Senjska pruga

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 21:15 GMT +0000

DSCF0195.JPG
DSCF0241.JPG
Тачно, најбољи део тек предстоји уз екслузивне фотографије. Пруга од Сења вијуга. Успон је видљив. Недалеко од Сења са трасе пруге данас пута Сење-Сењски Рудник пуца поглед на Манастир Раваницу. Ретко виђен призор од кога застаје дах.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 21:37 GMT +0000

Пруга иде трасом пута. Мост две сестре. Нажалост само је један сачуван. Иначе, доле је провалија дубока десетак метра.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 21:54 GMT +0000

Место где је некада била станица Вавило. Станичну зграду нисам пронашао мада ми је остала у сећању. Можда је срушена а можда је зарасла у шибље. Ту је одмах и место Странац на коме се вршио претовар угља из рудника Сисевац одакле је долазила пруга 0.60м.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 22:07 GMT +0000

Од Странца до Сењског Рудника пруга напушта пут и иде у брдо изнад пута са леве стране. Изигравам Индијану Џонса и ту су ове слике.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 22:19 GMT +0000

Железничка станица Сењски Рудник је веома близу.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 22:36 GMT +0000

А сада фотографије саме станице. Све је ту: станична зграда, магацин, станични клозет, чесма за жедне путнике... Можда ће Ганц моћи да одреди тип станичне зграде?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 25. 06. 2008. 22:52 GMT +0000

Још мало станице. Ако има интересовања поставићу слике Сењског Рудника. Ускоро Равна Река. Поздрав свим посетиоцима форума.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby Topčiderac » 25. 06. 2008. 23:28 GMT +0000

Хвала на овим дивним сликама.

Просто невероватно шта је остало од станице Сењски Рудник! Некада ми је та станица изгледала велика и жива. Колико се сећам ту се завршавала жичара за транспорт угља из неких рудника и угаљ се претоваривао у железничке вагоне.

Имате ли слике и станица Окно, Пасуљанске Ливаде и Равна Река? У Равној Реци воз је ишао чак и једном улицом.

Отац ми је причао да је ова пруга пре Другог светског рата била приватна (Благоја Јоцића). Служила је првенствено за превоз угља, али су на теретне вагоне прикачили по неки путнички. Превоз путника је био бесплатан, али путници нису били осигурани. Пруга је била местимично стрма и са пуно кривина и опасност исклизнућа или превртања је била велика.

У време кад сам се ја возио (1945/46.) била су на целој прузи само три путничка вагона: два двоосовинска и један четвороосовински (распоређени на два воза дневно). Седело се на подужним клупама, а на средини сваког вагона била је пећ бубњара за грејање (угља је било у изобиљу).

Вагони нису имали аутоматске кочнице. По вагонима су били распоређени кочничари који су на одређени писак локомотиве притезали кочнице. У путничким вагонима је то радио кондуктер (после национализације рудника и железнице путовање се плаћало, па је било и кондуктера).

Са нестрпљењем чекам даље слике и податке.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby ivanjz » 26. 06. 2008. 10:42 GMT +0000

Vrlo lepa reportaza dzzel@ sa trase ove zanimljive pruge i sve pohvale za ucinjeni napor.
Na donjoj slici prikazana je satelitska mapa pruge uskog koloseka Cuprija - Senje - Senjski Rudnik - Ravna Reka.

Image

Iz prikazane mapa vidi se da je na relaciji Cuprija - Senje pruga prolazila ravnicarskim delom, da bi od stanice Senje usli u brdski deo prema Senjskim Rudniku. Iz mape nije bas jasno da li je od Senjskog Rudnika prema Ravnoj Reci bila u padu?
Na forumu hrvatskih zelezeznica milan_s je dao i sledecu sliku.

Image

Da li su to mostovi Dve sestre ili nesto drugo?

Vrlo lep tekst o ovoj pruzi dao je sdz361 na hrvatskom forumu pa ga prenosim u celini:
"Pruga Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka je bila jedna od lepših pruga u Srbiji jer se probijala kroz dve klisure i pela na visoki plato kod Pasuljanskih Livada (poznat toponim mnogim koji su služili vojsku u SFRJ jer je tu bio jedan od većih poligona bivše JNA). Pruga je sagrađena radi prevoza uglja iz nekoliko najvećih ugljenokopa u Srbiji. Prvi deo je sagrađen 1892. godine sa kolosekaom 0,75 m a kada je 1908. godine pruga produžena do Ravne Reke kolosek je prepravljen (na u međuvremenu standardizovan) "bosanski" kolosek. Zbog teškog terena pruga je pravljena sa dosta malim poluprečnicima krivina i jako velikim usponima. Ovo je bila adheziona pruga sa ubedljivo najvećim usponima na celoj mreži JŽ. Do Senjskog Rudnika maksimalni uspon je bio 33 promila a između Senjskog Rudnika i Ravne Reke uspon je dostizao i 46 promila dakle čak malo više od zupčanice preko Komara. Iako je bilo mnogo polemika oko ovakvo velikog uspona, čak su i mnogi stručnjaci tvrdili da je na tom delu nemoguće napraviti klasičnu železnicu i predlagali žičaru, u praksi se to nije pokazalo kao problematično. U stvari pošto je tovareni pravac bio "nizbrdo" na ovoj pruzi je bilo mnogo više problema sa kočenjem vozova nego sa vučom. Dok su se koristile male troosovne lokomotive bilo je više teških nesreća zbog problema sa kočenjem vozova. Zato su na ovoj pruzi suvereno vladale Malet (SDŽ 391 - 402, JDŽ 90) lokomotive a bila je i domicil jedinim lokomotivama sistema Hagans (SDŽ 381, JDŽ 193) i Mayer (JDŽ 90 - 008) na JDŽ/JŽ. I po još nečem je ova pruga bila posebna. Na njoj vagoni nisu bili opremljeni klasičnim "bosanskim" kvačilom već takozvanim "senjskim" kvačilom. Ovo kvačilo je preuzeto sa Saksonskih Železnica kad je pruga građena i zadržano sve do kraja. Naravno standardno "bosansko" kvačilo i "senjsko" su mogli međusobno da se spajaju.
Na ovu prugu se naslanjala industriska pruga iz Sisevca (koloseka 0,60 m) i brojni industriski koloseci i žičare iz rudnika. Kada je 1960. godine pruga normalnog koloseka iz pravca Markovca produžena do Resavice transport uglja je počeo da se prebacuje na taj pravac. Prvo je 1962. godine ukinut deo između Ravne Reke i Senskog Rudnika a zatim 1967. godine i ostatak pruge. To je izazvalo snažnu reakciju lokalnog stanovništva koji su smatrali da je ova pruga njihova najvažnija veza sa svetom. Scena iz filma "Petrijin venac" kada sve žene iz mesta oblače crninu i plaču kao na sahrani kada je zadnji voz polazio iz Senskog Rudnika je preuzeta iz stvarnog života.
Inače nekoliko lokomotiva serije 90 i 88 je nakon ukidanja deonice Ravna Reka - Senjski Rudnik poslato u Bosnu u ložionice Dolac, Jajce i Drvar.
Ostaci pruge su vidljivi i danas sem u ravničarskom delu između Ćuprije i Senja jer je taj deo dosta urbanizovan a na njemu nije bilo ni većih objekata. Lokomotive sa ove pruge su na žalost isečene, čak i Mayer (ex Saksonska IVk lokomotiva, JŽ 90 - 008) koja je dugo stajala u Ćupriji da bi bila sačuvana za muzej. Ipak 2 takve lokomotive sa ove pruge su sačuvane, jedna je čak i u voznom stanju ali u Češkoj i Slovačkoj. Radi se o 2 od 4 lokomotive koje su na kraju I svetskog rata ostale na području Čehoslovačke i koje nisu nikad vraćene u Srbiju. Tamo su dobile oznake U 47 001 - 004. Kada su povučene iz službe njima su bile dovoljno interesantne da ih sačuvaju za muzej što kod nas očigledno nije bio slučaj."
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 26. 06. 2008. 11:28 GMT +0000

Хвала и вама на коментарима.
Да одговорим на нека питања које знам. Мост на слици је 99% две сестре. Од Сења до Сењског Рудника и Равне Реке константан је успон. Од Сењског Рудника до Равне Реке успон је стравичан,како пише сдж361. Углавном, висинска разлика између Ћуприје и Равне Реке је преко 500 м. Омиљени хоби возача из ових крајева је спуст путем пуним кривина без паљења мотора од Пасуљанских ливада до испод села Сења. Брзина је од 20 до 60 км на час. Да је пут прав верујем да би брзина била већа од 100км/с.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby ivanjz » 26. 06. 2008. 20:22 GMT +0000

dzzel@, lepo bi bilo da postavite i fotografije cuvenog Senjskog rudnika, pojma rudarstva u Srbiji. Kako danas izgleda, kako radi, kako otprema ugalj..
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 26. 06. 2008. 21:10 GMT +0000

На захтев Ивана слике из Сењског Рудника.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby ivanjz » 26. 06. 2008. 21:54 GMT +0000

Hvala dzzel@ na lepim slikama Senjskog rudnika. Nisam znao da ovaj rudnik ne radi, pa sam malo potrazio objasnjenja na internetu. Vidim da su sada kopovi u Resavici, koja je verovatno blizu Senjskih rudnika. Podaci o Resavici su na adresi http://resavica.free.fr. Zasto adresa pod francuskim domenom nije mi bas najasnije!
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 26. 06. 2008. 22:23 GMT +0000

Иване рудник ради само нисам стигао да пошаљем фотосе на форум.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 26. 06. 2008. 22:35 GMT +0000

Још 2 фотоса снимано са северне стране са пута за Пасуљанске ливаде и Равну Реку.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby sdz361 » 26. 06. 2008. 23:22 GMT +0000

Topčiderac je napisao
Просто невероватно шта је остало од станице Сењски Рудник! Некада ми је та станица изгледала велика и жива. Колико се сећам ту се завршавала жичара за транспорт угља из неких рудника и угаљ се претоваривао у железничке вагоне.

Zaista ako neko danas poseti Senjski Rudnik teško može da zamisli kako je ovo mesto izgledalo ranije. dzzel je napravio odličnu reportažu a evo malo dodatka iz slavnijih dana.
Stanica Senjski Rudnik pre II svetskog rata.
S Rudnik pre II rata.jpg


Vidi se stanična zgrada, desno iza nje magacin koji i danas postoji i iza njega ložionica koja je srušena. U produžetku koloseka levo se nalazila (ne vidi se u ovom kadru) završna stanica žičare i utovarno postrojenje rudnika "Resava" Nikole Jocića. Da pojasnim: pruga Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka je uvek bila u sastavu državnih železnica. Nju je samo koristio i Jocić za transport uglja iz svog rudnika do svoje briketnice u Ćupriji. U tu svrhu nabavio je i dve lokomotive (brojevi 20696 i 20697) koje je vozilo osoblje državnih železnica (posle II sv. rata i nacinalizacije i formalno su pripale JDŽ-u).
Utovrna stanica "Jocićeve" žičare
Senjrud.jpg


Nakon stanice Senjski rudnik glavni kolosek tj. pruga prema Ravnoj Reci je skretao na desno i odmah oštrim krivinama i velikim usponima počela da se penje uz brdo sa desne strane Senjskog Rudnika i vrlo brzo je bila visoko iznad rudnika. Taj deo se zove Kombole i tu se 1916. godine za vreme bugarske okupacije desila velika nesreća. Na ovoj pruzi su ovakve stvari bile dosta česte i to uvek prilikom spuštanja vozova nizbrdo zbog problema sa kočnicama ili grešaka kočničara. Poznata je i velika nesreća 1911. godine.
Nesreća na Kombolama. Iako je ovaj deo pripadao bugarskoj okupacionoj zoni na slici su pretežno pruski vojnici iz 67 rezervne pruske železničke čete koji su opsluživali ovu prugu tokom rata.
Nesreca 1916 na Kombolama 1.jpg


Kolosek koji se od stanice Senjski rudnik produžavao pravo prema rudniku je vodio do utovarne stanice samog Senjskog rudnika.
Senjski rudnik.jpg

Okrugla zgradica sa slike postoji i danas a blizu iza nje, zaklonjena silosom u provom planu, se nalazi zgrada današnjeg muzeja ugljarstva sa vrlo zanimljivom postavkom i ljubaznim upravnikom tako da svima svetujem da ga posete. Inače u samom rudniku koji još uvek radi (ali se uskoro zatvara) postoji raritetan i jako zanimljiv lift za okno na parni pogon koji se još uvek koristi i besprekorno radi. Pored parne mašine ima i drvene zupčanike (od graba) što je kad vam objasne razlog genijalno tehničko rešenje.

Posebna tema vezana za ovu prugu su lokomotive koje su na njoj korišćene. Elementarno o tome ima u mom tekstu sa hrvatskog foruma koji je dzzel ljubazno postavio i ovde ali bi se o njima moglo još mnogo toga napisati
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Сењска пруга

Postby ivanjz » 27. 06. 2008. 14:01 GMT +0000

Jedno pitanje za sdz361. Na poznatim slikama koje je napravio Dr. E Scherer u zeleznickoj stanici Sarajevo, dana 03/08/1965, nalazi se i slika lokomotive serije 90.

Image

Da li je ovaj tip lokomotive vozio i na pruzi Cuprija-Senjski Rudnik?
I jedno pitanje za dzzel@. Kako se danas transporutje ugalj iz Senjskog rudnika?
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby Topčiderac » 27. 06. 2008. 15:10 GMT +0000

sdz361, фасцинираш ме овим дивним фотографијама из Сењског Рудника, а још више познавањем свега шта те човек пита (и не само Сењског Рудника). Подсетио сам се на давна времена. Не само да си показао фотографије, већ си тако лепо описао детаље, чак и оно што се на сликама не види, али је после твог описа одједном опет било присутно. Ово је био доживљај!

Хвала.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Сењска пруга

Postby dzzel@ » 27. 06. 2008. 22:31 GMT +0000

sdz361 wrote:I jedno pitanje za dzzel@. Kako se danas transporutje ugalj iz Senjskog rudnika?

Угаљ из Сењског Рудника и Равне Реке и Ресавице транспортује се преко Ресавице пругом Ресавица-Марковац. Све су то повезани рудници улаз за рударе је у Сењском Руднику а излаз угља је у Ресавици. Исто важи и за Равну Реку.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Сењска пруга

Postby sdz361 » 27. 06. 2008. 23:42 GMT +0000

ivanjz je napisao
Jedno pitanje za sdz361. Na poznatim slikama koje je napravio Dr. E Scherer u zeleznickoj stanici Sarajevo, dana 03/08/1965, nalazi se i slika lokomotive serije 90.Da li je ovaj tip lokomotive vozio i na pruzi Cuprija-Senjski Rudnik?


Ne samo da su lokomotive serije 90 vozile na pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik već su to bile i glavne lokomotive na ovoj pruzi. One su uostalom i napravljene baš za nju iako su radile i na drugim pravcima. Ja sam imao nameru da napišem nešto detaljnije o lokomotivama sa ove pruge. I mada je ovo tek treći tip koji se pojavio na ovoj pruzi zbog ivanjz-ovog pitanja počeću od njega.
Kao što smo već pisali ova pruga ima velike uspone i oštre krivine. Ovakve pruge su predstavljale najveći izazov za konstruktore parnih lokomotiva jer usponi zahtevaju veliku vučnu snagu a to znači veći broj pogonskih tj. vezanih osovina. Međutim što je veći broj pogonskih osovina vezanih kretnim polugama kod parnih lokomotiva to je njena sposobnost prolaska kroz krivine manja. Zato su konstruktori širom sveta smišljali razne sisteme da reše ovaj problem. Švajcarski (vrlo logično) inženjer Antoan Malet je smislio sistem koji je i nazvan po njemu i koji se i pored određenih slabosti pokazao dosta dobro u eksploataciji. I Srpske Državne Železnice su htele da ga isprobaju na pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik pa su 1907. godine nabavile dve lokomotive ovog sistema od nemačke fabrike Henšel. Lokomotive su pravljene po ugledu na lokomotive Saksonskih Kraljevskih Železnica koje su imale veoma veliku mrežu pruga koloseka 0,75 m u brdskim krajevima. Ove lokomotive su dobile oznake SDŽ 391 i 392.
lok90b.jpg

Na šemi ove lokomotive se najbolje vidi funkcionisanje sistema Malet. Lokomotiva ima dve grupe pogonskih točkova i dva para cilandara za svaku od njih. Zadnji par osovina je kruto postavljen u ramu lokomotive kao i kod običnih tipova. Ali prednji par osovina se u stvari nalazi na obrtnom postolju koje je zglobno vezano za glavni ram lokomotive i ono može da da se zaokreće u krivini što omogućava lokomotivi lak prolaz i kroz male radijuse. Praktično njena kruta baza je kao kod male dvoosovne lokomotive. Osobenost ovog sistema je i da su parne mašine sistema kompaund. To znači da para prvo ide u zadnji par cilindara koji rade sa normalnim pritiskom a imaju standardan prečnik (kod ove lokomotive 240 mm). Iskorišćena para na izlazu iz cilindara još uvek ima neku energiju i ona se sprovodi u prednji par cilindara koji naravno rade sa daleko manjim pritiskom i zato imaju dosta veći prečnik (kod ove lokomotive 370 mm). Naravno zbog pokretljivosti obrtnog postolja na kome se nalaze ovi cilindri cevi za dovod pare su morale da budu fleksibilne a to je (u to vreme) bilo teško postići. To je i bila jedna od najvećih mana ovog sistema jer je to izazivalo česte kvarove. Takođe duplirani mehanizmi su poskupljivali održavanje i bili su osetljiviji na neujednačen kvalitet delova i neprecizno ugrađivanje.
Lok90.jpg

Ipak lokomotive ovog tipa su se pokazale vrlo dobro na ovoj pruzi pa je 1911. godine u Nemačkoj nabavljeno još 10 komada (SDŽ 393 - 402). Nisu sve radile na "Senjskoj" pruzi ali je ona bila domicil najvećem broju. Služile su jako dobro i ostale su dugo u saobraćaju oko 60 godina (90-002 čitave 62 godine). Nakon ukidanja pruge do Ravne Reke neke su prebačene u Bosnu. Ali mislim da lokomotiva 90-005 nije nikad radila tamo i da je ova slika nastala nakon revizije u fabrici "Vasa Miskin" u Sarajevu (lokomotiva deluje sveže sređenja). Jer lokomotiva 90-005 je nakon povlačenja sa "Senjske" pruge radila na pruzi Paraćin - Zaječar i u rudniku Bogovina.
Kao što sam već napisao nažalost nikom nije palo na pamet da sačuva bar jednu od ovih lokomotiva, veoma interesantnih i u tehničkom i u istoriskom pogledu. Za male pare su prodate u staro gvožđe a mi smo se i tada kao i danas hvalili svojom istorijom i svaki čas se pozivali na nju. Jedino što smo zaboravili da je "sačuvamo". Na sreću Česi koji za to imaju mnogo manje razloga nisu. Četri srpske lokomotive ovog tipa su se zatekle na teritoriji nove države Čehoslovačke na kraju I svetskog rata. 3 na nemačkom vojnom vozu koji je povlačio ljude i opremu njihovih vojnih železničkih jedinica sa Balkana i jedna koju je AustroUgarska vojska poslala na opravku u njihovu radionicu Vrytki. Ove lokomotive (za razliku od svih ostalih koje nisu bile u Srbiji krajem rata) nisu vraćene našoj železnici već su ostale da rade u ČS gde su dobile oznake U47 001-004 i gde su korišćene do sredine šezdesetih. Nakon toga su dve predate Nacionalnom Tehničkom Muzeju u Pragu. U 47 001 (bivša SDŽ 391) je 1992. godine popravljena u vozno stanje i od tada se koristi na železnici Jindihov Hradec.
lok90c.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

PreviousNext

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users