Ravna Reka - Senjski Rudnik

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Re: Ravna Reka Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 08. 07. 2008. 8:57 GMT +0000

Sada je već Senjski Rudnik veoma blizu. Pad je sve veći. Još jedan nasip.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 08. 07. 2008. 9:49 GMT +0000

Ovde se moje putovanje završava. Vide se krovovi Senjskog Rudnika. Nešto niže je, kažu meštani, trasa neprohodna i zarasla u šiblje. Ali to ne menja moj utisak. Sa neverovatno malo novca a više dobre volje mogla bi se napraviti turistička brdska pruga Senjski Rudnik Ravna Reka. Do ove pruge daleko je lakše doći nego do Šarganske osmice. Prilivom turista ovaj kraj bi se preporodio a ovako je osuđen na lagano umiranje. Znači pruga nije problem. Veći problem je pronalazak lokomotiva sposobnih da voze uzbrdo sa velikim nagibima i kočenjem nizbrdo što je na ovoj pruzi uvek bio teško.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby sdz361 » 17. 07. 2008. 1:11 GMT +0000

Posle male pauze da nastavimo sa lokomotivama Senjske pruge. Do sada su prikazani svi tipovi SDŽ lokomotiva. U prvom svetskom ratu područje Senjskog rudnika su krajem 1915. godine okupirali Bugari ali su sam rudnik eksploatisali Nemci. Oni su tj. njihova MED 7 (Militaer Eisenbahn Direktion 7 - Vojna Železnička Direkcija 7) sa sedištem u Nišu vršili saobraćaj i na pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik sve do 1918. godine. Ugalj iz ovog rudnika je bio veoma važan za snabdevanje ugljem njihovih železničkih komunikacija na Balkanu ali vozni park preuzet od SDŽ-a nije bio dovoljan za to. Neke SDŽ lokomotive su prilikom povlačenja srpske vojske završile na AustroUgraskom okupacionom području a neke su bile oštećene ili pokvarene. Zato je Nemačka (tačnije Pruska vojska) poslala na ovu prugu nekoliko lokomotiva rekviriranih na rznim nemačkim železnicama.
senjrud.jpg

Na slici je stanica Senjski Rudnik tokom bugarsko-Nemačke okupacije. Lokomotiva u prvom planu je Saksonska tipa IV K a u pozadini je ex SDŽ tipa 390 (JDŽ 90).
Koliko je nemačkih lokomotiva i kojih sve tipova tokom okupacije tačno bilo na Senjskoj pruzi više nije poznato jer su mnoge vraćene u Nemačku pre oslobođenja. Ipak zna se da su dosta korišćene lokomotive Kraljevskih Saksonskih Železnica serije IV K koja je jedna od najpozantijih tipova uzanih lokomotiva na svetu. Slično kao i naše železnice i Saksonske koje su imale veliki broj brdskih uzanih pruga su dugo tragale za dobrom konstrukciom lokomotiva za velike uspone i male poluprečnike. Posle raznih rešenja 1892. godine su isprobali lokomotivu sistema Majer (Mayer). Lokomotive ovog tipa imaju dosta sličnosti sa onima tipa Malet tj. imaju dve grupe pogonskih točkova svaka sa svojim parom cilindara i takođe su dvojnog (ferbund) sistema parne mašine tj. jedan par cilindara radi sa visokim a jedan sa niskim pritiskom. Glavna razlika je što su kod ovog sistema obe grupe pogonskih točkova na obrtnim postoljima što ovom tipu lokomotiva omogućava odličnu prolaznost kroz krivine i najmanjih prečnika. Iako i ona ima slabosti koje sam već opisivao i koje su karakteristične za sve "zglobne" lokomotive konstrukcija se pokazala jako dobro. Lokomotive serije IV K su pravljene sve do 1921. godine i ukupno je napravljeno 96 komada.
sr13015.jpg

Nakon rata jedna lokomotiva ovog tipa je ostala u kraljevini SHS. Na Kraljevskim Saksonskim Železnicama je nosila oznaku IV K 139. Na SHS je prenumerisana u SHS 13015 a na kraju je postala JDŽ 90-008. (iako se radi o potpuno različitim tipovima sve zglobne četvoroosovinske lokomotive su zbijene u seriju 90).
13015.jpg

Iako jedini primerak radila je sve do ukidanja Senjske pruge. Posle toga je dugo stajala u Ćupriji jer je planirano da se sačuva za muzej ali na žalost od toga nije bilo ništa i posle nekoliko godina je isečena. Velika šteta jer se radi o istoriski i tehnički veoma interesantnom tipu lokomotive.

Nemci su ostavili još jednu lokomotivu. Ona je bila sistema Malet i po svemu je veoma ličila na lokomotive SDŽ 390 (JDŽ 90).
Proizvedena je 1902. u fabrici Vulkan u Štetinu (danas Šćećin u Poljskoj)
sr13009.jpg

Na SHS je dobila oznaku 13011 a na JDŽ 90-009. Ova lokomotiva je posle drugog svetskog rata dugo bila na raznim industriskim prugama u Bosni pod zakupom.
13011.jpg

Inače sve ove lokomotive su bile koloseka 0,75 m a ne 0,76 m jer nemci taj kolosek nisu imali. Međutim na osnovu proba koje su vršili ustanovili su da nema problema u eksploataciji ako se bez ikakve prepravke lokomotive koloseka 0,75 m koriste na prugama "bosanskog" tj. koloseka 0,76 m. U obrnutom slučaju (da se lokomotive koloseka 0,76 m koriste na prugama 0,75 m) mogući su problemi u zavisnosti od stanja koloseka. Pa ako se bolje razmisli kako izgleda profil točka i šine ovo zvuči dosta logično.

U sledćem nastavku konačno "šerpe" tj. lokomotive serije JDŽ 88.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby alend » 13. 08. 2008. 17:56 GMT +0000

Vrlo sam impresioniran ovom lepom reportazom dzzel@. Sve pohvale!
alend
Putnik 2. razred
 
Posts: 28
Joined: 13. 08. 2008. 17:15 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 14. 08. 2008. 11:38 GMT +0000

Hvala alend i dobrodošao na forum.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 11:29 GMT +0000

Prošlo je skoro tačno 6 meseci od moje letnje posete trasi ove pruge. Dana 11. januara 2009.g. iskoristio sam posetu Ravnoj Reci da načinim par fotosa. Temperatura je bila -10 a uslovi za snimanje loši, ali mislim da sledećih desetak fotosa mogu da Vam dočaraju zimsku idilu sa ove zaboravljene pruge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 11:33 GMT +0000

Trasa pruge se koristi kao šumski put za potrebe meštana pa je lako prohodna iako je sneg dubok 30-tak centimetra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 11:37 GMT +0000

Izad Ravne Reke.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 11:41 GMT +0000

Prilaz Pasuljanskim livadama od strane Ravne Reke.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby novajlija » 12. 01. 2009. 14:01 GMT +0000

Bravo za lepe zimske fotke, inače juče na poslu sam baš razgovarali sa jednim od retkih railfan-ova iz Nemanjine i konstatovali da bi ta pruga da se kositei u turističke namene bila još interensantnija od Šarganske Osmice.
POZDRAV!
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 14:26 GMT +0000

Treba imati u vidu da je ova pruga udaljena manje od 40 km od autoputa Beograd Niš, i da je moguć prilaz i iz 2 pravca . Takođe “Senjski Rudnik, grad muzej industrijskog nasleđa” jedan je od tri projekta kojima Srbija učestvuje u procesu finansiranja rehabilitacije nasleđa jugoistočne Evrope, koji su u maju 2008 godine pokrenuli Evropska komisija i Savet Evrope. Više http://seecult.org/vest/senjski-rudnik- ... teci-grada
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 12. 01. 2009. 14:36 GMT +0000

Pade mi na pamet velika parna tura gde bi turisti Romantikom išli od Beograda do Resavice, autobusom do Ravne Reke (nema više od 5-6 kilometara) ćirom do Senjskog Rudnika i obratno, i to sve za jedan dan.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby ivanjz » 08. 02. 2009. 14:19 GMT +0000

Detalj sa pruge uskog koloseka prema Senjskim rudnicima.

Image

Verovatno g. dzzel@ prepoznaje ovaj deo trase.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 11. 02. 2009. 9:44 GMT +0000

Nda, teško je reći koje je to mesto. Sigurno je jedino da je slikano negde od Stranca do Senja ili verujem tačnije od Vavila do Senja. Sada se tu nalazi put, trasa je proširena a bukove šume su svuda okolo. Pokušaću da pronađem ovo mesto jer često tu prolazim.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby ivanjz » 13. 02. 2009. 12:08 GMT +0000

Stara razglednica Senjskog rudnika.

Image

Da li g. dzzel@ može da nam opiše o čemu se zapravo radi?
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 19. 02. 2009. 12:51 GMT +0000

Interesantna fotografija. Danas to izgleda mnogo drugačije, odnosno malo toga je ostalo sa ove razglednice. U pitanju su rudarske kuće dok je rudnik sa suprotne strane. U nedostatku boljeg fotosa može i ovaj da posluži.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby cira - 1 » 19. 02. 2009. 16:49 GMT +0000

Stanično osoblje stanice Ravna Reka i vozno osoblje Donja Ćuprija u stanici Ravna Reka 1920. godine. Fotografija je iz knjige Na raskrsnici milenijuma.
Image

Sledeće dve fotografije su iz knjige Privatne pruge uzanog koloseka u Srbiji 1881-2006.

Rudarska pruga 760 mm, Ravna Reka - Senjski Rudnik
Image

Stanica Senjski Rudnik
Image
User avatar
cira - 1
Ložač
 
Posts: 358
Joined: 28. 09. 2008. 11:19 GMT +0000

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby ivanjz » 25. 02. 2009. 0:25 GMT +0000

Evo jedne predratne razglednice Ravne Reke.

Image

Ako nisam previse dosadan upitao bih g. dzzel@, da li se na ovaj razglednici
vidi trasa pruge uskog koloseka.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby dzzel@ » 25. 02. 2009. 12:04 GMT +0000

Pokušaću da dam odgovor. Po mom mišljenju ova fotografija je snimana iz pravca juga sa trase pruge. Vidi se Ravna Reka u davnim vremenima. Između 2 brda iznad rudnika je put za Resavicu. Pruga je pravila serpentinu i išla ispod rastinja u donjem delu fotografije. Priznajem da me buni objekat fabrike sa dimnjakom koji danas ne postoji ali orjentisao sam se po reljefu brda u gornjem delu fotografije.
User avatar
dzzel@
Ložač
 
Posts: 432
Joined: 22. 06. 2006. 17:47 GMT +0000
Location: Ћуприја

Re: Ravna Reka - Senjski Rudnik

Postby alend » 26. 02. 2009. 19:42 GMT +0000

Ovoj staroj razglednici je svakako ovde mesto.

Image

Na razglednici se vidi i dimnjak koji spominje dzzel@. Sdz361 davno nam je obećao nastavak
priče o lokomotivama nazivanim "šerpe" tj. lokomotive serije JDŽ 88, na ovoj pruzi. Samo da ga
podsetim!
alend
Putnik 2. razred
 
Posts: 28
Joined: 13. 08. 2008. 17:15 GMT +0000
Location: Beograd

PreviousNext

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users