Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Postby NClight » 02. 09. 2006. 14:04 GMT +0000

Hvala Portos!
Sva sreća da je "Strijela" aluminijska... da je od drugog metala, već bi davno istrunula... :( šteta... dio povijesti bačen u kut, i nebrigom devastiran...
Nadamo se najboljem za "Samoborček"... i željno očekujemo daljnje priloge ;) 8)
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby Portos » 13. 09. 2006. 17:47 GMT +0000

Imam još nešto novinskih isječaka pa da ih podijelim sa Vama.

Image

Image

Image

Image
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Postby robertl » 15. 09. 2006. 12:35 GMT +0000

da li je pruga srnetica - knin, a kasnije samo do ličke kaldrme, ikada išla do mora (split ili šibenik)?
i da li zna netko koja je pruga bila prvo gotova, uska iz srnetice ili normalna proga preko like?
User avatar
robertl
Putnik 2. razred
 
Posts: 34
Joined: 05. 06. 2006. 11:25 GMT +0000
Location: Dugo Selo/Zagreb

Postby Portos » 03. 05. 2007. 17:48 GMT +0000

Ja sam ovog produženog vikenda malo slikao po trasi Parenzane:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=4555
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Postby brzi » 03. 05. 2007. 18:49 GMT +0000

Svak čast Portos :D
Zanima me dokle se stiglo s idejom da se obnovi Parenzana? Vidim da se ozbiljno razmišlja o tome.
brzi
Mašinovođa
 
Posts: 576
Joined: 25. 09. 2006. 12:18 GMT +0000

Postby asalat » 03. 05. 2007. 22:05 GMT +0000

Mislim da se tek angažovanjem HŽ-a ili neke privatne firme za održavanje železničke infrastrukture u Hrvatskoj mogu postići rezultati u revitalizaciji pruge Poreč - granica sa Slovenijom. Bez takvog krupnog subjekta u igri nema velikih rezultata. Poredim to sa aktiviranjem Šarganske osmice. Kad se uključio ondašnji JŽ (doduše sa velikim lobiranjem iznutra) i vratio celu šargansku trasu nazad u svoju nadležnost (od opštine Užice), videli su se ubrzo prvi rezultati. Dakle, rešenje treba tražiti pravljenjem poznanstava članova simpatizera Parencane sa HŽ-vrhuškom. Argument treba između ostalog biti popularnost Šarganske osmice. Blizina Poreča kao turističke destinacije bi sigurno obnovljenoj pruzi obezbeđivala konstantno dobru posetu. Problem granice sa Slovenijom bi se rešio na sličan način kako se to bude rešilo u slučaju Š8 između Srbije i BiH. Pošto su i oni, verujem, zaintererovani za obnavljanje, mogli bi preuzeti deo posla od granice, pa dokle može prema Trstu. Ponavljam, samo ulaskom krupnijeg igrača mogu se očekivati dobri rezultati. Za lokomotive i vagone ne treba brinuti, jer bi ih se u Hrvatskoj i Sloveniji našlo u dosta dobrom stanju (83-ke u Pločama i Sl. Brodu). Uloženi novac bi se vrlo brzo vratio. Š8 sa samo 6 vagona izdržava samu sebe i pravi dobru zaradu.
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1360
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Postby Portos » 05. 05. 2007. 8:30 GMT +0000

brzi wrote:Svak čast Portos :D
Zanima me dokle se stiglo s idejom da se obnovi Parenzana? Vidim da se ozbiljno razmišlja o tome.


Nažalost konkretno se samo radi na pročišćavanju, osposobljavanju i održavanju trase-najčešće kao staza za odmor i rekreaciju, ali i to je nešto.
Nekoliko interesantnih dionica (prije svega dionica Grožnjan-Motovun na kojoj je večina objekata na trasi) trebalo bi obnoviti i staviti u funkciju.
Sa današnjom tehnologijom itekako bi se mogao održavati redovit putnički promet, a turista bi itekako bilo.
U Motovunu je bilo čak 7 autobusa=350 ljudi, svi oni bi do Motovuna ali i po Istri mogli putovati obnovljenom Parenzanom.
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Postby shuca » 05. 05. 2007. 13:29 GMT +0000

Sto se obnove PARENZANE tice,po recima Josipa iz muzeja Parenzana u Izoli,negde 2001/2 je pokusano kroz privatnu investicuju,no odustalo se.
Privatnik je nakon nekih pocetnih radova odustao. Koliko se secam,veliki problem je i to sto je trasa kroz Sloveniju,dobrim delom pokrivena novoizgradjenim objektima,narocito na delu Koper-Izola. Tek od Izole krece ocuvani deo trase pretvoren u biciklisticku stazu. Po Josipovim recima trasa je u neuporedivo gorem stanju no sto se ocekivalo,a eksploatacija tokom turisticke sezone je suvise mali novac u odnosu na celogodisnje odrzavanje. To je, i izgleda mi, osnovni razlog statusa quo.
Ne zaboravite da je pri obnovi Sargana,zalegla drzava.....
.Image.
Image
Muzej parenzana u Izoli- Josip je veliki kolekcionar i zaljubljenik u železnice (nekada radio u Mehanu) pa zainteresovanima mogu omogućiti direktan kontakt sa njime ...ImageImage
User avatar
shuca
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2310
Joined: 25. 11. 2006. 16:34 GMT +0000
Location: bgd

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby Portos » 23. 03. 2008. 19:27 GMT +0000

Zadnjih 2-3 mjeseca obilazio sam s kolegama forumašima trase bivših uskotračnih pruga u HR.
Ovo su linkovi na putopise:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=6848

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=7018

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=7061

Bit će toga još!
Pozdrav iz Hrvatske


*bye*
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Pruga Trst - Poreč

Postby kiki273 » 24. 05. 2008. 12:00 GMT +0000

Parenzana ili TPC (Trieste - Parenzo - Canfanaro) bila je uskotračna pruga duga 123,1 km a povezivala je 33 mjesta od Trsta do Poreča tako da bi danas prolazila teritorijem triju država (Italija 13 km,Slovenija 32 km i Hrvatska 78 km)
1900 započela je izgradnja pruge širine 760 mm ( U početku je planiran normalni kolosjek ali zbog manjih poreza izgrađena je uskotračna) u dužini 123,1 km od čega 8 tunela ukupne dužine 1530 m,11 mostova i 6 viadukata te brojnih želj.stanica,stajališta,skladišta,stanica za snabdjevanje vodom,nasipa i usjeka pruge.Radilo se u dvije dionice:Trst - Buje (59 km)koja je puštena u pomet u travnju 1902 a u prosincu iste godine puštena je u promet dionica Buje - Poreč (64 km).Valja napomenuti da se trasa dosta izmjenila od prvobitnig plana iz razloga što su dosta gradova željela prugu,pa im se i udovoljilo.
Taj veliki pothvat,čak i za današnja poimanja,bio je dovršen za rekordne dvije godine.
Krštenje vlakića imenom "Parenzana"desilo se savim slučajno u veljači 1902 kada je u tršćanskom časopisu državnih željeznica objavljena okružnica vezana za prvu dionicu pruge do Buja.No kako se htjelo naglasiti da će željeznica stići i do Poreča na okružnici je stjalo "Parenzaner",tako da se njeno ime zadržalo do dan danas u talijanskoj inačici "Parenzana".
Postojali su projekti za odvojak Savudrija - Umag i Karojba - Pazin te produžetak od Poreča do Kanfanara.Stanica u Bujama je imala 11 kolosjeka a u Poreču samo 5 budući nije planirana kao posljednja.Koldvori u Trstu,Bujama i Poreču su bili specifični po tome što su imali vagu i okretaljku.Nažalost daljnji projekti nisu nikad realizirani ali na kamenim kilometarskim oznakama koji su stajali duž pruge isklesana je oznaka "T P C" ( Trieste - Parenzo - Canfanaro)
U početku koristile su se lokomotive tipa U,kasnije tipa P a na poslijetku tipa P-Italiana.Postojali su putnički vagoni (30 mjesta),vagoni za robu i vagoni za prtljagu.Svi vagoni su bili dugi 8,5m.Bili su osvjetljeni petrolejskim svjetiljkama,nisu imali WC,no imali su balkone.
Parenzana je prometovala za dviju vlasti.Preživjela je WW1,te nakon pada monarhije potpala pod talijansku FS.Nakon samo 33 god.prometovanja zadnji vlak prugom prošao je 31.kolovoza 1935.jer nije više uspjela odoljeti konkurenciji bržih i jeftinijih cestovnih oblika prijevoza.Nakon toga sama željeznica se našla na licitaciji,rasprodano je sve što se rasprodati moglo,vagoni i lokomotive su otišli na druge pruge u Italiji,dok su tračnice poskidane.Legenda kaže da su tračnice stavljene na brod za ondašnju talijansku koloniju Abesiniju,legenda kaže da su zajedno s brodom završile na dnu Sredozemnog mora.
Na pojedinim uzbrdicama,zbog male brzine,putnici su morali silaziti i gurati vlakić,pri tom su se "služili"voćem koje je raslo duž pruge.Ponekad su djeca namazala tračnice smokvama pa je zbog toga vlakić i stao.Bilo je dosta švercera na vlakiću,no mladi su bez problema skočili s vlakića i ponovo se veaćali.
2002.god. povodom 100-tog rođendana pruge pokrenut je
projekt revitalizacije Parenzane a 2004 EU je pokrenula projekt Parenzana - Put zdravlja i prijateljstva.Ciljevi projekta su revitalizacija Parenzane putem turističke ponude i dugoročne prekogranične suradnje u Istri,Zaštita trase,Povezivanje postojećeg kulturnog i tehnološkog nasljeđa
u jedinstveni turistički proizvod.Planira se konstrukcija novih djelova trase,raskrčivanje od raslinja,posipanje i postavljanje signalizacije s info-tabelama,otvaranje muzeja u Livadama i Izoli.
http://vlakovi-ri-hr.4rumer.com/index.htm
kiki273
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 11:41 GMT +0000
Location: Rijeka

Pruga Trst - Poreč

Postby kiki273 » 24. 05. 2008. 12:13 GMT +0000

Kolodvor u Poreču
Image

Kolodvor u Bujama
Image

Motovunski tunel
Image

Info-ploča u okolici Motovuna
Image

Vijadukt Antonci
Image

Vijadukt Freski
Image

Tunel Freski
Image

Kilometarska oznaka
Image
http://vlakovi-ri-hr.4rumer.com/index.htm
kiki273
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 11:41 GMT +0000
Location: Rijeka

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby Branko » 24. 05. 2008. 16:55 GMT +0000

Kiki,
samo majhen popravek.
Kilometrski kamni na Parencani nimajo oznake T.P.C.( ti kamni so še na vsahih 100 m)
T.P.C. (obstajajo tudi kamni T.P.) oznake so na kamnih, ki razmejujejo svet železnice od ostalega lastništva zemlje in stojijo na predelih kot so useki, mostovi, prepusti, viadukti in slično običajno na začetku in koncu. Pod to oznako pa imajo še številko.

Branko
Branko
Putnik 1. razred
 
Posts: 61
Joined: 25. 12. 2006. 15:17 GMT +0000
Location: Vir

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby kiki273 » 24. 05. 2008. 23:43 GMT +0000

Branko wrote:Kiki,
samo majhen popravek.
Kilometrski kamni na Parencani nimajo oznake T.P.C.( ti kamni so še na vsahih 100 m)
T.P.C. (obstajajo tudi kamni T.P.)

U muzeju u Livadama postoji jedan kamen na kojemu se jasno vidi oznaka TPC!
Na slici je jedan kamen na kojem piše 79km,taj je jedini kojega smo thomcro i ja našli na oko 30-tak km trase koliko smo prošli.
U današnje vrijema jesu oznake svakih 100m ali prije 100 god.ne znam dali su bile,prema ovome sa Parenzane nebih rekao.
Na zgradi kolodvora Završje ima 3 kamena,ali ja nemam slike. :oops:
http://vlakovi-ri-hr.4rumer.com/index.htm
kiki273
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 11:41 GMT +0000
Location: Rijeka

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby kiki273 » 25. 05. 2008. 0:59 GMT +0000

Početak DVD izdanja "Parenzana-put zdravlja i prijateljstva"/"Parenzana - pot zdravja in prijateljstva" gdje se odmah na početku spominje TPC,a to se spominje i u pisanoj publikaciji o Parenzani
Image
http://vlakovi-ri-hr.4rumer.com/index.htm
kiki273
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 11:41 GMT +0000
Location: Rijeka

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby thomcro » 25. 05. 2008. 1:20 GMT +0000

Branko wrote:Kiki,
samo majhen popravek.
Kilometrski kamni na Parencani nimajo oznake T.P.C.( ti kamni so še na vsahih 100 m)
T.P.C. (obstajajo tudi kamni T.P.) oznake so na kamnih, ki razmejujejo svet železnice od ostalega lastništva zemlje in stojijo na predelih kot so useki, mostovi, prepusti, viadukti in slično običajno na začetku in koncu. Pod to oznako pa imajo še številko.

Branko


Da ti dokažemo da nisi u pravu!!!
Image
__ *lok* __
User avatar
thomcro
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1931
Joined: 21. 07. 2006. 8:55 GMT +0000
Location: Rijeka, Hr

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby Branko » 25. 05. 2008. 20:53 GMT +0000

Kilometrski kamni (presek kamna 35 X 20cm) in 100 meterski kamni Parencane stojijo ob progi na desni strani in oznake so vidne iz smeri vožnje iz Trsta proti Poreču res pa je, da jih ostalo izredno malo na tej progi.
T.P.C. kamni so odmaknjeni od proge odvisno kje je meja med železniškim in ostalim ozemljem in jih je zelo veliko.
Postavljeni so pravokotno na profil proge levo ali desno od proge in oznaka ni vidna iz smeri vožnje ampak šele, ko smo vzpredno z kamnom. Ti kamni so tudi precej manjših dimenzij preseka 20 X 15 cm.
Običajno je bil kot material uporabljen lokalni kamen, največkrat Istarski beli kamen, obstajajo pa tudi kamni iz granita.
Imam nekaj slik teh kamnov. Slika km kamna je tudi v knjigi Parencana od avtorja Tadeja Brateta.

Branko
Branko
Putnik 1. razred
 
Posts: 61
Joined: 25. 12. 2006. 15:17 GMT +0000
Location: Vir

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby seabral » 25. 05. 2008. 22:14 GMT +0000

Branko wrote:T.P.C. (obstajajo tudi kamni T.P.) oznake so na kamnih, ki razmejujejo svet železnice od ostalega lastništva zemlje in stojijo na predelih kot so useki, mostovi, prepusti, viadukti in slično običajno na začetku in koncu. Pod to oznako pa imajo še številko.

Branko, koje je značenje te brojke na T.P.C. kamenima ? Oznaka udaljenosti, nekakvi redni broj ili nešto treće ?
User avatar
seabral
Kondukter
 
Posts: 115
Joined: 04. 07. 2006. 22:32 GMT +0000
Location: Zagreb

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby Branko » 25. 05. 2008. 22:53 GMT +0000

seabral wrote:
Branko wrote:T.P.C. (obstajajo tudi kamni T.P.) oznake so na kamnih, ki razmejujejo svet železnice od ostalega lastništva zemlje in stojijo na predelih kot so useki, mostovi, prepusti, viadukti in slično običajno na začetku in koncu. Pod to oznako pa imajo še številko.

Branko, koje je značenje te brojke na T.P.C. kamenima ? Oznaka udaljenosti, nekakvi redni broj ili nešto treće ?


Kaj pomenijo številke pod oznako T.P.C. je zaenkrat še uganka.

V primeru da gre za odvodnjavanje vzdolž krajšega nasipa med km 45,6 (edini km kamen, ki je še na tej trasi Parencane) in postajo Savudrija je prvi kamen propust s številko 72 konec jarka 73 in začetek jarka številka 74 (jarek je dolžine cca 20m in obložen s klesanimi kamni, propust je pod progo obložen s kamnitimi bloki).
Od kamna T.P.C.s številko 74 do naslednjega kamna 141 pri useku v skale na desni strani proge je cca 60m, do naslednjega useka, ki je na obeh straneh proge je cca 100m in kamen na desni ima številko 132 na levi strani pa št. 3. Oba kamna sta na začetku useka. Kamni si nato sledijo do postaje z različnimi številkami (npr. T.P.C. 120, 30, 38 ...)

Branko
Branko
Putnik 1. razred
 
Posts: 61
Joined: 25. 12. 2006. 15:17 GMT +0000
Location: Vir

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby seabral » 26. 05. 2008. 6:10 GMT +0000

Hm, po ovome šta pišeš, nema nekog vidljivog pravila. Ili su to možda brojevi katastarskih čestica ili nečeg drugog što ima više veze sa zemljišnim knjigama a manje sa željeznicom ...
User avatar
seabral
Kondukter
 
Posts: 115
Joined: 04. 07. 2006. 22:32 GMT +0000
Location: Zagreb

Re: Uskotračne pruge u Hrvatskoj

Postby kiki273 » 01. 06. 2008. 16:12 GMT +0000

Branko wrote: Slika km kamna je tudi v knjigi Parencana od avtorja Tadeja Brateta.

Branko

U toj knjizi piše da su Austrijanci počeli graditi prugu i njihove oznake imaju samo broj i km.
Nakon pada monarhije dolaze talijani koji postavljaju svoje oznake TPC - broj - km
http://vlakovi-ri-hr.4rumer.com/index.htm
kiki273
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 11:41 GMT +0000
Location: Rijeka

PreviousNext

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users