debelim desetak milimetara, obložili kujnu lokomotive. To je bio najteži i najdelikatniji posao, pa su zato majstori, kada je bio završen, hteli da utvrde njegovu vrednost. Naravno, i to su učinili na najprostiji način, pošto su hteli da budu sigurni. Uzeli su nekoliko pušaka i s odstojanja od 20 metara gađali ojačana mesta. Rezultat je za njih bio sasvim povoljan: ni jedno zrno nije probilo novi oklop lokomotive. Čak su se jedva zanala mesta gde su zrna udarila. To je bilo dovoljno da potvrdi kako je ono što su učinili moglo dobro da posluži svojoj nameni.

Prepravka vagona za oklopni voz nije zadavala toliko brige kao lokomotiva. Zidove vagona je, u stvari, trebalo samo udvostručiti i između njih postavitipesak, a osetljive delove i cementirati ili obložiti čeličnom pločom. I izrada predviđenih puškarnica nije činila naročitu teškoću.

Radnici ložionice su na tome poslu radili neprekidno i danju i noću, sve dok voz nije bio gotov. Ukupno – nepunih dana. Tako je, eto, slobodno Užice dobilo još jedan kuriozitet – oklopni voz. Na ostvarenju ovog zadatka radilo je više radnika zapošljenih u ložionici: Božo Radaković, Andrija Vukotić, Stojan Jelisajević, Dragojlo Vasiljević, Mihajilo Spasojević, Slavko Cerović, Radomir Nikolić, Milorad Ristović, Đorđe Stefanović, Budimir Nikolić, Dušan Kuljanin, Milenko Dogandžić i drugi.

Vozom je raspolagao Vrhovni štab, a trebalo je da posluži hitnom patroliranju i intervencijama na pruzi blizu fronta, patroliranju duž pruge Užice – Čačak i u onim područjima koja su povremeno kontrolisali četnici.

Članovi Vrhovnog štaba i svi rukovodioci koji su videli partizanski oklopni voz bili su zadovoljni njegovom izradom. Kako je bilo malo želazničkog osoblja, a mnogo poslova za železnicu i ložionicu,to se posada oklopnog voza menjala. I mašinovođa i ložač menjani su prema potrebi i prema tome koliko je osoblja bilo, ali je u svako doba po jedna kompletna četa morala biti spremna da krene bilo u kom pravcu."

Kako je naveo g. sdž361 sredinom šesdesetih napravljena je imitacije ove oklopnjene lokomotive što se vidi na donjoj slici.

Image

Danas je ova lokomotiva sa oklopom deo postavke Muzeja uskih pruga u Požegi.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby asalat » 31. 10. 2009. 0:30 GMT +0000

Hvala ivanjz na vrlo lepom članku. Oklopni voz, a posebno još ako je on uskotračni je pravi kuriozitet.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1361
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Pruga uzanog koloseka Mladenovac-Arandjelovac-Lajkovac

Postby jovanla » 15. 11. 2009. 21:43 GMT +0000

Prva vožnja na relaciji Beograd – Niš – Beograd, je izvedena 23. avgusta 1884, a putnici su većinom bili poslovni ljudi iz Beča, Budimpešte i Pariza, koji su u Lapovu ugošćeni doručkom, a u Nišu banketom. Izgradnjom ove pruge izgradjena je 1882 godine železnička stanica u današnjem Mladenovcu koja se u početku zvala Međulužje.
Mladenovac je nastao po izgradnji železnicke pruge i kafane "Kosmaj" (danasnja "Stara mehana") pored železnicke stanice oko, kojih se razvijalo naselje.

Prva razglednica Mladenovca:

Image

Desetak godina kasnije, 1893. godine ukazom Aleksandra Obrenovica Mladenovac je proglasen za varošicu. Trgovci i zanatlije sa drugih prostora naseljavaju se u ovu varošicu, čime počinje izgradnja trgovačkih i zanatskih radnji i stambenih kuca.
Osnovna skola izgrađena je januara 1895. godine i imala je 32 đaka.
Mladenovac je dobio ime po selu u cijem ataru je podignut. Inače, legenda kaže da je 200 godina posle kosovskog boja u ove krajeve sa Kosova došao Mladen sa svoja dva brata Vlajkom i Rajkom, a mesta gde su stvorili potomstvo su Mladenovac, Vlaška i Rajkovac.
Kako su se zanatstvo i trgovina brzo razvijali javila se potreba da se uvede pazarni dan (petak). Od 1895. do 1908. osnovana su i četiri novčana zavoda, a 1904. izgrađena i pruga uskog koloseka Mladenovac - Aranđelovac, duga 32 km.

Stanica Mladenovac 1936 godine:

Image


Železničko osoblje u stanici Mladenovac:

Image

U privrednom programu iz 1897. godine predviđalo se građenje železnice u gotovo svim krajevima Srbije kao i istraživanje rudnih nalazišta i njihova eksploatacija. Jedna od važnijih železničkih linija iz tog programa bila je pruga od Mladenovca preko Misače do Aranđelovca. Kao važan trgovački centar tog dela Srbije, bilo je neophodno povezati Aranđelovac sa glavnom prugom Beograd-Niš. Planirano je da se ova pruga kasnije produži preko Lazarevca do Valjeva sa jedne strane i dalje ka Jadranskom moru sa druge strane. Za deo pruge od Mladenovca do Aranđelovca, sa trasiranjem, obeležavanjem, izradom predmera i predračuna otpočelo se 1900. godine. Prugu je gradilo domaće preduzeće „ Zadruga za podizanje zgrada“ i bila je podeljena na dve sekcije sa sedištem u Mladenovcu i Aranđelovcu. Pruga je puštena u javni saobraćaj u prvo vreme samo za teretni saobraćaj 10.11.1904. ( 28.10. po starom kalendaru). Na ovoj pruzi bile su svega četiri stanice: Grabovac, Kopljare, selo Banja i Aranđelovac i dva stajališta: Belo Polje i Orašac.

Stanica u Arandjelovcu:

Image

Severnu granicu Srbije činile su tada reke Sava i Dunav. Pošto je, zavođenjem carinskog rata 1906. godine od strane Austro - Ugarske, granica bila zatvorena za izvoz, to i ova pruga nije imala odgovarajuću rentabilnost. Kako je u zimski mesecima Sava bila često zaleđena, pa bi prestajala rečna plovidba i prekidana veza sa Beogradom, to su valjevski poslanici u skupštini često morali da ‘’ brane ‘’ značaj ove pruge. Sve te okolnosti diktirale su potrebu što hitnije izgradnje pruge od Lajkovca do Aranđelovca ( čije je obeležavanje započeto još u proleće 1904. godine ) i povezivanja sa postojećom prugom Aranđelovac – Mladenovac. Ova pruga bi prolazila pored bogatih nalazišta lignita, nemetala, mermera i drugih ruda i povezivala bi bogatu kolubarsku dolinu sa prugom Beograd - Niš, preko koje bi omogućavala izvoz prema Solunu.
Obeležavanje trase ove pruge završeno je aprila 1907. godine i 5. maja već održana licitacija. Pruga je ustupljene najjeftinijem ponuđaču iz Smedereva 6. juna 1907. godine koji je radio samo donji stroj i završio ga početkom 1909. godine. Gornji stroj ( kolosek ) izgradila je Direkcija za građenje železnice.
Na delu pruge od Aranđelovca do Lajkovca bila su službena mesta: Bukovik, Darosava, Rudovci, Baroševac, Zeoke, Golubaša, Lazarevac, Petka, Beli Brod i Lajkovac. Dužina pruge iznosila je 42.4 km. Glavnom saobraćaju predata je 10. juna ( 23.juna po novom kalendaru ) 1910. godine.
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 21. 11. 2009. 13:12 GMT +0000

Stara razglednica Mladenovca sa pogledom na železničku stanicu. Verovatno sa
početka XX veka. U prilaznoj ulici ka železničkoj stanici ne postoji ni kaldrma kao i
jedan broj zgrada koje se vide na prethodno objavljenoj od gospodina jovanala.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 21. 02. 2010. 18:29 GMT +0000

Lokomotiva 83-182 na ugljenoj rampi u ložionici u Lajkovcu
krajem sedamdesetih godina.

Image

Fotografije iz TV emisije o Aranđelovcu.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby asalat » 21. 02. 2010. 23:25 GMT +0000

ivanjz wrote:Lokomotiva 83-182 na ugljenoj rampi u ložionici u Lajkovcu
krajem sedamdesetih godina.

Image

Fotografije iz TV emisije o Aranđelovcu.

Na lokomotivi sa slike se lepo vidi originalni dimnjak. Sadašnji na lokomotivi koja je postavljena kao spomenik je "remek delo nepoznatog autora" :?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1361
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 11. 04. 2010. 19:18 GMT +0000

Železnička stanica u Užicu početkom dvadesetih godina XX veka.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 09. 05. 2010. 15:36 GMT +0000

Da je g. asalt u pravu kada je reč o dimnjaku lokomotive 83-182 koja se danas
nalazi kao muzejski eksponat u Lajkovcu pokazuje ova njena orginalna
fotografija snimljena početkom 80-tih godina.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby asalat » 09. 05. 2010. 21:57 GMT +0000

ivanjz wrote:Da je g. asalt u pravu kada je reč o dimnjaku lokomotive 83-182 koja se danas
nalazi kao muzejski eksponat u Lajkovcu pokazuje ova njena orginalna
fotografija snimljena početkom 80-tih godina.

Image

Hvala ivanjz, ova slika je bila potrebna kao dokaz. Nadam se da će u nekoj budućoj rekonstrukciji dobiti originalni dimnjak.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1361
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 30. 05. 2010. 15:26 GMT +0000

Stari železnički most u Čačku preko Zapadne Morave, kojim
su dolazili vozovi u stanicu Čačak iz pravca Užica i Lajkovca.
Izgrađen je još u vreme izgradnje pruge Stalać - Čačak-Užice.
Nekoliko puta je rušen u ratovima.

Image

Stanica Čačak nalazila se u blizini ovog mosta na desnoj strani
Zapadne Morave. Snimak je napravljen iz smera stanice Čačak.
Izgrađen je iz dve nezavisne čelične konstrukcije a što se vidi
na slici.

Na donjoj fotografiji nastaloj dvadesetih godina prošlog veka
građani Čačka u stanici dočekuju francusku delegaciju.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Cira-stanica POŽEGA

Postby GANZ » 22. 06. 2010. 13:18 GMT +0000

Evo da vidite kako danas izgleda nekadašnja uskokolosečna stanica POŽEGA:
POZEGA-Cira-stanica-1.JPG

POZEGA-Cira-stanica-2.JPG

POZEGA-Cira-stanica-3.JPG

POZEGA-Cira-stanica-4.JPG

Ova stanica je dakle izgradjena u stilu eklekticizma. Da se podsetimo, u ovom istom stilu bile su sagradjene i stanice:

1. UŽICE (sravnjena sa zemljom pri savezničkom bombardovanju Užica 1945.)
2. KRUŠEVAC (i danas postoji i koristi se)
3. TRSTENIK (i danas postoji i koristi se)
4. ČAČAK (potpuno prepravljena, tako da se prvobitni izgled i ne nazire)
5. KRALJEVO (i danas postoji, ali se ne koristi kao stanica)
6. NEGOTIN (i danas postoji i koristi se, ali je fasada vrlo uprošćena)
7. ŠABAC (i danas postoji i koristi se, ali je fasada vrlo uprošćena)

Crtež za maketu je već gotov:
POZEGA-crtez.JPG


Pozdrav
GANZ
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
GANZ
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2309
Joined: 21. 04. 2007. 0:52 GMT +0000
Location: Zürich

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby vladimir » 22. 06. 2010. 14:36 GMT +0000

Bravo GANZ jos jedna *app*
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby NS arhitekt » 22. 06. 2010. 17:04 GMT +0000

Svaka čast Ganz! Mogu uputiti samo pohvale! *app*
User avatar
NS arhitekt
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1435
Joined: 25. 03. 2008. 9:14 GMT +0000
Location: Novi Sad

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby presa » 27. 06. 2010. 14:30 GMT +0000

Nekadašnja železnička stanica Banjani nu pruzi uskog koloseka
Lajkovac - Čačak u zimskom ambijentu.

Image
presa
Putnik 2. razred
 
Posts: 33
Joined: 25. 07. 2008. 19:43 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby presa » 16. 08. 2010. 18:37 GMT +0000

Penzionisani radnici lajkovačke ložionice početkom
šesdesetih godina sa svojim šefom Prvislavom Rosićem.

Image

Prvislav Rosić bio je šef ložionice četiri godine i
nalazi se treći sa leva u drugom redu.
Prošao je celokupna razvojni put od bravara - ložača -
mašinovođe i na kraju šefa ložionice. Tako je dostigao
zenit u svom poslu. Malo je mašinovođa kojima je to
uspelo.
presa
Putnik 2. razred
 
Posts: 33
Joined: 25. 07. 2008. 19:43 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 16. 10. 2010. 13:07 GMT +0000

Lokomotiva 85-028 snimljena u železničkoj stanici u Obrenovcu
23.04.1961. godine.

Image

-
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 05. 11. 2010. 13:32 GMT +0000

83-182 snimljena osamdesetih godina na okretnici u Lajkovcu pred ukidanje
pruge Lajkovac - Aranđelovac.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 27. 11. 2010. 17:44 GMT +0000

Panoramski snimak kanjona reke Đetinje između dva rata.

Image

Na snimku se lepo vidi deo trase pruge uskog koloseka
prema Vardištu. Strelicom je naznačena trasa pruge između
tunela ispod užičke tvrđave i sledećeg.
Sa desne strane reke Đetinje novi put za Zlatibor.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 28. 01. 2011. 21:38 GMT +0000

Avionski snimak železničke stanice Beograd 31.07.1929. godine.

Image

Na slici se lepo vide prvi levi koloseci odakle su polazili putnički vozovi
prugom uskog koloseka preko Lajkovac - Čačka - Užica - Višegrada i Sarajeva.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

PreviousNext

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users