Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby torlakinja » 05. 11. 2009. 13:15 GMT +0000

..i tako,jednog sumornog jutra 25.oktobarskog,godine 2009., mala ekipa vozoljubitelja Đorđe,Saša,D.Dejanović i moja malenkost naravno,krenuli smo u potragu za ostacima ove uskokolosečne pruge...

Prugu Metovnica-Bor,širine 0.76m,gradilo je francusko drustvo borskih rudnika ne bi li svoje rudnike povezali sa mrezom pruga tadašnje SDŽ.Trasiranje pruge počelo je između 1905 i 1908.godine.a puštena je u saobraćaj 10.maja 1912.god i preko stanice Metovnice vezana za prugu Parćin-Zaječar.

Prugom dužine 20.6km upravljala je Direkcija borskih rudnika sve do 1952.god od kad prelazi u eksploataciju i javni saobracaj JŽ.
Pruga Parcin-Zajecar sa krakom Metovnica-Bor bila je 11.novembra 1915.godine povezana sa prugom Cuprija-Ravna Reka.

Krecemo od stanice Metovnica,odakle i poticu(ako mogu tako da kazem) moji vozoljubiteljski geni,naime moja mama je rođena upravo u stanici Metovnica gde je njen otac,a moj deda naravno,radeo.

Image
Na slici se vidi da je stanica Metovnica imala dve sasvim odvojene stanice,sa posebnim kolosecima,lozionicama i ostalim stanicnim postrojenjima,jedna je bila stanica francuskog drustva,odnosno stanica borskog rudnika,a druga je bila stanica SDŽ-a,sve do 1952.god,kada je ova industrijsak pruga presla u exploataciju JŽ.

Stanica Metovnica nekad
Image
Stanica metovnica sada
Image
Image
Lozionica SDŽ odnosno kasnije JŽ
Image

Stanica SDŽ-a je imala 5 koloseka,vodostanicu,magacin sa tovarnom rampom.kolsku vagu,tovarni profil.
Stanica Borskog rudnika imala je 4 koloseka i 1 lozionički,okretnicu,lozionicu,vodonapojnik.
Na mestu danasnjeg igralista,nalazila se ranzirna grupa koloseka-"francuski koloseci",gde je za vreme Drugog svetskog rata vrsen pretovar uglja,a taj poso obavljali su logorasi iz konncentracionog logora,koji se nalazio u blizini stanice.

Pruga od Metovnice ka Boru prelazi most duzine 10-tak metara,prelazi putni prelaz i odlazi u brdo ka Boru.
Ka Boru da bi se savladao uspon od 26 promila uvek su korišcena lokomotiva potiskivalica.

Idemo na putni prelaz-pogled ka Boru
Image
-pogled ka stanici Metovnica
Image
...i idemo dalje da i mi savladamo tih 26 promila
Image
Image
Image
Image
Image
pogled na prirodu
Image
..vidljivi ostaci gara u tunelu..
Image
..nedaleko od tunela nailazimo na gvozdeni most,duzine 10.00m..
Image
Image
..idemo dalje..krivina i opet krivina ...
Image
Image
..kako divan pogled na kanjon odavde... :)
Image
..polako stizemo do ukrsnice Suva Reka..
Image
Image
Image
Image
Image
..na ovom mestu je nekada bila stanica Suva Reka,a danas su vidljivi ostaci temelja i ovaj spomenik..
Image
Image
idemo dalje....
Temelj nekog objekta kod vodonapojnika
Image
Ostaci vodonapojnika
Image
Pogled na trasu ka Boru
Image
Image
..ovde trasu sece put Bor-Zajecar preko Nikoliceva
Image
Image
Image
izlazimo na put,sada je on na trasi pruge..
Image
..i ubrzo se odvaja trasa pruge ka stanici Borska Slatina odnosno Borski Brestovac kako se moze naći u pojedinoj literaturi,jer se odavde odvajala pruga i za Brestovac
Image
User avatar
torlakinja
Kondukter
 
Posts: 117
Joined: 20. 09. 2008. 18:16 GMT +0000
Location: Smederevska Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby torlakinja » 05. 11. 2009. 13:17 GMT +0000

Stanice Borska Sltina i Suva Reka cesto su bile pod nadzor osoblja iz bora,među kojima je bio i moj deda Tomislav Milijić,evo i jedne sacuvane slike iz tog vremena
Image
..a danas izgleda ovako
Image

Između stanica BorskaSlatina i Suva Reka postojala je i stanica Reduge,od koje nismo nasli nikakava obelezja.

Nastavljamo od Slatine ka Boru...gde se trasa gubi negde kroz ovo zbunje,gde se moze ici samo pešice,
Image
Mis mo izasli na put ka Boru,i ubrzo nam je trasa dosla sa leve starne
Image
Image
...trasa prolazi kroz naselje 4.km.zatim putni prelaz i gubi se pored igralista..
Image
Image
Image
Image

Dalje trasu nismo nasli,niti bilo kakve objekte stanice,jer je to sve poruseno...

U Boru smo u muzejskom parku nasli lokomotivu,koja je vukla na ovoj pruzi,bice i slike.
A mi smo se nakon setnje i davljenja sumporom,sto je za posledicu imalo poprilicno iskašljavanje svih članova ekipe,vratili kroz prirodu do Zvezdana...a uz put naravno dorucak(citaj rucak :) )

Image
Image
Image
User avatar
torlakinja
Kondukter
 
Posts: 117
Joined: 20. 09. 2008. 18:16 GMT +0000
Location: Smederevska Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby kokany » 05. 11. 2009. 17:53 GMT +0000

Nadam se da se gospoda sa francuskog foruma nece buniti ako pozajmimo fotografije stanice Metovnica iz 30-tih godina
17_150.jpg

11_303.jpg

16_14.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kokany
Ložač
 
Posts: 497
Joined: 21. 09. 2008. 22:29 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby torlakinja » 05. 11. 2009. 18:30 GMT +0000

Odusevljena sam ovim slikama *app* *app* *app* *app* *app*
User avatar
torlakinja
Kondukter
 
Posts: 117
Joined: 20. 09. 2008. 18:16 GMT +0000
Location: Smederevska Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby kokany » 05. 11. 2009. 20:05 GMT +0000

I jos malo "pozajmljenih" slika sa francuskog foruma iz Bora
11_328.jpg

11_329.jpg

11_331.jpg

11_332.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kokany
Ložač
 
Posts: 497
Joined: 21. 09. 2008. 22:29 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby Mali Panta » 06. 11. 2009. 13:09 GMT +0000

Torlakinja, hvala na reportaži i slikama :I . Lepo je videti kada je na trasi pruge izgrađen bar put pa se može videti gde je nekad išla pruga, a ne da je zarasla u korov i da se može videti samo na starim kartama.
P.S. Imate super majice :)
Kokany, hvala i tebi na ovim retkim slikama :I
User avatar
Mali Panta
Über-Mašinovođa
 
Posts: 3070
Joined: 24. 09. 2006. 20:26 GMT +0000
Location: Sremski Karlovci

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby torlakinja » 12. 11. 2009. 0:31 GMT +0000

Na naredne dve fotke se vidi mesto u neposrednoj blizini ulaska u stanicu Metovnica od strane Bora, gde je više puta dolazilo do prevrtanja vagona natovarenih piritom iz Bora zbog velikog pada i malog radijusa krivina a preteških vozova po drugarskim naređenjima.

Image

Još uvek vidljivi ostaci pirita koji odolevaju zubu vremena
Image
User avatar
torlakinja
Kondukter
 
Posts: 117
Joined: 20. 09. 2008. 18:16 GMT +0000
Location: Smederevska Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby torlakinja » 12. 11. 2009. 0:40 GMT +0000

Evo i par fotki lokomotive koja se nalazi u Boru u park muzeju opreme koj je korištena u RTB-u.
Neznam koji je broj imala u eksploataciji i da li je saobraćala na pruzi Metovnica-Bor, najverovatnije da jeste.

Image

Proizvođačka pločica
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Eto podatke o ovoj lokomotivi bi mogao g-din sdž361 da dopuni ako raspolaže njima.

Toliko za sada o ovoj pruzi, od mene.

POZDRAV!
User avatar
torlakinja
Kondukter
 
Posts: 117
Joined: 20. 09. 2008. 18:16 GMT +0000
Location: Smederevska Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby novajlija » 12. 11. 2009. 10:18 GMT +0000

Po ovom izvoru a i kada se stvarno malo bolje pogleda ovo je lokomotiva 900mm, što od nas niko nije ni gledao u širinu koloseka, tako da je ovo ipak neka rudnička tj. industrijska lokomotiva i nije saobraćala na predstavljenoj pruzi pošto je naravno pruga Metovnica-Bor bila 760mm širine koloseka.

http://www.pospichal.net/lokstatistik/2 ... gs2003.htm

Mada se sad ovde ne pominje, verovatno je u pitanju slučajni propust, što pored ove količine podataka na ovom sajtu nije ni čudo.
http://www.pospichal.net/lokstatistik/29631-bor.htm

POZDRAV!.....
Više sreće nego pameti!!!!!!

http://www.youtube.com/user/stole802002
User avatar
novajlija
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1921
Joined: 03. 01. 2008. 1:43 GMT +0000
Location: Palanka

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby damir661 » 14. 11. 2009. 16:16 GMT +0000

Ove lokomotive su nosile oznake U-1,2..., sada ne znam da li to predstavlja mozda skracenicu od UNNRA, ne znam, ali mi dizajn mirise na americki
Ko se seca Povratka Otpisanih, epizode Elektrana, moze videti ovu lokicu.
Image
Image
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby sdz361 » 16. 11. 2009. 0:17 GMT +0000

torlakinja je napisala:
Eto podatke o ovoj lokomotivi bi mogao g-din sdž361 da dopuni ako raspolaže njima.


Kolege sa foruma su već "odgonetnule" da se ovde radi o lokomotivi koloseka 900 mm. Ova lokomotiva je stigla u kod nas u okviru američke pomoći Jugoslaviji (nakon rezolucije Informbiroa) 1950. godine. Američka fabrika Porter je isporučila 10 takvih lokomotiva koloseka 900 m za rudnike Kostolac i Bor (iste lokomotive za koloseka 760 mm su već pomenute u prethodnim postovima). Interesantne su jer su imale za kontinentalnu Evropu neoubičajeni sedlasti tank za vodu koji praktično okružuje kotao. Kod nas su takve tankove imali samo prve lokomotive iz Majdanpeka (N 1 Milan sada u muzeju u Požegi) i ove Porterove mašine.
Bor je imao 7 takvih lokomotiva. Ova koja je sačuvana u parku u okviru borskog muzeja rudarstva je nosila broj 182. Nemam tačne podatke dokle je korišćena ali pošto je kolosek 900 mm na kopovima borskog rudnika ukinut 1972. godine to je najverovatniji datum do kog je radila.

Inače borski rudnik je rekorder na ovim prostorima po broju lokomotiva i kolosečnih širina koje je koristio. Prva pruga (sagrađena 1906.) koja je prevozila rudu od rudnika do topionoce je bila koloseka 500 mm. Taj kolosek je korišćen do 1937. godine i na njemu je bilo ukupno 11 parnih lokomotiva. Od 1911. počinje da se koristi kolosek 760 mm za vezu sa SDŽ kod Metovnice ali i za novi otvoreni kop Čoka Dulkan. Ovaj kolosek je korišćen do 1972. godine i na njemu je bilo za to vreme preko 40 parnih, 5 dizel i 6 električnih lokomotiva. Od 1920. do 1931. godine borski rudnik je za svoj rudnik Blagovesti koristio i železnicu koloseka 600 mm na kojoj je imao 6 parnih lokomotiva. Za vreme II svetskog rata nemci su dodali i kolosek 900 mm. Nisu to uradili namerno već zato što za vreme rata nisu mogli da proizvode vozni park za, njima nestandardni, kolosek 760 mm. Ovak kolosek je postavljen na novom dnevnom kopu Tilva Mika. Na njemu je korišćeno preko 50 parnih lokomotiva (uključujući ovu sačuvanu br 182), par dizela i 12 elektrolokomotiva (neke od njih su sada u Kolubari). I ovaj kolosek je ukinut 1972. godine. Danas se koristi normalni kolosek i mala pruga koloseka 600 mm u elektrolizi. (To je već opisano u jednom od mojih postova u temi Infrastruktura).
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Tragom uskokolosečne pruge Metovnica-Bor

Postby damir661 » 18. 11. 2009. 13:51 GMT +0000

*app* *app* *app* *app* *app* *app* *app*
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)


Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron