99.4 u vožnji na severu Evrope

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby sdz361 » 25. 07. 2010. 0:50 GMT +0000

Ova tema bi možda trebala da bude u putopisima sa stranih železnica. Ipak, pošto je glavna "zvezda" nama dobro poznata "brigade" lokomotiva JŽ serije 99.4 otvorio sam je ovde. O ovom poznatom i veoma raširenom tipu lokomotive sam (uključujući i ovaj forum) često pisao. Ali kako je zadnja lokomotiva ovog tipa u našoj zemlji bila u saobraćaju još davne 1968. godine nikad nisam imao prilike da je vidim u radu. Konačno mi se na severu Evrope tj. u Švedskoj ukazala prilika za to.
Nedaleko od Stokholma, na drugom kraju jezera Melaren nalazi se lepo turističko mesto Mariefred. Tu još od kraja šezdesetih radi muzejsko-turistička železnica OSJ (Oster Sodermanlands Jarnvag) koloseka 0,60 m. Imaju zaista veliku kolekciju parnih i motornih lokomotiva ovog koloseka koje su korišćene na švedskim uzanim prugama. Ja sam se već ranije vozio ovom prugom ali su tada radile lokomotive koje su napravljene u toj zemlji i koje nisu mnogo slične našim. Ove godine međutim turističke vozove je vukla lokomotiva broj 8. Ta lokomotiva je istog tipa kao i naše 99.4 (samo što kod šveđana naravno nije došla kao ratni plen, već su je kupili 1919. godine. Posle I sv. rata dosta lokomotiva ovog tipa je završilo na industriskim prugama te zemlje).
izlet1.jpg

Lokomotiva broj 8 je (kao i ostale koje su u voznom stanju) odlično održavana. U plavoj boji, nama malo neobičnoj za ovakve lokomotive, deluje dosta elegantno.
izlet2.jpg

"Brigade" lokomotiva je što se mene tiče opravdala renome. Vrlo lepo radi i zvučno i vizuelno deluje kao dobro naštelovan sat. Pokazala je i svoju pristojnu snagu. Voz je bio sastavljen od tri dvoosovna teretna vagona (G kola) i šest četvoroosovinskih putničkih vagona.

izlet3.jpg

Bez većih problema ih je izvukla uz uspon od 22 promila koji se nalazi na kraju pruge. Jedino što je karakteristično je da se na pravim deonicama malo više "klati" od običnih mašina ali to je posledica Klin-Lindnerovog mehanizma za prolaz kroz krivine.
Što se same železnice tiče ako vas zanima mogu i o tome nešto da napišem. Sad bi samo dodao da nju potpuno vodi jedno udruženje ljubitelja železnice i svo osoblje na vozu (imaju sve potrebne ispite) su volonteri. Dosta ih je drugih struka ali ima i aktivih železničara čak i sa viših pozicija. Ovog puta kondukter u vozu je bio jedan od sindikalnih lidera na SJ (Švedske železnice-putnički saobraćaj) a prošli put kad sam bio jedan od relativno visokih direktora GC (nacionalni operater teretnog saobraćaja) je ložio parnu lokomotivu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: 99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby vladimir » 25. 07. 2010. 13:15 GMT +0000

Uauu..., sdz361 cekamo jos puno toga sa Vaseg dozivljaja naj toj pruzi
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: 99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby vladimir » 27. 07. 2010. 23:14 GMT +0000

U medjuvremenu pronasao ove podatke

Ova brigadna lokomotiva broj 8 proizvodjaca Hartmann 4290/1919 od ukupno 5 sacuvanih ista je obnovljena i pustena u saobracaj 2009 godine.
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Re: 99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby mon » 31. 07. 2010. 11:56 GMT +0000

Nazalost, kisa koja je pre 2 dana zahvatila ovaj deo Svedske je poplavila citav deo oko citavog muzejskog prostora gde je stacionirana
i ova lokomotiva.
Mislim da je cak i na nekim delovima pruga pomerena/odnesena pa ce proci dosta vremena dok se sve to popravi i vrati u stanju kakvo je bilo.
Cak je na jednom mestu mestu voda odnela citavu podlogu pa sad sine zajedno sa pragovima vise u vazduhu. Jedan od zeleznicara
Kaze da je puka sreca bila da su minut pre kise zavrsili sa zadnjom turom inace bi moglo svasta da se desi sa kompozicijom i turistima u njoj.
Evo artikla is svedskih novina: http://www.aftonbladet.se/vader/article7550892.ab
u kome pise da je zadnji put kisa ovako jakog intenziteta u Svedskoj padala daleke 1920 godine!
mariefred_1251001l.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jednom sam gurao sinobus da bi upalio...
User avatar
mon
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1285
Joined: 08. 03. 2008. 11:15 GMT +0000
Location: Swe

Re: 99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby polval » 12. 08. 2010. 9:29 GMT +0000

Interesantno, od ukupno 5 sacuvanih Hartmannovih Dn2t 2 su u Svedskoj :)
MIBA i NClight su krivi za sve (C) Torrente :)
User avatar
polval
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 826
Joined: 11. 07. 2006. 2:52 GMT +0000
Location: Gostivar, Makedonija

Re: 99.4 u vožnji na severu Evrope

Postby mon » 09. 11. 2010. 2:54 GMT +0000

A bilo ih je i u toplim krajevima, u Africi na pr.
http://www.sandstone-estates.com/index. ... -to-africa
Ispod teksta ima linkova koji su povezani sa ovom lokomotivom; tamo su i fotografije "Cire" sa nasih prostora.
Jednom sam gurao sinobus da bi upalio...
User avatar
mon
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1285
Joined: 08. 03. 2008. 11:15 GMT +0000
Location: Swe


Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users