Pionirske pruge

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Pionirske pruge

Postby chris » 07. 06. 2006. 14:33 GMT +0000

POŠTO SMO SE NADALEKO ODALJILI OD TEME, ODLUČIO SAM DA OTVORIM NOVU I PREMESTIM PRIPADAJUĆE PORUKE/POSTOVE :wink:
Last edited by chris on 08. 06. 2006. 15:11 GMT +0000, edited 1 time in total.
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby nedja » 07. 06. 2006. 19:16 GMT +0000

Chris,

Odmah si sam sebe demantovao, tj. pionirska železnica u Košutnjaku nije Šargan 8, a uska je pruga i zavređuje našu pažnju. Neki mi je ljubitelj pisane reči iz knjige "100 godina železnica Jugoslavije" istrgao baš strane o tome, tj. 583-586. Ipak, naći ću i javiću se (ali tek kada oformiš deo o uskotračnim prugama). Šalim se, ali za sada da znaš da je restoran "6" u šumi pored Pionirskog grada u Košutnjaku bivša stanica pionirske železnice.
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Postby chris » 07. 06. 2006. 21:03 GMT +0000

nedja wrote:Chris,

Odmah si sam sebe demantovao, tj. pionirska železnica u Košutnjaku nije Šargan 8, a uska je pruga i zavređuje našu pažnju. Neki mi je ljubitelj pisane reči iz knjige "100 godina železnica Jugoslavije" istrgao baš strane o tome, tj. 583-586. Ipak, naći ću i javiću se (ali tek kada oformiš deo o uskotračnim prugama). Šalim se, ali za sada da znaš da je restoran "6" u šumi pored Pionirskog grada u Košutnjaku bivša stanica pionirske železnice.


Hvala na preliminarnim informacijama. i evo novog podforuma.
E sad da vidim koliko će se ovde pisati :twisted:
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Uskotracne pruge u Hrvatskoj

Postby damir661 » 07. 06. 2006. 22:50 GMT +0000

Pioniri maleni mi smo vojska prava,svakog dana rastemo ko zelena trava na uskotracnim prugama ako nisu pocupane. :F :C
Jel to bila prava uskotracna pruga ili je to bila neka imitacija ili luna loko park ?Zeleznicari svih zemalja ujedini te se ::))
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby nedja » 07. 06. 2006. 23:16 GMT +0000

Damire,

U vreme kad se možda ni tvoji roditelji nisu rodili, dakle 20.09.1947. godine, puštena je ova pruga u promet, kažu tadašnje vesti, u prisustvu 20.000 dece! :shock:

Bila je to prava pruga, duga 5 km, koloseka 760mm a krajnja stanica "Jastrebac" je bila negde iznad današnje Rakovice. Imala je tri koloseka, ložionicu, triangl i izvlačni kolosek kojim su vozila izvučena sa stanice Rakovica. 3 parne lokomotive i 10 putničkih vagona su činili vozni park, dakle daleko od vrtne železnice ili luna parka.



:mrgreen: Mislim da je bezbednost saobraćaja na ovoj pruzi bila ravna današnjoj, naime pioniri su bili šefovi stanica, otpravnici, skretničari ......:mrgreen:
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Uskotracne pruge u Hrvatskoj

Postby damir661 » 07. 06. 2006. 23:26 GMT +0000

Nedjo koje su lokomotive tu trcale? :F Nisu valjda pravili sudare, nisu im to makete. :twisted: :shock: Sto se tice danasnje bezbednosti u saobracaju :arrow: :SHIT
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Re: Uskotracne pruge u Hrvatskoj

Postby chris » 07. 06. 2006. 23:47 GMT +0000

damir661 wrote:Nedjo koje su lokomotive tu trcale? :F Nisu valjda pravili sudare, nisu im to makete. :twisted: :shock: Sto se tice danasnje bezbednosti u saobracaju :arrow: :SHIT


Normalan svet ni na maketama nepravi sudare, osim tebe naravno :twisted:
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Uskotracne pruge u Hrvatskoj

Postby damir661 » 08. 06. 2006. 0:38 GMT +0000

Pa nasta ti ja licim.Nisam lud da sudaram 661 i 643.Medjutim jednom se desio maler jer mi je deda preokrenuo skretnicu pa je bio bocni sudar 661 i 734 pa je na 661 puko pufer :SHIT
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby NClight » 08. 06. 2006. 1:44 GMT +0000

Ode dedina penzija na popravak... *by* :lol:
Nego da se vratimo na temu, ima li kakve fotke, ili planova pruge?
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby chris » 08. 06. 2006. 15:13 GMT +0000

Interesantno je pogledati ovde:
http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?t=323
o pionirskoj pruzi u Ljubljani. A mi čekamo Neđu da nam razjasni oko Beogradske :D
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby Portos » 08. 06. 2006. 16:53 GMT +0000

Hm. Nisam znao da su i BG i Ljubljana imali pionirske pruge. Ova naša Zagrebačka imala je kolosijek od samo 600mm :(
User avatar
Portos
Kondukter
 
Posts: 131
Joined: 21. 05. 2006. 16:59 GMT +0000
Location: Zagreb/Zaprešić

Pionirska zeleznica

Postby damir661 » 08. 06. 2006. 19:24 GMT +0000

Hoce da mi objasni kako su maleni pioniri igrali uloge otpravnika,masinovodje :shock: i ostalim radnih mesta u izvrsnoj sluzbi.Koliko ja znam pioniri su deca od 7-14 godina.Zar je moguce da je dete od 7 godina vozilo parnjacu :shock:
User avatar
damir661
Moderator
 
Posts: 12397
Joined: 21. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Beograd-(Zeleznik)

Postby chris » 08. 06. 2006. 20:53 GMT +0000

Portos wrote:Hm. Nisam znao da su i BG i Ljubljana imali pionirske pruge. Ova naša Zagrebačka imala je kolosijek od samo 600mm :(


Imali su i Sarjaevo, Kruševac, a nisam siguran za Niš, Skopje i Titigrad (Podgorica).
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby slavc » 08. 06. 2006. 21:15 GMT +0000

V letih 1947 in 1948 je bilo v tedanji FNR Jugoslaviji zgrajenih več tako imenovanih Pionirskih prog.
V Maksimiru v Zagrebu(0,600m širine, 2,6km dolžine) je bila otvoritev 31.8.1947(začetna postaja Joža Vlahović-končna postaja Narodna omladina Hrvatske).
V Beogradu(0,760m širine, 5km dolžine) so jo končali 20.9.1947 (začetna postaja Kosmaj-končna postaja Jastrebac).
V Ljubljani(0,760m širine, 3,819km dolžine) je bila otvoritev 13.6.1948(začetna postaja TV15-končna postaja Trnovski gozd).
V Skopju( 5km dolžine) so odprli progo 21.7.1948.
V Sarajevu(0,600m širine, 3,8 km dolžine) je bila otvoritev 19.9.1948(začetna postaja Švrakino selo-končna postaja Donji Kotarac).
Druga pionirska proga v Zagrebu(0,760m širine, 5,8km dolžine) je bila odprta 14.11.1948(začetna postaja Dubrava-končna postaja Slonovac).
Poleg tega so Pionirske proge zgradili še v Mariboru in Kruševcu.

Toliko na kratko o pregledu teh prog, na katerih so pionirji stari 10-15 let deujansko opravljali vse železničarske poklice. Opraviti so morali tečaje in izpite, šele potem so dobili prave železničarske uniforme.
Last edited by slavc on 08. 05. 2007. 21:10 GMT +0000, edited 1 time in total.
Lastnik makete ZŽMMK http://www.zeleznica.net ######### Lastnik Vremenske postaje Ljubljana Koseze http://vreme.zajcek.org/koseze/
Član Turističnega društva Koseze http://www.td-koseze.si/;
User avatar
slavc
Kondukter
 
Posts: 188
Joined: 21. 05. 2006. 23:04 GMT +0000
Location: Ljubljana, Slovenija

Postby voz » 08. 06. 2006. 21:22 GMT +0000

:OT to su bila vremena :F ,sa 15 godina si se mogao zaposliti na železnici,a sada završiš fakultet pa ne može :C :OT

Može neko da mi objasni koju su svrhu imale te železnice i da li su fukcionisale tokom cele godine ili su, uslovno da kažem, radile samo za određene dane odnosno praznike.
User avatar
voz
Moderator
 
Posts: 3349
Joined: 20. 05. 2006. 21:20 GMT +0000
Location: Batajnica

Postby slavc » 08. 06. 2006. 21:40 GMT +0000

Nedja je napisal:
Neki mi je ljubitelj pisane reči iz knjige "100 godina železnica Jugoslavije" istrgao baš strane o tome, tj. 583-586. Ipak, naći ću i javiću se (ali tek kada oformiš deo o uskotračnim prugama). Šalim se, ali za sada da znaš da je restoran "6" u šumi pored Pionirskog grada u Košutnjaku bivša stanica pionirske železnice.


V omenjeni knjigi o beograjski progi piše tole:

Beogradska pionirska pruga Kosmaj-Jastrebac polazi sa Banovog brda odakle se pionirima pruža veličastven pogled na veliki Beograd, na Savu in novi veliki industrijski centar Železnik, na fabriku teških mašina alatljika-delo naše prve Petoljetke, koja nosi ime narodnog heroja Ive-Lola Ribara. Tu na Banovom brdu, u neposrednoj blizini budućeg železničkog naučnog centra(Železničkog fakulteta) počinje pionirska pruga stanicom Kosmaj.
Stanica KOsmaj ima vrlo lepu zgradu u stilu velikih željezničkih stanica sa prostranom čekaonicom, vestibilom i službenim prostorijama. Ima tri koloseka i okretnicu. Iz stanice Kosmaj koja leži u pravcu istok-zapad pruga u velikom luku zavija na jug i stalnim usponom od 10 promila, prolazeči kroz stajalište Zlatar, na 2,6km, pored samog pionirskog grada ulazi u romantičnu stanicu Sutjeska. I u ovoj stanici koja potseča na kučicu iz vilinskih priča, vrše se isti poslovi i sa istom ozbiljnošču kao i na velikim stanicama I tu ima šef stanice, otpravnik vozova sa crvenom kapom, telegrafista, blagajnik koji prodaje vozne karte, skretničar, s tom razlikom što ove dužnosti vrše deca-pioniri.
Iz Sutjeske, prolazeči pored samih zidina pionirskog grada-prve ečje republike u našoj zemlji-pruga produžuje u blagom padu dalje grebenom Košutnjaka, prolazi kroz stajalište Fruška Gora i nastavlja dalje grebenom iznad Kneževca i Rakovice.
Iznad same Rakovice pruga se na 5 km završava stanicom Jastrebac, jednom od najlepših stanica na pionirskim prugama.
Stanica Jastrebac ima tri koloseka, ložionicu, tzriangl za okretanje lokomotiva i izvlačni kolosek kojim su iz stanice Rakovica izvučeni lčokomotive i kola za pionirsku prugu.
Vozni park ove pruge sačinjavaju tri lokomotive i dve kompletne putničke garniture od 10 kola.


Vir: zbornik STO GODINA ŽELEZNICA JUGOSLAVIJE
Last edited by slavc on 09. 06. 2006. 0:32 GMT +0000, edited 1 time in total.
Lastnik makete ZŽMMK http://www.zeleznica.net ######### Lastnik Vremenske postaje Ljubljana Koseze http://vreme.zajcek.org/koseze/
Član Turističnega društva Koseze http://www.td-koseze.si/;
User avatar
slavc
Kondukter
 
Posts: 188
Joined: 21. 05. 2006. 23:04 GMT +0000
Location: Ljubljana, Slovenija

Postby slavc » 08. 06. 2006. 21:51 GMT +0000

O Pionirski progi v Ljubljani je nekaj moč prebrati na strani http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?t=323, kot je že napisal chris.
Glede na to da posedujem knjigo PIONIRSKA PROGA v Ljubljani avtorice Fani Rižnar, vam lahko napišem še kaj o tej progi, če vas le zanima.
Lastnik makete ZŽMMK http://www.zeleznica.net ######### Lastnik Vremenske postaje Ljubljana Koseze http://vreme.zajcek.org/koseze/
Član Turističnega društva Koseze http://www.td-koseze.si/;
User avatar
slavc
Kondukter
 
Posts: 188
Joined: 21. 05. 2006. 23:04 GMT +0000
Location: Ljubljana, Slovenija

Postby chris » 08. 06. 2006. 21:56 GMT +0000

slavc wrote:V letih 1947 in 1948 je bilo v tedanji FNR Jugoslaviji zgrajenih več tako imenovanih Pionirskih prog.
V Maksimiru v Zagrebu(0,600m širine, 2,6km dolžine) je bila otvoritev 31.8.1947(začetna postaja Joža Vlahović-končna postaja Narodna omladina Hrvatske).
V Beogradu(0,760m širine, 5km dolžine) so jo končali 20.9.1947 (začetna postaja Kosmaj-končna postaja Jastrebac).
V Ljubljani(0,760m širine, 3,819km dolžine) je bila otvoritev 13.7.1948(začetna postaja TV15-končna postaja Trnovski gozd).
V Skopju( 5km dolžine) so odprli progo 21.7.1948.
V Sarajevu(0,600m širine, 3,8 km dolžine) je bila otvoritev 19.9.1948(začetna postaja Švrakino selo-končna postaja Donji Kotarac).
Druga pionirska proga v Zagrebu(0,760m širine, 5,8km dolžine) je bila odprta 14.11.1948(začetna postaja Dubrava-končna postaja Slonovac).
Poleg tega so Pionirske proge zgradili še v Mariboru in Kruševcu.

Toliko na kratko o pregledu teh prog, na katerih so pionirji stari 10-15 let deujansko opravljali vse železničarske poklice. Opraviti so morali tečaje in izpite, šele potem so dobili prave železničarske uniforme.


Hvala Slavc
A jel znaš gde su i koje lok vozile?
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Pionirska - Zagreb - Maksimir

Postby NClight » 08. 06. 2006. 22:17 GMT +0000

Sa stranica http://www.kzmz.hr
Pionirska pruga Maksimir - Zagreb
Budući da tada u zemlji nije za prugu širine kolosijeka 600 mm bilo gotovo ništa, to se sve moralo graditi iznova. Lokomotivu s tri vezane osovine, tešku 12 tona, oznake 59, izgradila je tvornica “Đuro Đaković” iz Slavonskog Broda, no ona je još dorađena u željezničkoj radionici u Zagrebu, kako bi mogla davati struju za rasvjetu te paru za grijanje vagona. Četveroosovinske vagone duge 8 metara, široke 1,5 metara sa 20 sjedećih te 20 stajaćih mjesta (i ručnim kočnicama), izgradili su meštri iz željezničke radionice u Zagrebu kao i službeni vagon, sve u zelenoj boji oznake Cag 502.

O radu...
Razdaljinu od 2,6 km prešao je za 25 minuta, a većinu djelatnika u smjeni činile su djevojčice, a ponosni strojovođa (Željko Lončarić) uživao vozeći “visoke” goste ovaj put gratis. U sljedeća dva dana vlak je prevezao 3.500 putnika (ubrao 7.000 din), uz cijenu karte dva dinara, te povratne karte četiri dinara, a prtljage dva dinara. Vlak je dobrodošao seljacima iz okolice koji su nosili povrće i voće u Zagreb, te nastavljali dalje tramvajem."

Tekst - copyright KŽMZ
Šta je meni ovo trebaloooo...
User avatar
NClight
Tehnička služba
 
Posts: 2337
Joined: 26. 05. 2006. 12:32 GMT +0000
Location: Zagreb, RH

Postby nedja » 08. 06. 2006. 22:19 GMT +0000

Slavc,

Apsolutno nas zanima sve o pionirskoj pruzi u Ljubljani (i u ostalim gradovima), zato i imamo ovaj podforum "Uski kolosek". Prema tome, molim te, što pre to bolje - što više podataka i scanova!!!

Do tada, obećavam istraživanje na temu pionirska pruga u Beogradu i objavljivanje rezultata na ovom forumu!!!

Kuriozitet: na malobrojnim slikama sa kruševačke pionirske pruge vidi se neki motorni voz tipa DIY (Do It Yourself) na koloseku koji izgleda kao normalni, ili bar 1000mm. Zna li neko nešto?
nedja
Putnik 1. razred
 
Posts: 62
Joined: 21. 05. 2006. 13:02 GMT +0000

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron