Senjska pruga

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Re: Senjska pruga

Postby ivanjz » 28. 06. 2008. 0:01 GMT +0000

Veliko hvala sdz361 na detaljnom objasnjenju rada ove serije lokomotiva, njihovim prednostima i manama. Nazalost Srbija ih vise ne poseduje!
Na sajtu http://www.spz.logout.cz/uzke/cz_tremesna/en_tremesna.html nasao sam jos jednu sliku ove lokomotive dole prikazane.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby novajlija » 28. 06. 2008. 8:13 GMT +0000

*app* *app* *app* *app*
*pra* *pra* *pra* *pra*
NEMAM KOMENTARA; SVAKA VAM ČAST SVIMA NE OVIM PODACIMA, SLIKAMA I OBJAŠNJENJIMA.

POZDRAV!
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 28. 06. 2008. 9:28 GMT +0000

Zamolio bi živu legendu ovog i još nekih foruma sdž361 da nešto napiše i o drugim lokomotivama sa Senjske pruge. Iz priče sa savremenicima koji su se vozili tom prugom saznao sam interesantan podatak da su se od Senja do Ćuprije najčešće vozili lokomotivom koja je bila poznata kao "šerpa" zbog karakterističnog dimnjaka koji je podsećao na šerpu.Da li je to ova lokomotiva?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby vladimir » 28. 06. 2008. 11:23 GMT +0000

dzzel@ wrote:... koja je bila poznata kao "šerpa" zbog karakterističnog dimnjaka koji je podsećao na šerpu...

Jedna opaska van teme, u Makedoniji zbog tog oblika dimnjaka Brigadnih 600 mm su zvali Cajnik - Cajnice - i dimnjak moze biti inspiracija :D
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: Senjska pruga

Postby Topčiderac » 28. 06. 2008. 14:53 GMT +0000

dzzel@, zar nije to normalni kolosek što si pokazao na poslednjoj slici? Ako ništa drugo, pogledaj odbojnike lokomotive.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 28. 06. 2008. 19:35 GMT +0000

Au, izgleda da si u pravu. odričem se gugla. :oops:
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby sdz361 » 30. 06. 2008. 17:40 GMT +0000

dzzel je napisao:
Zamolio bi živu legendu ovog i još nekih foruma sdž361 da nešto napiše i o drugim lokomotivama sa Senjske pruge. Iz priče sa savremenicima koji su se vozili tom prugom saznao sam interesantan podatak da su se od Senja do Ćuprije najčešće vozili lokomotivom koja je bila poznata kao "šerpa" zbog karakterističnog dimnjaka koji je podsećao na šerpu.Da li je to ova lokomotiva?


Oko slike je već raspravljeno. Što se tiče "šerpe" doći ćemo i do nje ali sada bih krenuo redom.
Kada je pruga Ćuprija (tačnije rečeno Donja Ćuprija kako je bio zvanični naziv male stanice za uski kolosek) - Senjski rudnik otvorena SDŽ su nabavile tri troosovne lokomotive obične konstrukcije od nemačke fabrike Hartmann iz Kemnica (Saksonija). Lokomotive su imale oznake SDŽ 351-353 (sistem označavanja lokomotiva uskog koloseka na SDŽ je bio da počev od 350 svaka serija lokomotiva ima svoju "deseticu". Sledeći tip lokomotive je počinjao sa brojem 361. Ako bi u seriji bilo više od deset lokomotiva onda se ta desetica preskakala. Ovaj sistem je važio do formiranja železnica SHS ali mi ne bi bili Srbi da neki put iz potpuno nepoznatih razloga nije odstupljeno od ovog sistema).
SDZ 351.jpg

U početku su ove lokomotive zadovoljavale ali vremenom sa rastom prevoza došlo je do potrebe za jačim lokomotivama. Takođe zbog "zdepaste" konstrukcije i pomalo visokog težišta prilikom problema sa kočenjem lako su ispadale iz šina. Već sam pominjao da je bilo dosta teških nesreća na ovoj pruzi. Nakon što su pristigle u većem broju malet lokomotive (koje sam već opisao) mašine SDŽ 351-353 su poslate na druge pruge za manevarsku službu. Jedna je nestala tokom I svetskog rata (najverovatnije u udesu prilikom povlačenja srpske vojske u jesen 1915.). Preostale dve su nastavile da manevrišu po raznim stanicama Srbije sa SHS brojevima 11001 i 11002. Kasirane su oko 1933. godine tako da nikad nisu dobile JDŽ oznaku serije. Podatak iz knjige Tadeja Bratea da su korišćene i na šumskoj pruzi Ćićevac - Sveti Petar nije tačan.
SDZ 352 .jpg

O sledećem tipu u narednom postu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Senjska pruga

Postby sdz361 » 03. 07. 2008. 20:22 GMT +0000

Da nastavimo sa lokomotivama na Senjskoj pruzi.
Zbog narasle potrebe za jačim lokomotivama na ovoj pruzi SDŽ su 1902. godine od nemačke fabrike Henschel kupile jednu lokomotivu sistema Hagans. Ova lokomotiva je dobila oznaku SDŽ 381.
sdz381.jpg

Sistem Hagans je jedan od sistema koji su krajem XIX veka razvijani za lokomotive na brdskim prugama sa velikim usponima i malim poluprečnicima krivina. Ovakve lokomotive su imale samo jedan par cilindara i dve grupe pogonskih osovina. Prednja grupa je kruto povezana u ramu kao kod običnih lokomotiva a zadnja se nalazi na posebnom postolju koje naravno može da se zaokreće u krivini. Prednje osovine se pokreću na klasičan način a zadnje su povezane posebnim polužjem koje omogućava promenu razmaka vezanih osovina prilikom kretanja vozila kroz krivinu. Lokomotva SDŽ 381 je imala tri prednje i dve zadnje pogonske osovine a naravno u svetu su postojale i modeli sa drugačijim rasporedom osovina. Teoretski lepo zamišljen ali u praksi se nije pokazao najbolje jer je ovaj sistem zahtevao često održavanje a i komplikovan polužni sistem je umanjivao efektivnu snagu. Ni kod nas se očigledno nije pokazao dobro jer SDŽ više nikad nisu nabavljale mašine ovog tipa. Do 1911. godine je ostala na senjskoj pruzi kad je prebačena u ložionicu Kraljevo. Na železnicama SHS je dobila oznaku SHS 15101 a posle prenumeracije JDŽ 193-001. Brzo nakon toga (1934. godine) je kasirana.
sdz381a.jpg

[S ovom lokomotivom se nije uspelo i tek su malet lokomotive SDŽ 390 (JDŽ 90) koje sam već opisao rešile problem vuče na Senjskoj pruzi. U sledećim nastavcima ratni zaostaci nemačke vojske iz I svetskog rata a zatim "šerpe".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by sdz361 on 03. 07. 2008. 20:26 GMT +0000, edited 1 time in total.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Senjska pruga

Postby ivanjz » 05. 07. 2008. 23:14 GMT +0000

dzzel@, sta bese sa nastavkom fotoreportaze sa Senjske pruge? Nismo videli deo prema Ravnoj Reci.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 06. 07. 2008. 9:04 GMT +0000

Do Senjskog Rudnika trasa je uglavnom pratila put. Od Senjskog Rudnika trasa pruge ide daleko van puta pa nije baš jednostavno da je pronađem bez razgovora sa savremenicima. Tu su i vojni objekti. Ima tu i još logističkih (glupog li ali savremenog izraza *lol* ) problema. U svakom slučaju biće nastavka uskoro.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby Topčiderac » 06. 07. 2008. 14:20 GMT +0000

dzzel@, da ti pomognem.

Posle stanice Senjski rudnik bila je još jedna manja stanica, bolje reći postaja, zvala se "Okno" i služila je više za putnički nego za teretni saobraćaj. Tu je i bilo rudarsko naselje. Posle te stanice pruga je pravila oštru krivinu na desno, presecajući put za naselje Senjski rudnik. Tu je i napuštala svoju trasu pored puta. Posle par stotina metara strme uzbrdice, pruga je pravila oštru krivinu na levo i time dolazila na najstrmiji deo, koji se pružao na padini prema rudniku i naselju. sdz361 je dao jednu fotografiju tog dela:

Image

Iz naselja Senjski rudnik moglo je svakodnevno da se posmatra kako su lokomotive huktale uz ovu uzbrdicu. Često je moglo i da se kladi da li će uspeti da isteraju kompoziciju iz prvog pokušaja. Neki put su morali da se vraćaju na ravniji deo i hvataju nov zalet. Normalno su vozovi tu išli tako sporo, da su putnici mogli da siđu i idu peške pored voza.

Sledeća stanica posle ove uzbrdice bila je Pasuljanske livade. Mnogi su iz Senjskog rudnika išli peške do te stanice (pa i do Ravne Reke), jer po lepom vremenu se nije isplatilo čekati na voz i nagutati se dima na uzbrdici zvanoj Kombolama.

Poslednji put sam bio u Senjskom rudniku 1945., ali ovo pamtim još uvek. Čak sam jednom prilikom pokušao da fotografišem taj voz koji je huktao uz Kombolamu; na snimku se nije mnogo videlo. Verovatno sam ga bacio.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 06. 07. 2008. 23:12 GMT +0000

Hvala Topčiderac na pomoći. Stanica Okno se nalazila desno na ovoj slici. Levo pored ovih novijih zgrada bila je ta oštra krivina i uspon do Pasuljanskih livada.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 06. 07. 2008. 23:32 GMT +0000

Pre nego što otvorim novu temu o pruzi Ravna Reka Senjski Rudnik da okačim još nekoliko interesantnih slika sa bivše pruge od Senja do Senjskog Rudnika. Most 2 sestre na ovoj slici snimljen je sa zapadne strane pruge. Image Desni most je prema Senju a levi prema Senjskom Rudniku. Levi most je poslužio za put.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by dzzel@ on 06. 07. 2008. 23:51 GMT +0000, edited 1 time in total.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 06. 07. 2008. 23:49 GMT +0000

Na ovom mestu reka Ravanica je pravila potkovicu pa su zbog toga napravljena 2 mosta. S obzirom da je Ravanica presušila posle prave avanture sišao sam u korito reke i sada slede fotosi desnog mosta koji nije iskorišćen za put. Zbog bujnog rastinja most se vidi loše.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby dzzel@ » 07. 07. 2008. 0:04 GMT +0000

Od železničke stanice Senjski Rudnik ka Oknu nalazimo na interesantne objekte. Možda se Topčiderac seća da li je ispod ove terase išla pruga?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Senjska pruga

Postby milanj » 07. 07. 2008. 0:13 GMT +0000

Evo ovako pošto smo Toni i ja već najavili, USKORO će u našim glavama da počne opet redovan put. saobraćaj na ovoj pruzi! :D :D :D

Evo još jednom spisak stanica jel mislim da sam jednu dodao:

Ćuprija
Donja Ćuprija
Batinac
Senje
Manastir Ravnica
Vavilo
Stranac
Senjski Rudnik
Okno
Pasuljanske Livade
Ravna Reka
Mala Ravna Reka
Resavica

Evo kao što vidite produžio sam prugu do Resavica a iz Resavice bi imali direknu vezu da Markovac, a oni koji idu za Bor odvajaju se u Ravnoj Reci.

Evo, ako primetite neku veču grešku javite mi obavezno!

A ovaj Red Vožnje bi važio za promenu Reda Vožnje u dec. mesecu!

Pozdrav, Milan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
OČI SU JOJ MORE JADRANSKO, KOSE SU JOJ KLASIJE PANONSKO, SESTRA JOJ JE DUŠA SLOVENSKA, ONA JE JUGOSLOVENKA!!!
User avatar
milanj
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2897
Joined: 02. 10. 2007. 16:43 GMT +0000
Location: Zell am See, Austrija i Kuršumlija, Srbija

Re: Senjska pruga

Postby ivanjz » 04. 06. 2009. 19:00 GMT +0000

Zbog teške trase kojom je prolazi pruga Ćuprija - Ravna Reka bilo je dosta
udesa.
Evo izveštaja novinara "Politike" o udesu u mesecu januaru 1938. godine.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby ivanjz » 29. 08. 2009. 21:52 GMT +0000

Na jednom lokalnom forumu objavljena je ova lepa razglednica manastira
Ravanice.

Image

U prvom planu pruga Ćuprija - Senjski rudnik, sa naznačenom
pozicijom železničke stanice Ravanica. Pitanje za dzzel@. Da li je
manastir Ravanica imao železničku stanicu ili je postojalo samo
stajalište?
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Senjska pruga

Postby ivanjz » 26. 12. 2009. 18:32 GMT +0000

U jednoj od svojih poseta Jugoslaviji g. Detlef Schikorr u Ćupriji snimio je
lokomotivu 89-002, 8 avgusta 1970. godine.

Image

Image

Senjska pruga prestala je sa radom nekoliko godina pre a lokomotiva
je tu zaostala i verovatno kasnije isečena.

Inače samo su dve lokomotive serije 89 postojale: 89-001 i
89-002 proizvedene u fabrici O&K.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Previous

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron