neznalica pita

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

neznalica pita

Postby lokosi » 19. 08. 2008. 0:59 GMT +0000

Pozdrav svima...
Iznenadio sam se da postoji ovaj forum i cestitke na ovim dobrim temama
Tokom pregleda tema zbunio sam se dimenzijama tj. sirinom pruga...
Tu se pojavljuju 760mm, pa 600, pa 500
Zar nije uski kolosjek bio standardan i ima li razlike u sirini pruga na komercijalnoj zeljeznici
uskog kolosjeka i industrijskoj (rudarskoj, sumarskoj i sl)
Unaprjed hvala :( :oops:
lokosi
Slepi putnik
 
Posts: 4
Joined: 19. 08. 2008. 0:03 GMT +0000

Re: neznalica pita

Postby vladimir » 19. 08. 2008. 1:20 GMT +0000

Sto bi rekli forumasi SDZ 361 & SDZ 362 "sve sto je isod 1000 mm ...." :D

Ima glavno u ex-YU sirine 1000 mm, 760 mm, 750 mm, 600 mm, i jos nesto beznacajno, tako da nema standard - ko je proso, napravio svoje
Naravno ne racunamo normalni kolosek koji opet ime nekoliko sirina
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: neznalica pita

Postby lokosi » 22. 08. 2008. 1:02 GMT +0000

Hvala na odgovoru
lokosi
Slepi putnik
 
Posts: 4
Joined: 19. 08. 2008. 0:03 GMT +0000

Re: neznalica pita

Postby sdz361 » 22. 08. 2008. 20:36 GMT +0000

Vladimir je već odgovorio ali i ja da dopunim.
Po definiciji su svi koloseci uži od 1435 mm (normalni kolosek) uski koloseci. Pošto su se najviše koristili u indistriji ili za lokalne pruge u početku nije postojala nikakva standardizacija već je svako pravio neku svoju širinu koloseka. Praktično bi bilo nemoguće nabrojati sve kolosečne širine pogotovu imajući u vidu evropske i anglosaksonske mere. Od zvanično najužeg koloseka od 381 mm do onih samo malo užih od normalnog koloseka bilo ih je jako puno. Ipak kasnije je uočeno da bi i za ove pruge bili korisni standardi tako da su se u različitim krajevima standardizovale neke širine koloseka a u nekim zemljama je to i zakonski određeno. Najpozantiji standardni uski koloseci su: 1067 mm takozvani "kapski" kolosek standardan u bivšim britanskim kolonijama i tamo gde su britanski inženjeri i preduzimači gradili železnice. U Japanu je to i danas standardni kolosek (samo brze pruge imaju normalni kolosek); 1000 mm metarski kolosek čest u mnogim evropskim zemljama a najviše u Švajcarskoj i Grčkoj, nekad u Francuskoj. Van Evrope najčešći u bivšim Francuskim kolonijama. U bivšoj Jugoslaviji poznate su bile "Gutmanove" železnice u Slavoniji sa ovim kolosekom. Često se koristi i za tramvaje; 914 mm standardan uzani kolosek u SAD ali naprimer i na Sardiniji; 900 mm nemački stndardni kolosek za rudnike sa otvorenim kopom i za građevinske radove. Raširen svuda gde su bile aktivne nemačke firme. Kod nas se koristi u ugljenokopima Kolubara, Kostolac i Obilić. Ranije je korišćen i u Boru, Ugljeviku, Varešu, Kočevju i Trbovlju; 760 mm takozvani "bosanski" kolosek, standardni uzani kolosek na JŽ ali i u svim zemljama sa područja bivše Habzburške monarhije kao i u Bugarskoj. O njegovom nastanku je dosta pisano pa neću da ponavljam ali samo da kažem da je ova relativno čudna širina za Evropu nastala od koloseka 762 mm (što je okrugla cifra u anglosaksonskim merama), ona 2 mm su zanemarena pri prelasku na metarski sistem mera. Inače kolosek od 762 mm se dosta koristi i u bivšim britanskim kolonijama a naročito u Indiji; 750 mm standardni uzani kolosek u evropskim zemljama posebno u Nemačkoj, Italiji i Rusiji tj. bivšem SSSR-u a preko nje i u Kini. Kod nas je pruga Bar - Virpazar bila ovog koloseka.
600 mm takozvani dekoviljski kolosek najrašireniji kolosek u industriji, rudarstvu i za građevinske radove. "Slavu" i raširenost mu je donela činjenica da su hiljade kilometra ovakvih pruga i hiljade lokomotiva sagrađene tokom prvog svetskog rata za nemačke, francuske, britanske, američke, srpske i austriske vojne železnice. Kod nas su korišćene za javni saobraćaj u Makedoniji, Srbiji i Crnoj Gori a u industriji masovno u Srbiji i Sloveniji; 500 mm ovaj kolosek se zbog malog profila koristio u rudnicima sa jamskom proizvodnjom za prevoz vagoneta u jamama do površinskih postrojenja.
Pre II sv. rata kod nas je za javni saobraćaj standardizovan kolosek od 760 mm a onaj od 600 mm je tolerisan do njegove supstitucije. Za privatne pruge nije postojala nikakva standardizacija. Posle drugog svetskog rata su za sve vrste železnica stndardizovani koloseci: 1000 mm, 900 mm, 760 mm, 600 mm i 500 mm. Naravno realnost je uvek jača od planova pa su ostali mnogi nestandardni koloseci: 790 mm u cementari Beočin, 700 mm u rudniku Vrdnik, 630 mm u rudniku Stari Kostolac itd.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

jos jedna neznalica pita

Postby Gegula » 27. 08. 2008. 22:46 GMT +0000

'bardan

Kopajuci po listingu Gdina Pospichala o lokomotivama Slavonsko-Podravske Zeljeznice naisao sam na ovo svetsko cudo :U :

Krauss München #1339 / 1883 / L. Jäger, Osijek / 1264mm :shock:

Kakvu je to (pretpostavljam industrijsku) zeleznicu Gospodin Jäger imao u Osijeku ? I sta bi objasnilo takav cudan izbor sirine koloseka ? Ima li presedana u svetu ? (za sad nisam nista nasao na medjumrezi *neznam* )

Hvala unapred.
Gegula
Putnik 2. razred
 
Posts: 16
Joined: 26. 07. 2008. 18:43 GMT +0000
Location: Papanovac na Kulovnici


Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron