Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby nedja » 04. 06. 2006. 22:58 GMT +0000

Pitam članove iz Hrvatske da li je moj pregled nekadašnjih uskih pruga na teritoriji HR tačan:

1. Slavonsko-podravska mreža, 1000mm
2. Split-Sinj, 760mm
3. "Samoborček", 760mm
4. Zagrebačka pionirska železnica u Maksimiru, 760mm
5. Zagrebačka pionirska železnica Dubrava-Slonovac, 760mm
6. Krak pruge od Bosanskog Broda do Broda (nekadašnji Slavonski Brod) od železničkog mosta na Savi do stanice u Brodu. Koliko znam jedino parče "upletenog" normalnog i uskog koloseka u HR., 760mm
7. Trst-Poreč, deo na teritoriji Istre, 760mm.

Slobodno me korigujte ako sam negde pogrešio. Da li ih je bilo još? Šta se zna o pionirskim železnicama u Zagrebu? Ima li kakvih fotosa, sačuvanih objekata, vozila ili nekih drugih artefakata? Jesu li one bile, ili jedna od njih, deo trase "Samoborčeka"? :?: :?: :?: :?: :?:

P.S. Možda ovome i nije mesto u ovoj kategoriji. Urednici, razmislite o posebnoj kategoriji "Uske pruge" ili sl.?
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Postby NClight » 05. 06. 2006. 2:26 GMT +0000

Još i Sarajevo<>Dubrovnik i Dubrovnik<>Boka-Kotorska
Pulska uskotračna u Arsenalu i još nekoliko...
Ima i jedna za koju mislim da nitko ili jako malo ljudi zna... detaljnije uskoro... i ne, neću još reći gdje i kakva :twisted:

Najveći dio odgovora o pionirskim i Samoborčeku (koje nisu bili povezane, čak niti istim kolosjekom) može se naći na stranicama http://www.kzmz.hr (stranice: fotoreportaže i zanimljivosti) , i na forumu zeljeznice.net za sve ostale u temama:
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1316
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=184
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=762
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=41
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1326
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=75
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=71
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=133

Najzanimljivije i najkompletnije bi mogle biti teme:
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=55
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1088
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1089
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=226
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=182
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=483
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=11
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=8

I nešto malko zahtjeva na stranicama "Fotografija" uz slike ima i podataka:
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1497
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=1149

Usput, isprika za postanje velikog broja linkova, ali ovo je jednostavniji način... Trebalo mi je dobrih pola sata-sat da sve pohvatam, ali tu je...

Podržavam ideju otvaranja "Uskotračnog" dijela foruma... ipak te male-velike pruge zaslužuju mali znak pažnje :wink: Chris, kao site Admin ima zadnju riječ, naravno :wink:
Eto...toliko za sada...
Pokušati ću preko ljeta sastaviti neki popis u PDF-u...
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby nedja » 05. 06. 2006. 16:34 GMT +0000

Au, kakav previd sa moje strane. Ipak, nekako mi Sarajevo-Dubrovnik-Boka dođe kao default. (Nadam se da me ovo "vadi"?)
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Postby NClight » 05. 06. 2006. 16:46 GMT +0000

Pa, oprošteno ti je :lol:
Ima ih još, linkovi pokrivaju sve ili gotovo sve... uz izuzetak onih u tvorničkim krugovima, koje nisu bile za javnu upotrebu.
Nažalost, ništa od svih tih pruga nije sačuvano... a ako nečega i ima, teško bi bilo vratiti u prvobitno ili barem približno isto stanje :(
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby NClight » 11. 06. 2006. 3:08 GMT +0000

Zaboravih odgovoriti na pitanjce iz 1. posta...

Pionirske pruge Maksimir i Dubrava nisu bile povezane sa "Samoborčekom".
Bile su i drugih kolosjeka. Od svega su sačuvane kolodvorske zgrade, te mostovi... pruga je odavno nepostojeća, a od voznog parka mislim da je sačuvana parnjača i dieselica sa Dubrave/Maksimira te parnjača i aluminijski motorni vlak sa Samoborske pruge... vagoni većinom nisu sačuvani, ili su završili u kasaciji ili u nepoznatim tvorničkim pogonima.
Nova željeznička pruga do Samobora biti će normalnog kolosjeka, elektrificirana, za brzine do 120Km/h. koristitiće manji dio postojećih zgrada originalnog "Samoborčeka", zbog promjenjene trase.

Parenzana (Trst-Poreč) već je godinama na tapeti za obnovu, ali izgleda da još dugo neće biti ništa od toga, nažalost. Projekt postoji, samo je pitanje interesa turističke zajednice, i naravno financija.

Postoje još dvije-tri aktivne uskotračne pruge, ali samo u tvornicama, a i one su na popisu za ukidanje...

Uglavnom, u HR se bavimo uskotračnim željeznicama samo preko arhiva i pisanja o njima, opet, nažalost.
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby slavc » 12. 06. 2006. 23:05 GMT +0000

Nedja je napisal:
4. Zagrebačka pionirska železnica u Maksimiru, 760mm

Zagrebška-Maksimirska-oziroma prva pionirska železnica v tedanji Jugoslaviji je bila tirne širine 0,600 m in ne 0,760 m.
Lastnik makete ZŽMMK http://www.zeleznica.net ######### Lastnik Vremenske postaje Ljubljana Koseze http://vreme.zajcek.org/koseze/
Član Turističnega društva Koseze http://www.td-koseze.si/;
User avatar
slavc
Kondukter
 
Posts: 188
Joined: 21. 05. 2006. 23:04 GMT +0000
Location: Ljubljana, Slovenija

Postby nikola » 12. 06. 2006. 23:18 GMT +0000

Ako me pamćenje služi bosanska mreža 760mm je imala krak i do Knina (od Drvara).

Pruga Sarajevo-Dubrovnik-Zelenika (Boka) je imala i odvojak do Ploča.

Samoborček i Pionirska pruga u Dubravi su bila ista "firma"; Gradske željeznice Zagreb (GŽZ), množina...
nikola
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1008
Joined: 12. 06. 2006. 21:54 GMT +0000
Location: Zagreb

Postby NClight » 12. 06. 2006. 23:36 GMT +0000

Da, bile su ista firma, ali nisu bile fizički povezane tračnicama, a to je smisao pitanja...

Imamo li još nešto što nije spomenuto (osim one koju još čuvam kao malu tajnu... :twisted: )
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby nikola » 13. 06. 2006. 11:18 GMT +0000

NClight wrote:Da, bile su ista firma, ali nisu bile fizički povezane tračnicama, a to je smisao pitanja...

Imamo li još nešto što nije spomenuto (osim one koju još čuvam kao malu tajnu... :twisted: )


Nisu bile povezane tračnicama ali su se lokomotive i vagoni "šetali" sa jedne na drugu...
nikola
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1008
Joined: 12. 06. 2006. 21:54 GMT +0000
Location: Zagreb

Postby voz » 13. 06. 2006. 12:59 GMT +0000

Da li pruga za Dubrovnik ima ikakve veze sa prugom u Boki? Znam da je tu bila trasa pruge uz samu obalu. Barem, sam upoznat sa trasom pruge od Zelenike do Herceg Novog.
User avatar
voz
Moderator
 
Posts: 3349
Joined: 20. 05. 2006. 21:20 GMT +0000
Location: Batajnica

Postby Portos » 13. 06. 2006. 15:45 GMT +0000

nikola wrote:
NClight wrote:Da, bile su ista firma, ali nisu bile fizički povezane tračnicama, a to je smisao pitanja...

Imamo li još nešto što nije spomenuto (osim one koju još čuvam kao malu tajnu... :twisted: )


Nisu bile povezane tračnicama ali su se lokomotive i vagoni "šetali" sa jedne na drugu...


...i od vagona sa pruge Dubrava-Markuševačka Trnava napravljeni su plato vagoni za prijevoz teških tereta na pruzi Zagreb-Samobor, prije svega za prijevoz vojnih vozila za potrebe TRZ "V. Bakarić" u Bregani
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Postby voz » 13. 06. 2006. 17:19 GMT +0000

Evo slika iz Zelenike. Most se nalazi nekih 300 metara od zgrade stanice.(koliko se ja barem sećam)
Image
Image
User avatar
voz
Moderator
 
Posts: 3349
Joined: 20. 05. 2006. 21:20 GMT +0000
Location: Batajnica

Postby nedja » 14. 06. 2006. 14:20 GMT +0000

voz wrote:Da li pruga za Dubrovnik ima ikakve veze sa prugom u Boki? Znam da je tu bila trasa pruge uz samu obalu. Barem, sam upoznat sa trasom pruge od Zelenike do Herceg Novog.

Pruga Sarajevo- Dubrovnik se kod mesta Gabela račvala na krak za Ploče i krak za Dubrovnik pa dalje za Boku.Dalje: u Humu je jedan krak išao za Nikšič i dalje za Podgoricu a drugi se spuštao prema Dubrovniku. Pre Dubrovnika, u mestu Uskoplje se pruga opet račvala, tj. nastavljala za Dubrovnik ili drugim krakom za Zeleniku *matori*. Preporučujem foto monografiju Josipa Webera o ovoj pruzi :II (vidi Razno/Literatura)

P.S. Za urednike *!* umesto da prepričavamo kartu uskih pruga ex-JŽ, bolje bi bilo staviti jedan scan u galeriju *prof*
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Postby asalat » 14. 06. 2006. 15:37 GMT +0000

Slažem se nedjo, ali da se neko ne naljuti zbog objavljivanja njegove karte? *hm*
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1360
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Postby NClight » 15. 06. 2006. 11:39 GMT +0000

Slažem se nedjo, ali da se neko ne naljuti zbog objavljivanja njegove karte? *hm*

Pa, ako fino potpišemo autora, copyright i sve to... I može ovde, preko image-shacka (vidi karte u infrastrukturi)
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby Toma » 20. 06. 2006. 16:49 GMT +0000

nikola wrote:Ako me pamćenje služi bosanska mreža 760mm je imala krak i do Knina (od Drvara).

Pruga Sarajevo-Dubrovnik-Zelenika (Boka) je imala i odvojak do Ploča.

Samoborček i Pionirska pruga u Dubravi su bila ista "firma"; Gradske željeznice Zagreb (GŽZ), množina...


Tocno, samo je dio prema Kninu ukinut kada je sagradjena normalno kolosijecna pruga. U Kninu postoji jos zgrada stanice uskotracne zeljeznice.

pozdrav
toma
User avatar
Toma
Ložač
 
Posts: 384
Joined: 20. 06. 2006. 14:29 GMT +0000
Location: Zagreb

Postby asalat » 20. 06. 2006. 20:29 GMT +0000

Tomo, možda si u pravu da je kasnije ukinuta uskotračna pruga do knina, ali mislim da je jedno vreme bio upleteni kolosek Knin - Lička Kaldrma.
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1360
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Postby igorail » 14. 07. 2006. 4:41 GMT +0000

asalat
Tomo, možda si u pravu da je kasnije ukinuta uskotračna pruga do knina, ali mislim da je jedno vreme bio upleteni kolosek Knin - Lička Kaldrma.

Pozdrav !
Da mislim da si u pravu, jer je u Ličkoj Kaldrmi uska pruga izlazila na trasu normalne ( tj. bolje reći obrnuto, pošto je uska napravljena mnogo ranije od normalne).

Image

Stanica Lička Kaldrma 26.01.2001.


Ali zapravo nije išla samo od Drvara već od čuvene Srnetice čvorišta za presjedanje sa "ogromnom" stanicom u mjestašcu koje ni danas nema više od 4-5 kuća (tu su kuće zapravo zidane samo uposlenim željezničarima još u doba K. und K. Monarhije). Kako je , mislim, normalna pruga završena prije nego je uska ukinuta, morao je biti taj upletni kolosjek na datoj relaciji (760 mm + 1435 mm), ili je demontirana uska od Ličke Kaldrme do Knina, a pretovar vršen u Ličkoj Kaldrmi (ii 3-ća varijanta da su bile pruge jedna do druge što je bio čest slučsj ns BH prugama u dobs kad još nisu ukinute uzane, a na datim relacijama su već bile napravljene normalne pruge - npr Sarajevo-Zenica; Usora-Jahovac;Ploče-Mostar itd.
Primjeri na slikama:
Image
Image
i
Image
Od ove Srnetice jedna je pruga išla ka već pomenutom Kninu, gdje je u prvo vrijeme bio pretovar 760mm > 1435mm i dalje do Šibenika ( Austro-Ugarsko doba), zatim na drugu stranu do Prijedora ( u prijedoru opet upletni kolosjeci 760mm > 1435mm najviše za potrebe dovoženja šumske građe za pilane u Dobrljinu) i treći krak do Jajca, koji je priodužen do Čardaka.

igorail ! ;)
Pozdrav igorail !
Odbojnike na tramvaje !
User avatar
igorail
Putnik 1. razred
 
Posts: 86
Joined: 10. 06. 2006. 2:18 GMT +0000
Location: Sarajevo

Postby igorail » 14. 07. 2006. 4:57 GMT +0000

nedja
voz
Da li pruga za Dubrovnik ima ikakve veze sa prugom u Boki? Znam da je tu bila trasa pruge uz samu obalu. Barem, sam upoznat sa trasom pruge od Zelenike do Herceg Novog.

Pruga Sarajevo- Dubrovnik se kod mesta Gabela račvala na krak za Ploče i krak za Dubrovnik pa dalje za Boku.Dalje: u Humu je jedan krak išao za Nikšič i dalje za Podgoricu a drugi se spuštao prema Dubrovniku. Pre Dubrovnika, u mestu Uskoplje se pruga opet račvala, tj. nastavljala za Dubrovnik ili drugim krakom za Zeleniku *matori*. Preporučujem foto monografiju Josipa Webera o ovoj pruzi :II (vidi Razno/Literatura)

P.S. Za urednike *!* umesto da prepričavamo kartu uskih pruga ex-JŽ, bolje bi bilo staviti jedan scan u galeriju *prof*

Evo karata:

Image

i Mreža pruga iz 1939. godine:

Image

Pozdrav igorail ! ;)
Pozdrav igorail !
Odbojnike na tramvaje !
User avatar
igorail
Putnik 1. razred
 
Posts: 86
Joined: 10. 06. 2006. 2:18 GMT +0000
Location: Sarajevo

Postby Portos » 02. 09. 2006. 12:53 GMT +0000

Da opet malo pišemo o željeznici Zagreb-Samobor, nakon njenog ukidanja:

jedan dio mog "blaga"

Izložba o željeznici u Tehničkom muzeju u Zagrebu, prije 20-tak godina

Image

Image

Image

Image


Nakon izložbe došao je dan kada ZET-ovci, vlasnici posljednjeg, neizrezanog DEV-a nisu više željeli čekati da HŽM u osnivanju preuzme za njih ostavljenu garnituru DEV-a...

Image

...pa je posljednja garnitura završila u "Uniji" pokraj kolodvora Novi dvori-pokraj Zaprešića

Image

srećom novinari su se raspisali...

Image

pa Samoborček IPAK nije izrezan nego natovaren na vagone te odvežen na RK u Zagrebu gdje i dalje stoji i čeka bolje dane...

Image
Image

Zahvaljujem svima koji budu pogledali ovaj post, to će značiti da nisam badava čuvao sve ove novinske isječke zadnjih 20-tak godina.

Imam ja još toga, strpite se...
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron