Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby cira - 1 » 27. 07. 2011. 0:38 GMT +0000

V R D N I K - RUDNIK

Za razvoj Vrdnika od najveće važnosti bilo je otkrivanje nalazišta mrkog uglja i početak njegove eksploatacije 1804. Veliki potok, koji protiče kroz selo, je na manastirskom posedu erodiranjem otkrio naslage uglja. To je bio mrki ugalj odličnog kvaliteta, čija je eksploatacia odmah počela.

Image
Termo centrala u Vrdniku

Ta prva eksploatacija je bila primitivna, svako domaćivstvo kopalo je za svoje potrebe. Rudnik je kasnije otkupio grof Pejačević iz Rume. Savremenija eksploatacija počinje 1840. godine, kada se zbog potrebe za kvalifikovanijom radnom snagom, tu doseljavaju rudari iz svih delova Austrijske monarhije i za njih je izgrađeno novo naselje. Ono se danas zove Stara Kolonija, i nalazi se 2km severno od sela. Rudnik 1870. prelazi u vlasništvo Gvide Pongraca, koji je 1899. radi prevoza uglja izgradio železničku prugu Vrdnik-Ruma. U XX veku izgrađeno je novo rudarsko naselje na putu za Jazak (Nova Kolonija).

Image
Termo centrala u Vrdniku

Eksploatacija uglja trajala je sve do 1968. a bila je praćena mnogobrojnim nedaćama i prekidima.

Sa foruma Banja Vrdnik
User avatar
cira - 1
Ložač
 
Posts: 350
Joined: 28. 09. 2008. 11:19 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 27. 07. 2011. 13:49 GMT +0000

Evo zanimljivog teksta koji je naš nekadašnji član hadzibane objavio na zeljeznice.net a reč je o šumskim železnicama u Sremu. Iskren da budem, dok nisam pročitao tekst nisam imao pojma da je to postojalo mada sam dosta čitao o takvim železnicama u Slavoniji i Podravini. Evo šta je hadzibane pisao:

Dakle,Sumsko privredno podrucje Posavlje delilo se na Donji(deo u podnozju Fruske Gore,obuhvata krajeve oko Sremske Mitrovice,Rume,Sida,Indjije)i Gornji Srem.U okviru ovog privrednog podrucja,postojale su dve pruge i to,pogadjate,uzanog koloseka.
A:Pruga kod Visnjiceva,duzine od 22 kilometra,sagradjena 1949 godine.
Prvi period u razvoju ove pruge se odnosi na izgradnju,kada su preko UNNRA-e dobijene 2 lokomotive(Schoema and Brookwille),zatim 14 MAGINOT(Mazino,poznata odbrambena linija u Francuskoj ka Nemackoj,nazvana po tadasnjem ministru odbrane Andreu Maginotu,koji je bio inicijator celog tog,po meni,debakl projekta,jer su Nemci prilikom napada na Francusku 1940 g,jednostavno preko Ardena zaobisli liniju)kola(3,2 t/osovini) i sine,a eksere i pragove su sami nabavili.Kola Mazino napravljeni su 1888 godine,za potrebe tadasnjeg francuskog ministarstva rata,kasnije su,kao sto sam naveo,korisceni na Maginot liniji,za prevoz granata za opsadne merzere kalibra 220,270 i 280 mm.Masa zrna za kalibar 270 mm bila je od 152 do 232 kilograma.
Od Visnjiceva do sume Stara Smogva(eksploatacija debelog hrasta)oko 400 nemackih ratnih zarobljenika gradilo je prugu sa drvenim propustima i okretaljkom na kraju(kruzna pruga)i to vrlo primitivno.Za vreme Marshalovog Plana,izvezeno je 450000 kubika secive mase(etat)za Belgiju,Holandiju,Nemacku i Austriju.
Drugi period je od 1948 do 1952 godine,kada su otkupljivani konji.Tada je gazdinstvo imalo 52 para konja u Morovicu ali je vec 1952 g,bilo samo 16 pari konja koji su vukli drvnu masu od sume do pruge/Godine 1949,dobijene su 2 parne lokomotive Djuro Djakovic(proizvedene 1923 godine),jednu s bakarnim a drugu s celicnim kotlom.Inspekcija sa JZ-a svake godine je propisno pregledala lokomotive .
Godine 1953,izgradjen je krak duzine 4,65 km.,od Poznanovica Baste do Domus skele,to jest od 8.odeljenja sume Vratisna do 13.odeljenja sume Carevina.Te je godine rekonstruisana pruga od Visnjiceva do Poznanovica bare,tad je koriscena i masina za peglanje sine iz rudnika uglja Bosanska Mezgraja.Zemljna rampa kod glavnog stovarista u zel.stanici Visnjicevo,izgradjena je 1954 godine.
1963 godine izgradjen je krak Jabucje - Lisnik u duzini od 2,25 km.Korisceni su ekseri koji su tu imali ulogu tirfona,a za gornji stroj pruge je upotrebljeno 180 vagona sljake dopremljene iz stanice Vinkovci.1971 godine uradjen je projekat sumske zeleznice Vraticna - Vinicna.
Na zeleznici koloseka 0,600m sirine,bilo je 16 radnika za ciji je prevoz koriscen 1 vagon sa nadstresnicom.U Visnjicevu su na utovarnom mestu imali granik sa sajlama za utovar i svakog su dana imali po 2 turnusa od po 7-8 kola(a ukupno 15),dok su u Nikincima korisceni po 14 kola odjednom.Godisnji prevoz je iznosio od 8000-9000 kubika,a zbog kapaciteta sece,mada je zeleznica mogla da izvuce i 30000 kubika.U Visnjicevu se nalazila rampa za pretovar sa vagoneta na rampu,pa sa iste na kola Jugoslovenskih Zeleznica.Vagoneti su mogli da se koriste za prevoz trupaca velicine 7-8 kubika.
Kako to na ovim prostorima biva neko je resio da prugu unisti :cry: Skracenje je pocelo 1984 god,sine su secene i od njih napravljena ograda tj.stubovi za loviste lovno - uzgojnog centra Karakusa u Klenku.Ako nista a to ,makar je sacuvana 1 lokomotiva i to u Visnjicevu,s gvozdenim kotlom,No.88.


B:Pruga kod Nikinaca,duzine 16 kilometara,projektovana i napravljena 1947 godine.,
Pomenuta pruga je isla trasom Nikinci-Varadinci-Losinci-Visoka Suma i funkcionisala je u periodu od 1948 do 1964 godine.Od voznog praka je imala 2 parne lokomotive i 14 4-osovnih Maginot vagona,o kojima je vec bilo reci.Godisnje se izvozilo 18.000 kubika drvene mase i postojala je i utovarna rampa u visini vagona normalnog koloseka.Ovde su vagonete na rampu vukli konji,a u Visnjicevu su to cinile lokomotive. Ova prugaje takodje nazalost,demontirana i to 1964 godine i prodata je u staro gvozdje zelezari Zenica.
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby cira - 1 » 27. 07. 2011. 21:58 GMT +0000

MAŽINO VAGONI u Višnjićevu, foto Zoran Bundalo. iz knjige Pruge uzanog koloseka Jugoslovenskih železnica. Autora Zorana Bundala.
Image
User avatar
cira - 1
Ložač
 
Posts: 350
Joined: 28. 09. 2008. 11:19 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby sumadijska-strela » 28. 07. 2011. 12:30 GMT +0000

Mazino vagoni na Mokroj Gori, kod Bele vode.

Image

U knjizi "Feniks na sarganu" se navodi da je sacuvano 12 ovih vagona, sa tim da se neki planiraju za prepravku za voznju putnika. Kod Bele vode sam video svega tri cini mi se, dva ofarbana i jedan neofarban

Image

u istoj knjizi se navode 4 dizel lokomotive vlasnistvo zavicajnog udruzenja mokrogoraca Sargan namenjene ovoj pruzi, dve Brukvil, obe neispravne, sudeci po slikama verovatno poticu iz Visnjiceva, i dve Sema dl35t, od kojih je jedna ispravna i izlozena, osposobljena delovima sa prethodne 3. Da li su i one iz Visnjiceva, autor knjige ne navodi, ali sudeci po gore postavljenom tekstu verovatno. Takodje, ne navodi se ni gde se one sada nalaze.


Image

i konacno 88-ica iz Visnjiceva

Image
User avatar
sumadijska-strela
Kondukter
 
Posts: 224
Joined: 09. 11. 2007. 22:01 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 28. 07. 2011. 19:17 GMT +0000

:shock: *app* Kako bi smo mogli da identifikujemo lokomotivu Montania? Da li je to ime proizvođača ili samo "ime" lokomotive?
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby sdz361 » 29. 07. 2011. 0:30 GMT +0000

Montania je ime jedne od prvih i najpoznatijih nemačkih fabrika malih lokomotiva sa motorima na unutrašnje sagorevanje. Naročito su bile raširene po rudnicima a dosta ih je korišćeno i za vreme I svetskog rata na vojnim železnicama. Tu fabriku je kasnije kupio još poznatiji proizvođač lokomotiva Orenstein & Koppel iz Berlina ali je dosta dugo nastavio da koristi naziv Montania jer je to ime bilo dobro poznato na tržištu.

Inače kad sam se već javio da dopunim ćiru-1. Evo spiska industriskih pruga uskog koloseka u Vojvodini za koje ja znam:

1. Cementara Beočin: a) pruga od cementare do pristaništa Dunavu, kolosek 0,80 m, b) od kamenloma laporca do cementare, kolosek 0,60m
2. Ciglana u Somboru (trenutno ne mogu da nađem tačan naziv), kol 0,60 m
3. Ciglana Zrenjanin, kol 0,60
4. Industrija crepa Kanjiža, pruga u fabričkom krugu i od fabrike do železničke stanice, kol 0,60
5. Poljoprivredno dobro Julijin Majur kod Srpske Crnje, kol 0,76 m
6. Šećerana Zrenjanin, pruga od pristaništa do skladišta repe, pruga od šećerane do stanice Zrenjanin Fabrika, kol 0,76 m
7. Šećerana Vrbas, pruge u krugu fabrike, pruge po poljoprivrednim dobrima (Bečej, Srbobran, Stepanovićevo), kol 0,60 i 0,76 m.
8. Šećerana Crvenka, pruge u krugu fabrike, pruge po poljoprivrednim dobrima (Kucura, itd.), kol 0,60 m
9. Pruga kod Malog Iđoša, ne znam kad je sagrađena i tačnu namenu, posle II sv. rata koristila opština Subotica za prevoz građevinskog materijala, kol verovatno 0,60 m
10. Poljoprivredno dobro Ečka, pruge po dobru i do pristaništa, kol 0,60 m
11. Šumska pruga Višnjičevo, kol 0,60 m
12. Šumska pruga Nikinci, kol 0,60 m
13. Šumska pruga Čenjin (kod Obreža) - Sava (obala), kol 0,60 m
14. Rudnik treseta Subotica (na samoj granici) - Palić, kol 0,76 m
15. Rudnik uglja Vrdnik, pruga od rudnika do separacije i elektrane, kol 0,70 m sa trećom šinom za 0,60 m zbog jamskih vagoneta.
16. Kamenolom Paragovo, kol 0,70 m (prema nekima 0,76 m)
17. Poljoprivredno dobro Labudnjača, pruga do Karavukova, kol 0,76 m
18. Pruge koloseka 0,60 m kod Čoke. Prema kartama ove pruge su povezivale nekoliko fabrika špiritusa koje postoje u okolini Čoke. Ali koliko sam ja istraživao glavna namena ove mreže od 1928. godine do 1941. godine je bila da povezuje odbrambenu liniju bunkera, artiljeriskih utvrđenih pozicija i skladišta municije koje je vojska Kraljevine Jugoslavije gradila na tom potezu.

Pored ovog postojalo je i nekoliko privremenih građevinskih pruga koje su korišćene prilikom zemljanih radova. Još u kuk vreme su korišćene uzane parne lokomotive i vagoneti prilikom gradnje puta Pančevo - Perlez i nekih puteva i nasipa kod Petrovaradina. Tridesetih je prugom koloseka 0,60 m transportovan materijal i šljunak od Starih Banovaca do gradilišta (tada novog a danas starog) puta Beograd - Novi Sad kod Stare Pazove. I u Novom Sadu se koristila uska železnica za nasipanje terena.

Ovo su pruge za koje je sigurno da su na njima korišćene lokomotive. Pored toga postojalo je dosta pruga na kojima se za vuču koristila stoka pa čak i ljudska snaga ili gravitacija kao na šumskoj pruzi Tancoš - Testera na Fruškoj Gori.

Nešto sam sigurno propustio a molim i dopune.

(cira-1) je već dao potpuni pregled onih za javni saobraćaj ali samo da ga dopunim da sa prugom Batajnica - Boljevci koja je prvo sagrađena kao uzana (kol 0,76 m) ali vrlo brzo zamenjena sa prugom normalnog koloseka. Razlogza to nije bio uobičajen. Tada (1915. godine) u Austro-Ugarskoj je bila mnogo veća oskudica u adekvatnom voznom parku za uzani nego za normalni kolosek. Normalizacijom je oslobođeno nekoliko lokomotiva koloseka 0,76 m koje su bile toliko potrebne na drugim frontovima.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 29. 07. 2011. 0:55 GMT +0000

Sdz361 hvala na iscrpnim podacima. :shock: :I
Pred sam WW II poljoprivredno dobro Kamendin je posedovalo lokomotivu Montania jačine 32 ks, sa benzinskim motorom Pitanje je gde li je ona završila...
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby cira - 1 » 30. 07. 2011. 12:14 GMT +0000

Još jedna interesantna fotografija iz Zrenjanina.

Lokomotiva 80-007 ispred ložionice u Zrenjaninu, inače fotografija je iz arhiva Voje Milanovića.
Image

A sada jedna interesantna priča vezana za Vrdnik, dugo sam razmišljao dali da je postavim ovde ili ne, pa sam doneo odluku da bude ovde jer ima veze sa ljubiteljima parnih mašina.
Inaše tekst i slike su iz knjige Predraga Sibinovića - Romantika Železnica Šarganska „Osmica”.
Image
User avatar
cira - 1
Ložač
 
Posts: 350
Joined: 28. 09. 2008. 11:19 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby miodragko » 02. 08. 2011. 16:06 GMT +0000

Da ne bude zabune (za neupućene): iz teksta, odnosno cele teme neko bi mogao zaključiti da je pruga Ruma - Vrdnik bila uzanog koloseka.
Pruga normalnog koloseka, sagrađena 1899. u dužini nepunih 18 km, spajala je Rumu sa Vrdnikom, ukinuta je neposredno po zatvaranju rudnika, 1968.godine.
Imala je još samo jednu usputnu stanicu, Pavlovci, 8 km od Rume.
Sve do 1982.godine, kompletno očuvan kolosek je postojao (tada se pričalo da je to zbog JNA, koja je zauzimala velike površine u Vrdniku), kada je, nažalost demontiran.
U depou Vrdnik do tog perioda su bili smešteni vagoni i lokomotive, kao deo Železničkog muzeja u Beogradu, voleo bih da neko, ko zna detalje, opiše kada su, kako i gde preneti.
miodragko
Putnik 2. razred
 
Posts: 11
Joined: 12. 09. 2008. 11:24 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Mija » 02. 08. 2011. 16:29 GMT +0000

Neki su/je još tamo, u Vrdniku
Image
by Serbia :) http://www.panoramio.com/photo/49697321
Image
by Garo_SK http://www.panoramio.com/photo/48619435
"Svaki tehnički uređaj radi na beli dim. Kad beli dim izađe, uređaj više ne radi..." Stepdance
User avatar
Mija
Ložač
 
Posts: 325
Joined: 18. 02. 2010. 3:33 GMT +0000
Location: Niš - carski grad

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby cira - 1 » 03. 08. 2011. 19:38 GMT +0000

A sada o jednoj malo poznatoj pruzi uzanog koloseka u Novom Sadu pod nazivom TRČIKA Prlažem tekst iz knjige - Tramvaji u Srbiji 1892 - 2008 - Nenad Govedarević, gde je ova pruga lepo opisana :

Image

Image

Image

Image

Karta trase trmvajskih pruga u Novom Sadu - iz knjige Tramvaji u Srbiji 1892-2008-Nenad Govedarović.
Image
User avatar
cira - 1
Ložač
 
Posts: 350
Joined: 28. 09. 2008. 11:19 GMT +0000

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 06. 08. 2011. 0:30 GMT +0000

:shock: Što znači da ime čuvenog novosadskog kafića Trčika nema veze sa tramvajem u kojem se nalazi već sa prugom uskog koloseka :?:
tramvaj_trcika_novi_sad_270111.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby sdz361 » 06. 08. 2011. 0:52 GMT +0000

U lepom tekstu o "Trčiki" iz knjige Neše Govedarevića se pominje sudar autobusa i voza 1934. godine nakon čega su stanovnici tog kraja tražili da se poveća sigurnost u saobraćaju na toj pruzi. Evo kratkog članka iz "Glasa Podrinja" koji daje malo detalja o pomenutom sudaru.
štrand.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 06. 08. 2011. 15:48 GMT +0000

Da se nadovežem na prethodni post:
Image
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 28. 08. 2011. 21:21 GMT +0000

malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 06. 10. 2011. 1:00 GMT +0000

Pruga uskog koloseka koja je nekad prolazila kroz sam centar Bečkereka/Zrenjanina
Image
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 05. 11. 2011. 0:04 GMT +0000

Evo jedne razglednice Zrenjanina štampane jula 1914.
Image
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 01. 02. 2012. 15:59 GMT +0000

Da oživim temu fotografijom novosadskog vozića "Trčike". :)
Trcika.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 01. 02. 2012. 22:05 GMT +0000

A sad još malo "uskotračnih" pruga u Zrenjaninu. :)
voz u zrenjaninu.JPG

voz u zrenjaninu 1.JPG

voz u zrenjaninu 2.JPG

voz u zrenjaninu 3.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

Re: Železnice uskog koloseka u Vojvodini

Postby Davor » 02. 04. 2013. 21:35 GMT +0000

Asfaltiranje ulice u Sremskoj Mitrovici 1949.
mitrovica asfaltiranje 1949.jpg

mitrovica asfaltiranje 1949.jpg 1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
malezeljeznice.net
User avatar
Davor
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2466
Joined: 27. 03. 2010. 4:10 GMT +0000
Location: Srem

PreviousNext

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron