"Cirina" trasa pruge od Beograda do Obrenovca

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

"Cirina" trasa pruge od Beograda do Obrenovca

Postby random » 17. 11. 2006. 14:42 GMT +0000

Hteo bih da otvorim ovu temu, i da se podsetimo "Cire" na relaciji Bgd-Obrenovac, na liniji 130a. Krajem 60-tih je ukinuta. Kao mali sam se vozio par puta od Bgd do Umke i ostalo mi je u secanju kao dugo, dugo putovanje.
Evo i voznog reda iz tog vremena
http://img215.imageshack.us/my.php?image=jz130ayo9.jpg
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Postby brzi » 17. 11. 2006. 17:03 GMT +0000

Pozdrav random i dobro došao na forum :D
Pruga Beograd-Obrenovac je bila otvorena 30. septembra 1928. godine, otvorio ju je ministar Andra Stanić. To je izvor koji sam našao u "Politici" iz tog doba.
U voznom redu između stanice Čukarica i Žarkovo se nalazila stanica Jedek. Da li neko zna gde je ona tačno bila?
brzi
Mašinovođa
 
Posts: 576
Joined: 25. 09. 2006. 12:18 GMT +0000

Postby random » 20. 11. 2006. 15:01 GMT +0000

Kakav je bio sastav kompozicije putnickog voza, t.j. koje su bile lokomotive ,83-...85-....( ili neka druga), i kojih i koliko je bilo vagona. Posto je pruga bila jednokolosecna, na kojim vecim stanicama je dolazilo do ukrstanja, na primer sa vozom iz Sarajeva.

Gde se nalazila( teritorijalno) snanica Beograd-Sava?

Unapred hvala
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Postby chris » 22. 11. 2006. 20:40 GMT +0000

random wrote:Kakav je bio sastav kompozicije putnickog voza, t.j. koje su bile lokomotive ,83-...85-....( ili neka druga), i kojih i koliko je bilo vagona. Posto je pruga bila jednokolosecna, na kojim vecim stanicama je dolazilo do ukrstanja, na primer sa vozom iz Sarajeva.

Gde se nalazila( teritorijalno) snanica Beograd-Sava?

Unapred hvala


Sa sastavima ti nažalost nemogu pomoći, mada i mene interesuju. Ukrštanja vozova se sa malo strpljenja mogu izvući iz reda vožnje, jer u njemu vidiš gde je voz imao veća zadržavanja, a ako u periodu zadržavanje ne dolazi ništa iz suprotnog smera, onda se radi o snabdevanju lokomotive.

Stanica Beograd-Sava je bila "paralelna" sa glavnom stanicom samo uz obalu Save. Stanična zgrada još uvek postoji, nažalost je oronula. Stanica Beograd-Sava je nekada imala i ložionicu sa okretnicom, naravno, za uski kolosek.
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby random » 26. 11. 2006. 20:33 GMT +0000

chris, ako imas neke fotografije iz ove tematike, molim te postavi ih sajt, mislim da bi bilo zanimljivo :P
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Postby robertl » 01. 12. 2006. 9:44 GMT +0000

e baš mi je drago da se netko primio ćire u srbiji, jer smo na forumima ćiru nekako uvijek vezali samo za bosnu. o pruzi koju spominjete ima dosta na forumima, samo sa njenog drugog kraja (sarajevo-višegrad).
o lokomotivama bih zaključio sljedeće: u filmu schmalspurbahn im bosnischen gebirge navodi se kako su se na vlakovima sarajevo-beograd lokomotive mijenjale u višegradu. (srbijanske za bosanske ili obrnuto, već ovisno o smjeru vlaka). gdje su bila križanja? hehe, uzmi si tabelu reda vožnje i nacrtaj si iz toga grafički red vožnje, pa ćeš tako vidjeti. ja sam to radio sebi za prugo sarajevo-višegrad. nećeš dobiti potpunu sliku, jer će ti faliti teretni vlakovi, ali ipak, uočit ćeš da se na nekim stanicama linije križaju. a lokomotive, vjerujem da su isto bile 83 i 85, eno, ima ih kod vas u požegi. baš sam ljetos bio tamo sa asalatom.
User avatar
robertl
Putnik 2. razred
 
Posts: 34
Joined: 05. 06. 2006. 11:25 GMT +0000
Location: Dugo Selo/Zagreb

Postby chris » 01. 12. 2006. 13:06 GMT +0000

random wrote:chris, ako imas neke fotografije iz ove tematike, molim te postavi ih sajt, mislim da bi bilo zanimljivo :P


Random, ja imam nešto fotografija, nažalost neraspolažem autorskim pravima nad njima, te ih stoga ne objavljujem, za one koje smem, nalaze se u DPŽ Galeriji (jedino što su većinski iz Bosne!

robertl wrote:e baš mi je drago da se netko primio ćire u srbiji, jer smo na forumima ćiru nekako uvijek vezali samo za bosnu. o pruzi koju spominjete ima dosta na forumima, samo sa njenog drugog kraja (sarajevo-višegrad).
o lokomotivama bih zaključio sljedeće: u filmu schmalspurbahn im bosnischen gebirge navodi se kako su se na vlakovima sarajevo-beograd lokomotive mijenjale u višegradu. (srbijanske za bosanske ili obrnuto, već ovisno o smjeru vlaka). gdje su bila križanja? hehe, uzmi si tabelu reda vožnje i nacrtaj si iz toga grafički red vožnje, pa ćeš tako vidjeti. ja sam to radio sebi za prugo sarajevo-višegrad. nećeš dobiti potpunu sliku, jer će ti faliti teretni vlakovi, ali ipak, uočit ćeš da se na nekim stanicama linije križaju. a lokomotive, vjerujem da su isto bile 83 i 85, eno, ima ih kod vas u požegi. baš sam ljetos bio tamo sa asalatom.


Slažem se sa tobom. Nije to problem samo foruma već generalno retko ko spominje uski kolosek u Srbiji, a trebalo bi mu posvetiti dužnu pažnju jer je po broju km bio skoro "ravnopravan" sa normalnim kolosekom!
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby asalat » 01. 12. 2006. 13:21 GMT +0000

chris wrote:... Nije to problem samo foruma već generalno retko ko spominje uski kolosek u Srbiji, a trebalo bi mu posvetiti dužnu pažnju jer je po broju km bio skoro "ravnopravan" sa normalnim kolosekom!


U pravu si, nekada si mogao sesti na voz u zapadnoj Bosni i putovati na jugoistok Srbije do Zaječara i to isključivo uskotračnom 760mm železnicom. Lepo bi bilo da nam se javi neko iz okoline Zaječara i da nas ilustrativno podseti na ta vremena.
User avatar
asalat
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1360
Joined: 21. 05. 2006. 1:15 GMT +0000
Location: Srbija

Postby vor118 » 03. 05. 2007. 17:47 GMT +0000

Pruga od Lajkovca do Obrenovca izgradjena je 1908. godine, i tu se stalo izuzev kratkog koloseka do Zabrezja, kojim je omogucena veza sa trajektom i recnim saobracajem. Kad god je pokrenuto pitanje produzenja pruge do Beograda - ili nije bilo novca, ili se suprotstavljala planirana pruga od Lazarevca do Beograda. Najzad je 1925. godine odluceno da se pruga od Obrenovca produzi do Beograda. Zbog rucevitog terena na terasama brezuljaka koji se iza Umke spustaju do Save, pruga je od Beograda posle Umke odmah skretala uz reku Rudsku, i tunelom duzine 1.240 metara, prelazila u dolinu Baricke reke, kojom je isla do Save, a odatle ravnicom do Obrenovca. Radovi su zapoceti u februaru 1926. godine, a zavrseni u septembru 1928. Pruga duzine 39,6 km predata je saobracaju 30. oktobra 1928. godine. Po zavrsetku ove uzane pruge, koja je od Cukarice do Beograda sluzila samo za putnicki saobracaj, preduzeto je odmah gradjenje uzane pruge od Cukarice do stanice Beograd - Sava, koja je sluzila za teretni saobracaj. Njena izgradnja je zavrsena 1929. godine, ali je pustena u saobracaj tek 15.avgusta 1931.godine zbog toga sto su tek tada zavrseni svi objekti u stanici Beograd - Sava.
Izgradnjom pruge od Beograda do Obrenovca, Beograd je od 1928 godine bio neposredno uzanim kolosekom povezan sa celom zapadnom Srbijom, ali i preko Sargana sa Sarajevom, Metkovicem, Dubrovnikom i Zelenikom.
vor118
Slepi putnik
 
Posts: 5
Joined: 30. 04. 2007. 19:27 GMT +0000

Postby sdz361 » 04. 05. 2007. 0:20 GMT +0000

Pruga Beograd - Obrenovac je po karakteristikama bila najbolja pruga koloseka 0,76 m u celoj bivšoj Jugoslaviji (os. opterećenje, opterećenje po dužnom metru, profil tunela, itd.) Za motorne vozove je 1938. na njoj bila dozvoljena brzina od 60 km/h što nigde drugde nije bila dozvoljena redovna brzina.
Image
Stajalište (ne stanica) Jedek se nalazila odmah nakon izlaska iz čukaričkog tunela, na nekih 500 m od stanice Čukarica,. Inače na dva kilometra iza njega u pravcu stanice Železnik je nakon II sv. rata postojalo i stajlište Proleter. Između Beograda i Čukarice bilo je i stajalište Senjak tačno gde je danas ulazak na beogradski sajam.
Na ovoj pruzi su radile uglavnom lokomotive serija 83 i 85 a posle II sv. rata lokale za Obrenovac su vukle i 73. Do rata se pojavljivala i serija 84.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Karta Beograd Obrenovac 1 1967 g

Postby vor118 » 15. 05. 2007. 11:01 GMT +0000

Evo karte Beograd Obrenovac. Prvi deo je iz 1967 godine, a drugi iz 1951 godine.

Image
vor118
Slepi putnik
 
Posts: 5
Joined: 30. 04. 2007. 19:27 GMT +0000

Beograd Obrenovac 2 KARTA 1951

Postby vor118 » 15. 05. 2007. 11:03 GMT +0000

Beograd Obrenovac 2 KARTA 1951

Image
vor118
Slepi putnik
 
Posts: 5
Joined: 30. 04. 2007. 19:27 GMT +0000

Postby random » 07. 09. 2007. 13:02 GMT +0000

Na sajtu http://www.bg-setac.com (u razdelu foto-servis) izmedju mnostva fotografija starog beograda videh i fotografiju pod brojem L-9749 ( cirina stanica na Cukarici).
Po mestu gde je portal tunela , stanica ispada da je bila tik uz danasnji hipodrom.( da li gresim ??)
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Postby chris » 07. 09. 2007. 17:22 GMT +0000

sdz361 wrote:PIzmeđu Beograda i Čukarice bilo je i stajalište Senjak tačno gde je danas ulazak na beogradski sajam.


Prema jednom planu beogradskog ž. čvora iz 1943. godine stajalište Senjak je ucrtano tačno preko puta savskog (železničkog) mosta. Sada pitam da li je savski most pomeran ili ne? Ako nije, onda se pomenuto stajalište nalazilo izmedju današnje Gazele i "Jugošpeda".

Odmah i da se ispravim, SDZ361 je tačno naveo lokaciju (što znači da je došlo do pomeranja mosta).
@random
na pomenutim stranicama pod fotografijom L9804 se može videti stajalište Senjak.
User avatar
chris
Direktor ŽTP-a
 
Posts: 1244
Joined: 19. 05. 2006. 16:04 GMT +0000
Location: Beograd

Postby sdz361 » 22. 10. 2007. 23:20 GMT +0000

Evo dve tužne slike. Na njima se vidi poslednji voz na uskom koloseku 0,76 m u Beogradu. Lokomotiva 83-019 vuče radni voz koji vrši demontažu uskih koloseka u stanici Beograd Sava i dalje prema Obrenovcu 1968. godine.
Image
Image
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Postby random » 29. 10. 2007. 14:29 GMT +0000

sdz361 hvala za slike, ima li ih jos? :P
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Postby sdz361 » 29. 10. 2007. 23:02 GMT +0000

Moram priznati da su slike sa pruge Beograd - Obrenovac veoma retke iako je prolazila kroz velika naselja i imala dosta stanica. Po mom iskustvu u takvom slučaju mora postojati i dosta slika ali izgleda da čame po nekim tavanima i podrumima. Neko ko je sa ovog poteza bi mogao malo da se raspita kod penzionisanih železničara i slično. Ja imam još nekoliko fotografija ali za njih nemam saglasnost za objavljivanje na forumu.
User avatar
sdz361
Mašinovođa
 
Posts: 612
Joined: 21. 03. 2007. 13:07 GMT +0000
Location: Beograd

Re: "Cirina" trasa pruge od Beograda do Obrenovca

Postby pop1 » 25. 12. 2007. 2:18 GMT +0000

Moj deda je dobar deo radnog veka proveo na ovoj pruzi, najpre kao lozac lokomotive a posle kao vozovodja, u pocetku je ziveo u Obrenovcu a kasnije je zbog posla kupio kucu na staroj Cukarici, iznad tunela, koju i sad imamo. Zeleznicka stanica se tacno nalazila tamo gde su danas servisi pored hipodroma i tu je pocinjao tunel. Postoji i danas taj tunel samo je zazidan, mislim da se jedan deo koristi za pecurke. Tunel je izlazio u blizini benzinske pumpe na adi, tacnije u pravcu nje gledano od brda i prolazio pored nekad cuvene kafane Dva ladjara. Imam dosta dedinih slika, moracu malo da potrazim, on se penzionisao 1965 godine, mislim da imam neke slike iz lozionice Lajkovac, a evo i sveze slike okoline zeleznicke stanice Jabucje, mada se stanica vidi u daljini i u dobrom je stanju, i vidi se levo magacin koji jos uvek pripada mojoj porodici, i koji je sluzio za lagerovanje zita pre utovara u vagone. Obecavam slike sto pre rekoh ima mnogo interesantnih, mozda neko pronadje svoga dedu ili oca na njima.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pop1
Putnik 1. razred
 
Posts: 71
Joined: 25. 11. 2007. 1:11 GMT +0000
Location: Beograd

Re: "Cirina" trasa pruge od Beograda do Obrenovca

Postby random » 25. 12. 2007. 15:51 GMT +0000

pop1 dobrodosao na forum i ovu temu koju pokusavamo da otrgnemo od zaborava
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Re: "Cirina" trasa pruge od Beograda do Obrenovca

Postby random » 11. 02. 2008. 13:36 GMT +0000

Fotogr. Umke 001 cirina trasa.JPG

Evo jedne panoramske fotografije naselja Umka iz 30-ih godina proslog veka. U gornjem desnom uglu fotografije se vidi deo cirine trase. Zutom elipsom je markirana z.stanica, koja i dan danas stoji na svom mestu. Da li neko zna koliko je imala koloseka z.stanica u Umci. Sa ove fotografije je nejasno, vidi se samo glavni kolosek.

Za uporedjivanje pokusao sam u Google-u da uhvatim isti ugao snimanja i moze se videti sta se sve promenilo za ovih 80-tak godina.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
random
Putnik 2. razred
 
Posts: 37
Joined: 24. 05. 2006. 10:53 GMT +0000
Location: Beograd

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users

cron