Kačanik-Vrbešnica

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Kačanik-Vrbešnica

Postby damir661 » 07. 06. 2006. 23:09 GMT +0000

Da li neko zna nesto o ovoj pruzi.Ja znam da su ovu prugu izgradili 1943.Nemci radi eksploatacije rudnika hroma na Brezovici.Koliko ja znam ovo je posle pruge Tetovo-Gostivar jedina pruga od 600mm i da su tu trcale lokomotive serije 99 od kojih je jedna ispred muzeja u Beogradu.
Pruga je pocupana negde 1960. posto su *cenzura* non stop krali pragove tako da je pruga non stop bila onesposobljena.Zamislite samo kakva bi to turisticka atrakcija bila zajedno sa Ski centrom Brezovica.Evo jedne Tadejeve slike sa te pruge.
Ako neko zna vise molim da odgovori jer sam ja tamo rodjen i ovo me veoma zanima *sad* :C
Image
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby nedja » 08. 06. 2006. 0:02 GMT +0000

Damire,

Zaslužuje malo podrobnije "kopanje" po papirima, ali sigurno je da je 600mm pruga u Makedoniji bilo više. Koliko znam tu je još i Bitola-Prilep-Gradsko i ne samo Gostivar- Ohrid nego Skopje- Gostivar- Ohrid, kao i skopska pionirska železnica. Izgleda da je 99 -ka u Makedoniji bila prava domaća životinja jer drugih 600mm lokomotiva nije ni bilo. One su, mislim da je neko već pominjao, standardne brigadne lokomotive nemačkih vojnih poljskih železnica iz I sv. rata (Heeresfeldbahn Brigadelok). Zaostale su tu još iz doba
snabdevanja fronta u Grčkoj. Pikanterije za sladokusce su kod njih spoljni ram i krajnje osovine (1. i 4.) radijalno postavljive, zahvaljujući Klien-Lindtner mehanizmu.

Evo jednog predloga za san, pre nego što ti kažem *bye* :

Vožnja po divnom sunčanom danu (ne prevrućem) sedeći na otvorenoj platformi vagona za Ohrid. Bose noge spustiti obavezno na stepenik vagona. Piti : dobru makedonsku "žoltu" i vodu na usputnim stanicama! Ako te neko od saputnika ponudi mastikom, može! Jesti kozji sir, paradajz i proju. Zaviti sa vremena na vreme po koju cigaretu. Svim čulima udisati: krajolik, zvuke, dim i gar, miris vrelog ulja, plavičasti mesec. Na krivinama sići i protegnuti noge šetajući pored voza. Pomagati železničarima da ponekad vrate vagon na šine pa obavezno nazdraviti!!!

A kada umorni i prašnjavi voz i putnici stignu do jezera zaleteti se i buć!!! :wink:
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Kacanik-Vrbestica

Postby damir661 » 08. 06. 2006. 0:33 GMT +0000

To je vrlo zanimljivo.Posto su tada postojala 4 razreda u kompoziciji, putnici 4 razreda kao najveci klosari su trebali u slucaju ispada vaogna iz sina da ga vrate na sine kako bi nastavio dalje ili ne bi me cudilo da se vagon tada iskljucivao iz kompozicije da se gospoda iz 1. razreda ne bi deranzirala zbog kasnjenja. :SHIT
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby NClight » 12. 06. 2006. 23:56 GMT +0000

Imamo li više podataka o Makedonskim prugama? Barem popis ili nešto? Otvorite novu temu...
Šta još ima o ovoj pruzi Kačanik-Vrbešnica?
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby damir661 » 24. 08. 2007. 19:39 GMT +0000

Evo posle godinu dana u rodnom kraju sam se malo raspitivao za ovu prugu ievo par fotki iz Strpca gde je nekad bila cirina stanica ,zatim kuca sefa stanica itd.

Tu je jos i jedna kucica za koju ne znam sta je.
Svuda unaokolo prema Kacaniku se donekle nazire stara trasa ,a jedan od ocuvanih objekata je nekadasnji most preko Lepenca nedaleko od sela Firaja i Brod. Sledeci put cu malo procesljati detaljno trasu kada budem imao konkretne profile pruge.
Image
Image
Image
Image

kuca sefa stanice
Image
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby sdz361 » 25. 08. 2007. 22:29 GMT +0000

Damire slike su odlične. O toj pruzi za početak ima dosta u knjizi N. Govedarevića a dodaćemo i mi nešto. Važna ispravka - 4 razreda nije bilo na ovoj pruzi jer nije postojao posle II sv. rata. Ali ni ranije ga nije bilo na ostalim prugama koloseka 0,60 m jer je na ex YU prostorima postojao samo na BiH prugama koloseka 0,76 m.

NC Light što se tiče makedonskih pruga koloseka 0,60 imamo već dve teme (ne računajući pionirske pruge): 600 mm u MK i Skoje - Gostivar -Ohrid 0,60. Ubismo se od pisanja i objavljivanja fotografija na ovim temama. Ima i šema i spiskova pruga. Ali evo ponoviću ovde za rekapitulaciju:
Pruge koloseka 0,60 m na JDŽ/JŽ:
Za javni saobraćaj:
1. Gradsko - Prilep
2. Skoplje - Ohrid
3. Podmolje - Struga - Tašmorunište
4. Podgorica - Plavnica
5. Pionirske pruge u Beogradu, Skopju, Sarajevu i Zagrebu
6. Kačanik - Vrbešnica
Za ograničeni javni saobraćaj:
1. Alinci (Bakarno Gumno) - Murgaševo
2. Kraljevo - Goč
Pored ovih bilo je još mnogo industriskih pruga ovog koloseka koje su često obavljale i prevoz putnika. Ovde ću pomenuti samo neke:
1. Đ. Hanri (Đ. Petrov) - Raduša
2. Knjaževac - Vina
3. Sukovo - Jerma
4. Vočin - Trešnjevica
5. Senovo - Brestanica itd. itd...
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby damir661 » 25. 08. 2007. 22:39 GMT +0000

Hmm ne bi bilo lose dokopati se te knjige od N. Govedarevica.

Samo da potvrdimo jel su i na ovoj pruzi trcale parnjace serije 99.4 kao ona ispred muzeja?
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby polval » 25. 08. 2007. 23:09 GMT +0000

Jesu, osim 99.4 vozili su i 99.3 a nisam sasvim siguran i 99.2.

Pozdrav
Tino
MIBA i NClight su krivi za sve (C) Torrente :)
User avatar
polval
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 826
Joined: 11. 07. 2006. 2:52 GMT +0000
Location: Gostivar, Makedonija

Postby sdz361 » 25. 08. 2007. 23:19 GMT +0000

Dosta smo o tome pisali za Makedoniju a verovatno nismo pomenli ovu prugu. Na njoj jesu saobraćale samo 99.4 tj. brigade lokomotive. Bilo ih je nekad 3 nekad 4. Od brojeva imam 99.4 - 060, 99.4 - 066, 99.4 - 119 i 99.4 - 142 (ova lokomotiva nije bila do II sv. rata na JDŽ, verovatno su je doveli nemci kad su gradili prugu). Na samom kraju pred ukidanje su samo 2 lokomotive radile na ovoj pruzi.
Za knjigu samo javi kad ćeš da je preuzmeš.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby polval » 25. 08. 2007. 23:44 GMT +0000

polval wrote:Jesu, osim 99.4 vozili su i 99.3 a nisam sasvim siguran i 99.2.

Pozdrav
Tino


:oops:

Moja greska. sdz361 je naravno u pravu , dakle Kacanik - Vrbestica samo 99.4

Pozdrav
Tino
MIBA i NClight su krivi za sve (C) Torrente :)
User avatar
polval
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 826
Joined: 11. 07. 2006. 2:52 GMT +0000
Location: Gostivar, Makedonija

Postby sdz361 » 26. 08. 2007. 0:19 GMT +0000

Od ostalih osnovnih stvari ova pruga je ukinuta tek 1968. godine zvanično zbog nerentabilnosti. Inače JŽ je ovu prugu preuzela tek 1950. godine.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby CHEME » 26. 08. 2007. 11:53 GMT +0000

Damire, kada je pruga ukinuta i rudnici na Sari su zatvoreni kao RR (ratana ili strateska rezerva) a kozna i kojih drugih razloga. Stanica u Kacaniku je bila kod krecane i odatle je trasa isla uz Lepenac. 01.09.07 idem do BG i videcu se sa ujakom on je inace u to vreme radio kao otpravnik vozova u Kacaniku, pa cu imati vise informacija iz prve ruke. Jednom prilikom na Brezovici upoznao sam turistickog radnika iz Beograda i cuo pricu kako su turisti iz Austrije dosli vozom do Kacanika pa cirom do gore. Oborila ih je snogu lepota Sar Planine a iato i voznja cirom kog smo naravno mi gluposcu unistili.
Pozdrav od Chemeta
CHEME
Ložač
 
Posts: 253
Joined: 09. 07. 2006. 1:01 GMT +0000
Location: SRBIJA-urosevac

Postby damir661 » 26. 08. 2007. 13:18 GMT +0000

Inače JŽ je ovu prugu preuzela tek 1950. godine.

Jer se ona do tada vodila kaop industrijska tj. rudarska ili nesto drugo?[/quote]
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby sdz361 » 26. 08. 2007. 16:04 GMT +0000

Da se malo dopunim. 1950 je pruga otvorena za javni saobraćaj. Videćeš u knjizi N. Gov. kopiju službenog glasnika JŽ o tome. Pre toga je bila ili vlasništvo Ministarstva Rudarstva FNRJ tj. bila je prava industriska pruga (ovo mi se čini verovatnijim) ili je bila na JŽ ali kao manipulativna pruga na kojoj se ne obavlja javni sobraćaj. Ako neko od kolega forumaša to već ne zna, razrešenje ovoga pitanja će zatevati malo istraživanja. Čim šta saznam javljam.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby krasilov » 26. 08. 2007. 17:37 GMT +0000

Mozda su ljudi koji zive u toj ex ''stanici'' znali nesto o pruzi?
krasilov
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1513
Joined: 30. 05. 2006. 13:26 GMT +0000
Location: Београд

Postby damir661 » 26. 08. 2007. 18:10 GMT +0000

Pa ne bi bas reko.
Nazalost sine od ove pruge su mnogima posluzile kao armatura prilikom gradnje kuca, drzaca antena, itd dok su pragovi sluzili za ogrev ili orgade. :oops:
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby sdz361 » 22. 10. 2007. 23:27 GMT +0000

Evo malo slika sa ove pruge:
1. utovarna stanica u Vrbeštici sa separacijom do koje je sa rudnika vodila žičara.
Image
2. Voz na neindetifikovanom stajalištu
Image
3. Most na pruzi - Damir bi možda mogao da prepozna lokaciju
Image
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby damir661 » 22. 10. 2007. 23:38 GMT +0000

To moze biti jedino kod sela Brod gde je pruga prelazi Lepenac, cini mi se da sam video ostatke nosaca mosta.

A sto se stajalista tice moguce da je to Banjica, jel je u sumi, jedino mi to pada napamet.

sdz361 hvala za slike
661 - Z A U V E K
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby chris » 05. 12. 2007. 13:28 GMT +0000

Možda neko može da pomogne, predpostavlja se da je fotografija napravljena na ovoj pruzi?

Image
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1245
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby vladimir » 06. 12. 2007. 0:22 GMT +0000

Tesko bi se otkrilo gde moze ovo da bude ?

Jedino to je neki organizovani izlet, po odecu i cipela deluje da su sa neke vise trgovacke ili neke druge skole, ipak su to mlada gospoda ali odakle ???

Mora neki grad sa skolama u tom okrugu da postoji ???

* To je slicna fotografija na drugom postu koju si poslao samo tamo su ucenici sa nizeg razreda.

* Cudno vagon nema rukohvat
* Molimte ako mozes da vidis onaj broj ispod dali je to tezina vagona ?
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron