Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Sve o tramvajima, domaćim i stranim, tehnologiji i infrastrukturi tramvaja i tramvajskog prometa

Moderators: zeka, STIB

Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 12. 08. 2008. 18:10 GMT +0000

Juče sam bio vredan (prepešačio nekoliko kilometara) i malo fotkao :mrgreen: .

Prvo - početak Ulice Teodora Drajzera, gde je nekad bila početna stanica 'dvanaestice':
Image Image Image Image Image

Moja škola - Četvrta beogradska gimnazija:
Image

Od JGS-a, Drajzerovom sada voze samo midi-busevi na liniji 49:
Image Image

Na ovom mestu se nalazila jedna od mimoilaznica i tu je pruga izlazila iz Drajzerove:
Image Image

Novogradnja:
Image Image

Kraj asfalta, počinje džungla (i u njoj par kuća :shock: ):
Image Image Image

Prvi jasni ostaci nekadašnje pruge - šljunak:
Image

Uskoro počinje asfalt i još par kuća:
Image Image

Vile, izgrađene u poslednjih 15-ak godina:
Image

Pruga je nastavljala tamo gde se sada nalazi žuta tezga:
Image Image Image

Nazire se Ulica Petra Čajkovskog (i još malo šljunka :mrgreen: ):
Image Image

Ulica Petra Čajkovskog (gde se nazire kaldrma), kao i stari DTO trafo, no nisam siguran da li za tramvajsku mrežu *hm* :
Image Image Image

U samoj Čajkovskovoj ulici su ostala samo dva stara stuba. Prvi (sivi), izgleda, nije služio za nošenje tramvajske KM, no drugi (crveni, prekoputa Vojne gimnazije) mislim da jeste, jer se vidi nekadašnja napojna mreža:
Image Image Image

Pogled prema Ulici Vase Pelagića:
Image

Za sada toliko, nastaviće se sa slikama iz Topčidera, no sada me mrzi, ovo sam postavljao puna dva sata (preko dial-up-a), crk'o sam :!:
(Pešačio sam sve do Gospodarske mehane, pa vi vidite. Da ne pričam koliko su me komarci izujedali...)
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 13. 08. 2008. 17:20 GMT +0000

CKD-KT4,

Ovim si me mnogo iznenadio i obradovao. Zahvalan sam Ti za to što si prošao delom i kroz pustinju i prašumu da bi napravio ovu fotodokumentaciju.

Zagledao sam svaku sliku i po više puta, donekle sam se i ražalostio, a istovremeno i „obradovao“ što nisam morao ovo ili ono da vidim svojim očima. Podsetilo me je na prohujala vremena.

Nadam se da si i Ti donekle doživeo „vožnju“ dvanaesticom, video taj ambijent i u mašti zamišlao kako je nekad bilo.

Kad malo dovedem emocije u red, sredim utiske i bolje prostudiram svaku fotografiju, svakako će biti mojih komentara. Trenutno sam i very busy - angažovan na drugoj strani (kao što znaš).

U nadi da će se uskoro pojaviti i fotogragije iz Topčidera, još jednom Ti zahvaljujem i pozdravljam Te.



P. S. Ovo gore je moja poruka od sinoć. Dok sam je pisao server je otkazao poslušnost i nisam mogao da je pošaljem. Po svom običaju kopiram i sačuvam sva pisanija dok se ne uverim da su „prošla“ (forumi su uvek vrbovi klinovi ispod granice minimalne sigurnosti rada), pa eto mogu sad naknadno da pošaljem.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 13. 08. 2008. 18:49 GMT +0000

Topčiderac wrote:Ovim si me mnogo iznenadio i obradovao. Zahvalan sam Ti za to što si prošao delom i kroz pustinju i prašumu da bi napravio ovu fotodokumentaciju.


Znaš, Ti si me u neku ruku i podstakao da napravim ovo (kao i to što je forum potpuno zamro :evil: ). Drago mi je da sam Tebi i (eventualno) drugima ulepšao vreme.

Topčiderac wrote:Trenutno sam i very busy - angažovan na drugoj strani (kao što znaš).


Znam, na neki način i ja sam učestvovao u tome. :)

Sada da nastavim priču (iako neću još sve do kraja objaviti).

Nakon fotkanja u Čajkovskovoj, otišao sam do Topčiderske česme, u nameri da produžim po Miloševog konaka, gde je do čini mi se 1948. godine bila (od rata) nefunkcionalna pruga, kuda je vozila 'trojka'. Ali mi je nešto privuklo pažnju, nešto što ranije nisam primećivao (iako sam kao mali vrlo često šetao tuda sa ocem).

Kod Topčiderske česme je postavljena ograda od nekadašnjih tramvajskih šina:
Image Image

Potom sam odšetao do Miloševog konaka (tačnije nešto iza njega) i počeo da pratim stazu po Topčiderčevoj mapi:
Image Image

Nekada Topčiderska restoracija - danas restoran "Milošev konak":
Image

Staza malo krivuda:
Image

Sledeća fotka je nešto mutnija (nisam to video sve dok nisam stigao kući), ali prikazuje nastavak staze u vidu - šljunka:
Image

Kraj staze je betonski i tu (iza ćoška) nalazi se stara stanična nadstrešnica koja nije u ravni sa sadašnjom prugom:
Image Image

"Pazi tramvaj!"...:
Image

Ali tramvaja nema zbog početka obnove pruge od "Mostara" do okretišta "Gospodarska mehana", zbog čega rade autobusi. Iz toga razloga su postavljene nove stanične oznake, a šine su već izrđale od olujnog pljuska prošle subote:
Image Image Image

(Nastaviće se...)
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby brzi » 13. 08. 2008. 19:29 GMT +0000

Lepa reportaža CKD-KT4 :I . Ja sam bio prošle godine na istom mestu i što je najgore, fotoaparat koji sam imao je bio takvo sr*** da su sve slike neuspele *psovka* *psovka* .
brzi
Mašinovođa
 
Posts: 576
Joined: 25. 09. 2006. 12:18 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 14. 08. 2008. 12:38 GMT +0000

Hvala Brzi!

Da nastavim dalje...

Krenuo sam dalje prema G. mehani i naleteo sam na stub bivšeg dalekovoda:
Image
Sa leve strane je pruga, a sa desne staza. Da li je i ovde staza na mestu ranije pruge?

"Topčiderska pozornica" (tu iza okreće 49):
Image

Avetinjski prazna pruga:
Image

Još nekoliko detalja sa pruge:
Image Image Image Image

Od šinskih vozila u tome kraju jedino saobraćaju vozovi, kao na primer ovaj teretni:
Image

Prirodno okićeni stub:
Image

Kod Careve ćuprije koloseci se ponovo približavaju:
Image

Stanica "Careva ćuprija", a kod nje ograda od - starih tramvajskih šina:
Image

Stari stub sa starim nosačima KM, sada okrenut za 90° u odnosu na sadašnju trasu:
Image

IS "Dobro polje", izgrađena pred Drugi svetski rat:
Image Image

Opet ograda od - znate već čega:
Image

U blizini se odvaja pruga za Banovo Brdo:
Image Image

Semafor i dalje radi:
Image

Komad šine kao potpora.
Image

Naprsla pruga:
Image

Ovde je preveliki bočni nagib šina, pa ovde tramvaji voze veoma nagnuto, kao da će se prevrnuti:
Image

Šine u kaldrmi:
Image

Otpravnička kućica i znak upozorenja za one koji izlaze kroz kapiju 59:
Image Image

"Super Ridža je super borac...", ali ovu bitku nije dobio:
Image

Posle sam uzeo bus i vratio se kući.

ENDE
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby brzi » 14. 08. 2008. 20:00 GMT +0000

Svaka čast na reportaži. Topčiderska pruga spada među najlepše tramvajkse pruge u Beogradu, a boga mi i šire. Naravno, uz prugu kod Kalemegdana.
Šta mislite, koliko je realno obnoviti prugu za Dedinje? Da čujem vaše mišljenje. Često sam mislio o toj ideji. Mislim da bi ta pruga bila turistički atraktivna.
brzi
Mašinovođa
 
Posts: 576
Joined: 25. 09. 2006. 12:18 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 14. 08. 2008. 20:51 GMT +0000

Hvala još jednom Brzi!

Što se tiče obnavljanja pruge za Dedinje, mislim da je to veoma nerealno, zato već postoji dobro organizovan trolejbuski i autobuski saobraćaj, a skorim uvođenjem ove midibus linije zadovoljene su potrebe oficirskih stanova duž Drajzerove ulice.
Što se tiče turističke atrakcije, to bi bio finansijski promašaj, jer bi morala da se gradi (vrlo skupa) nova infrastruktura, da se preuređuju ulice, obuče novi vozači i mehaničari, (pro)naći ili napraviti "stare" tramvaje itd.
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 14. 08. 2008. 23:53 GMT +0000

CKD-KT4,

Divna reportaža. Svaka čast što se tiče Tvojih ideja, Tvog truda i uloženog vremena. Imam želju da prokomentarišem veći broj fotografija i to ću učiniti čim mi se ukaže prilika. Trenutno se mučim sa ovim forumom i gledam u bob da li radi ili ne. Hoću pre svega da prekopiram sve slike u moj računar i da mi tu budu lako i brzo dostupne. Ovako ne mogu da radim. Kliknem sličicu ("palac"), čekam večnost, onda se slika pojavi ili ne pojavi, a na forum posle mogu ili ne mogu da se vratim. A želim svaku od ovih slika i po 100 puta da vidim.

Ne ljuti se ako sam malo nervozan. Tvoja divna reportaža je pokrenula nešto u meni.

Za sad samo jedno da Te pitam: CKD-KT4, reci mi, jel' stvarno sve onako zapušteno i zarđalo kao što izgleda na slikama? Ti si tu prošao, video svojim očima.

Zahvalnost i pozdrav
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 15. 08. 2008. 0:00 GMT +0000

Topčiderac wrote:Za sad samo jedno da Te pitam: CKD-KT4, reci mi, jel' stvarno sve onako zapušteno i zarđalo kao što izgleda na slikama? Ti si tu prošao, video svojim očima.

Na šta tačno misliš?

Što se tiče trase 'dvanaestice', to je stvarno džungla.
Što se tiče postojećih šina linije 3, one su zarđale zbog nekorišćenja, jer se radi Savska. No tačno je da su stubovi dosta oronuli, no nema nekih težih kvarova. A ono za ispucalu prugu, nažalost da, toga ima dosta (gledajući celu trasu 'trojke' do Kneževca).
No u svakom slučaju i to će biti u (nadam se) naredne dve-tri godine rekonstruisano.

Slobodno pitaj šta Te još zanima!

Lep pozdrav!
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Wile E. Coyote » 15. 08. 2008. 12:12 GMT +0000

Zabalavio sam tastaturu gledajući slike... Svaka čast na fenomenalnoj reportaži!!! *app*
Predlažem da se ova tema (a i ostale srodne) nalepi.
"I like cigars, I like rum,
I like pretty baby, and tanjir pasulja pun!"
User avatar
Wile E. Coyote
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 927
Joined: 11. 10. 2006. 9:50 GMT +0000
Location: Munze Konza!

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 15. 08. 2008. 12:31 GMT +0000

Wile E. Coyote wrote:Zabalavio sam tastaturu gledajući slike...

O bože, da sam znao šta će se desiti ovom mojom repotažom...

Šalim se, hvala Wili!
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 15. 08. 2008. 13:34 GMT +0000

Wile E. Coyote wrote:Zabalavio sam tastaturu gledajući slike... Svaka čast na fenomenalnoj reportaži!!! *app*
Predlažem da se ova tema (a i ostale srodne) nalepi.

Ne samo da se slažem sa ovim, nego i potpisujem peticiju za nalepljivanje ove nesvakidašnje teme. Penilo ne penilo drugima, nama je ova tema više nego draga.

CKD-KT4 wrote:O bože, da sam znao šta će se desiti ovom mojom repotažom...

Posle originalne ideje i uloženog truda, mogao si i da se nadaš našem oduševljenju.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 15. 08. 2008. 15:22 GMT +0000

Topčiderac wrote:Posle originalne ideje i uloženog truda, mogao si i da se nadaš našem oduševljenju.


Meni je drago da se svima vama sviđaju fotkice, no nisam očekivao baš toliko, da bi krenule bale.
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Wile E. Coyote » 15. 08. 2008. 16:06 GMT +0000

Kao što vidiš, fotke su nam se baš toliko dopale... *pra*
"I like cigars, I like rum,
I like pretty baby, and tanjir pasulja pun!"
User avatar
Wile E. Coyote
Majstor Mašinovođa
 
Posts: 927
Joined: 11. 10. 2006. 9:50 GMT +0000
Location: Munze Konza!

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 17. 08. 2008. 16:37 GMT +0000

Ne bih da se hvalisavim, no izgleda da je Zeka prorok:
zeka o CKD-KT4 u trolejbuskom podforumu wrote:Imam neki osecaj da ces nas ipak ti iznenaditi.


Mali dodatak: skoro sam našao jednu fotkicu, koju sam snimio početkom ove godine, gde je prikazana stara otpravnička kućica kod Topčiderske okretnice:
Image
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 19. 08. 2008. 11:24 GMT +0000

Ehm, izgleda da sam pogrešio, ovo je podstanica:

avramovicsasa na autobusi.net wrote:ne znam da li je to nekada bila Otpravnička kućica a sada se koristi kao
Podstanica,kada dođe do ispadanja mreže Topčider,Rakovica tamo odlazi
dežurni monter i vrši ručno uključenje jer to tamo za sada ne može iz
Gornjeg depoa.
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 19. 08. 2008. 18:35 GMT +0000

Odavno sam obećao da ću prokomentarisati neke od ovih divnih snimaka koje je načinio CKD-KT4 prilikom svog obilaska nekadašnjih tramvajskih linija na Dedinju i u Topčideru. Počinjem da ispunjavam svoje obećanje i to polazeći, kao i autor divne reportaže, sa Dedinja.

Nekadašnja dvanaestica je polazila sa Dedinja upravo na ovom mestu, gde se ulice Teodora Drajzera (nekada generala Kovačevića) i Užička (nekada Rumunska) spajaju.

Image

Kako je to isto mesto izgledalo nekada, pokazuje sledeća slika:

Image

Interesantno je da se ograda levo nazire i na novoj fotografiji. Umesto nedovršene građevine i bačenih praznih flaša, nalazila se samo čekaonica za putnike. Desno odatle pružao se pogled na Užičku (Rumunsku) ulicu, kojom je saobraćao Perišićev autobus (do Kneževog spomenika). Već u početku te ulice nalazile su se lepe vile, u kojima su živeli njihovi stvarni vlasnici:

Image

Negde sam pročitao da se u ovoj prvoj vili razgaćila neka strana ambasada.


Dugo sam pokušavao da se setim mesta gde se danas nalazi IV beogradska gimnazija:

Image

Studirajući satelitske snimke došao sam do zaključka da se na tom mestu, pored drugog, nalazila i ova vila (ispred koje se vidi i pruga):

Image

Ako neko zna bolje, neka me ispravi. Radovaću se ako nisam imao pravo.

Oduševilo me je do koje mere se održala trasa dvanaestice. Najlepši su još ini delovi koji nisu zabetonirani, već na njima raste trava. Ali nije samo to. Pogledajte sledeću fotografiju:

Image

Poravnata trasa (na slici desno) se na ovom mestu proširuje. Za divno čudo, ni ogradu nije još niko pomerio. Tu je bila prvobitna mimoilaznica, o kojoj sam već jednom pisao u vezi sa jednom teškom tramvajskom nesrećom upravo na mestu koje zaklanja autobus. Posle ove nesreće mimoilaznica je premeštena iza krivine, na sledeće mesto:

Image

Nakada su na mestu, gde je sad ovo gusto drveće, bili voćnjak i vinograd Poljoprivrednog instituta; tramvaj, koji bi sleteo sa Dedinja sa neispravnim kočnicama, izleteo bi iz šina i zaustavio bi se „meko“ na tom terenu. Ove grdne zgrade su podignute mnogo kasnije.


Idemo dalje, prošli smo pored stepenica gde je bila stanica (ne verujem da se to još vidi). Pročli smo i preko mesta gde je bila još jedna mimoilaznica (ispred nekada čuvene vile Selakovića u šumadijskom stilu). Došli smo do mesta gde je autor reportaže morao da skrene, ali dvanaestica tu nije skretala:

Image

Ako bolje zagledamo, videćemo da trasa nije potpuno uništena; nazire se makar malo od nje. Ostatak je svakako uništen kad su građene ove nove kuće i ulica do njih (u vreme dvanaestice tu je bila šuma).

Image

Isekao sam deo satelitskog snimka na kojem se vidi ovo novo naselje i njegov položaj u odnosu na trasu dvanaestice.

Image

Moram da napomenem da je na mestu, gde se danas nalazi napuštena žuta tezga, izlazila na prugu. Na tom mestu je bila tramvajska stanica po potrebi. To je tnačilo, ako je neko hteo da siđe na njoj, rekao je kondukteru, ovaj je cimnuo kaiš i time dao znak kočničaru. Putnici koji su hteli da uđu u tramvaj, davali su rukom znak kočničaru.

S druge strane pruge Radanska ulica se nastavljala u jednu stazu, koja je vodila prema vodovodnoj stanici odn. kapiji Konjičke brigade.


Na sreću CKD-KT4 je, posle šetnje po Radanskoj ulici ponovo našao trasu dvanaestice i doveo nas do Bulevara vojvode Putnika:

Image

Na ovoj slici se vrlo dobro vidi zašto trasa još uvek može da se nađe, a isto tako i da se vidi na satelitskim snimcima. Usled tvrde podloge rastinje nije moglo tako dobro da napreduje kao na mekoj zemlji. I to traje već decenijama.

Na ovom mestu, levo od pruge, bila je kuća šumara. Možda postoji još uvek. Voleo bih da postoji. Sin tog šumara bio je moj školski drug.


Iznenadio sam se i obradovao kad sam video i transformatorsku kućicu. Obzirom koliko je stara izgleda vrlo dobro.

Image


Na sledećem satelitskom snimku možemo da rekapituliramo deo trase koji smo upravo prošli:

Image

Trasa se vidi vrlo dobro (bele strelice). Vidi se i pomenuta žuta tezga (žuta strelica) kod koje se naš reporter vratio iz Radanske ul. na trasu pruge. Šumarevu kuću sam obeležio plavom strelicom. Nisam izostavio ni trafostanicu: obeležena crvenom rukom.


Na kraju da kažem nešto i za ovo ruglo:

Image

Ovaj stub nije imao nikakve veze sa tramvajem. Pretpostavljam da je na njemu nekada bio izvršen prelaz sa podzemnog kabla na vazdušnu liniju. Po broju žila vidi se da se radilo o normalnom trofaznom vodu, verovatno malo višeg napona. Iznenađuje me da u prominentnom kraju grada stoji ovaj otpad, ali ako ne smeta prominenciji, nemam ni ja razloga da se bunim.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby CKD-KT4 » 19. 08. 2008. 21:04 GMT +0000

Topčiderac wrote:Interesantno je da se ograda levo nazire i na novoj fotografiji. Umesto nedovršene građevine i bačenih praznih flaša, nalazila se samo čekaonica za putnike. Desno odatle pružao se pogled na Užičku (Rumunsku) ulicu, kojom je saobraćao Perišićev autobus (do Kneževog spomenika). Već u početku te ulice nalazile su se lepe vile, u kojima su živeli njihovi stvarni vlasnici:(...)
Negde sam pročitao da se u ovoj prvoj vili razgaćila neka strana ambasada.


Ta ograda se pruža od Železničke bolnice do Zavoda za bolesti zavisnosti.
Obično nas iz "Četvrte" zezaju drugi da je namerno taj Zavod baš tu zbog nas. :roll:
U vilu, čiju fotku je Topčiderac prikazao se smestila pakistanska ambasada, a iza nje je norveška.

Topčiderac wrote:Dugo sam pokušavao da se setim mesta gde se danas nalazi IV beogradska gimnazija:
Studirajući satelitske snimke došao sam do zaključka da se na tom mestu, pored drugog, nalazila i ova vila (ispred koje se vidi i pruga):

Baš sam zagledao da li ta vila i danas postoji, međutim mislim da nje više nema, jer sam namerno zapamtio oblik ovih triju prozora i nisam zapazio ni jednu takvu zgradu.

Inače, Četvrta gimnazija se nalazi na uglu Drajzerove i Ulice Mike Ilića.

Topčiderac wrote:Na ovoj slici se vrlo dobro vidi zašto trasa još uvek može da se nađe, a isto tako i da se vidi na satelitskim snimcima. Usled tvrde podloge rastinje nije moglo tako dobro da napreduje kao na mekoj zemlji. I to traje već decenijama.

Na ovom mestu, levo od pruge, bila je kuća šumara. Možda postoji još uvek. Voleo bih da postoji. Sin tog šumara bio je moj školski drug.


Da, može da se vidi na mojim snimcima da se još uvek vidi šljunak.
I da, postoji ta šumareva kuća, čini mi se da nosi broj 9.

Topčiderac wrote:Ovaj stub nije imao nikakve veze sa tramvajem. Pretpostavljam da je na njemu nekada bio izvršen prelaz sa podzemnog kabla na vazdušnu liniju. Po broju žila vidi se da se radilo o normalnom trofaznom vodu, verovatno malo višeg napona. Iznenađuje me da u prominentnom kraju grada stoji ovaj otpad, ali ako ne smeta prominenciji, nemam ni ja razloga da se bunim.


Stubovi se baš i ne vide zbog okolnog drveća. Kod toga crvenoga stuba je danas Vojna gimnazija.
User avatar
CKD-KT4
Über-Mašinovođa
 
Posts: 1040
Joined: 01. 08. 2007. 21:20 GMT +0000
Location: Beograd

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 21. 08. 2008. 20:17 GMT +0000

.
Baš sam zagledao da li ta vila i danas postoji, međutim mislim da nje više nema, jer sam namerno zapamtio oblik ovih triju prozora i nisam zapazio ni jednu takvu zgradu.

Inače, Četvrta gimnazija se nalazi na uglu Drajzerove i Ulice Mike Ilića.


Žao mi je što više ne postoji. Kao dete smatrao sam je najlepšom vilom u okolini. A za nju i fotografiju vezuje me posebna uspomena. To je, naime, moj sopstveni i moj prvi snimak koji sam napravio. Prolazio sam jednog dana sa ocem koji je vrlo često nosio fotoaparat sa sobom. Zastao sam i zagledao vilu. Onda mi je otac pružio aparat i rekao da je snimim ako želim. Mislim da sam imao negde oko 8 godina i bio sam ponosan svojim uspehom.

Kao što se to danas radi, da dâm odmah i tehničke podatke o fotoaparatu: Leica, serijski br. 85887 (proizveden 1936/37.), objektiv Elmar 1:3,5, F = 50 mm. Otvor blende i eksponažu ne znam - to je podesio moj otac. Taj aparat sam kasnije nasledio i koristio sve do sredine 70-ih godina prošlog veka. Nisam više hteo da ga akam, već da ga sačuvam u ormanu. Postoji i danas i funkcioniše još uvek.


Stubovi se baš i ne vide zbog okolnog drveća. Kod toga crvenoga stuba je danas Vojna gimnazija.


Sva sreća što su u krošnjama. Samo jedan problem: to drveće je listopadno, da ne govorimo o kestenu, koji je oboleo u celoj Evropi i gubi lišće pre vremena (vidi se već koliko je oronuo).

Tu je nekada bio Dom kralja Aleksandra I sa internatom za dečake. Kasnije neka beogradska gimnazija. Sada je, vidim, neka vojna gimnazija. Svašta! Postoje li i vojne osnovne škole?

Na planu sam video da je u zgradi moje bivše osnovne škole nešto drugo. Pored nje postoji i neka osnovna školica (upravo na mestu gde smo se igrali „školica“); ima neko drugo ime, ne znam kako i ne interesuje me. Sve me to žalosti.


Uskoro ću otići u Topčider. Istim putem kao i CKD-KT4.
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Re: Ostaci bivših pruga na Dedinju i u Topčideru i još po nešto

Postby Topčiderac » 22. 08. 2008. 15:21 GMT +0000

Image

Image

Ovde sam hteo samo da uporedim izgled gornjih topčiderskih česama danas i pre 70 ili 80 godina. Skoro ništa se nije izmenilo. Jedino pobodene šine, po kojima su u vreme nastanka stare fotografije još uvek jurili tramvaji. Doći ćemo još na te šine.

U vrelim danima, kada je ovuda prolazio veći broj šetača, našao bi se pored česme i po neki stočić sa belom šustiklom, na kojem se prodavao ratluk. Kupci ratluka su dobijali i čistu čašu da zahvate svežu hladnu izvorsku vodu i da se osveže.

Gornji izvori nisu mogli da konkurišu čuvenom topčiderskom izvoru u parku kod crkve. Na tu česmu dolazili su ne samo Topčiderci i slučajni prolaznici; dolazila je masa Beograđana sa balonima i testijama da ponese lepu vodu svojim kućama.

Jedna od čestih scena na donjoj česmi. Tu je bio i đevregdžija sa svežim toplim đevrecima: mali 1 dinar, veliki 2 dinara.

Image


Da se vratimo na pobodene šine.

Image

Po tim šinama su tramvaji jurili i jurili, dok ih nisu izlizali. I pogledajte kako sad izgleda njihov presek. Podseća na cifru 1 Image Možda je ovaj komad isečen iz jedne krivine. A ne mora da bude.

Nekada su na topčiderskoj pruzi, počev od Senjaka pa sve do okretnice u Topčideru, bile ovakve otvorene šune na drvenim pragovima. Izuzetak su bile samo stanice ili ukrštanja sa nekim putem odn. ulicom. I tu je nastupao jedan interesantan fenomen. Pošto pruga nije bila idealno prava, pri većim brzinama dvoosovni tramvaji su naginjali cik-cak vožnji. Klatili su se levo – desno. Tome su doprineli i sastavi šina koji nisu bili zavareni. Pošto su vozili uvek isti tramvaji, sa istim razmakom osovina i istom brzinom, klackanje se reprodukovalo uvek na isti način. I što je više prolazilo vreme, šine su se više „trošile“ na istim mestima, a time su se oscilacije samo pojačavale. I ko je išao prugom mogao je da vidi „oscilogram“ ljuljanja tramvaja. Šine su bile izlizane naizmenično desna pa leva itd. Izlizana mesta nisu izgledala ništa bolje nego ovo što vidimo na fotografiji.

Pretpostavljam da su šine ovde pobodene da bi se česme i prostor ispred njih zaštitili od nesavestnih autovozača.



Image

Očigledno je ovo mesto gde je nekad bila krajnja stanica Topčiderca. Pogledajte donju sliku:

Image

Isto kao i danas staza, nekada je i pruga pravila blagu krivinu na levo.


Image

Već sam pisao da su ovde postojale dve staze: jedna prava, kako dolikuje trasi pruge, i jedna krivudava. Ko krene trasom nekadašnje pruge, moraće na ovom mestu sa skrene na krivudavu stazu, ali to pruga nije činila. Ovde se jasno vidi da je pruga išla pravo.

Image

Srećom, našao sam jedan plan na kojem su dobro predstavljene staze u Topčiderskom parku. Crvenom linijom sam obeležio trasu od mesta pokazanog na fotografiji do današnje tramvajske pruge. Posle uklanjanja pruge tu je postojala staza. Zašto je ona uklonjena, ne znam.

Radi lakše orijentacije obeležio sam i neka markantna mesta u parku:
Stanica = današnja tramvajska stanica
Jez. = jezerce u parku
Obel. = obelisk
Term. = nekadašnja tramvajska stanica

Staza, koju sam označio zelenim tačkama, izgleda da više ne postoji (bar se na slici ne vidi). Možda je to napravilo zabunu oko krivudanja trase.


Image

U vreme, o kojem govorimo i u koje se sad vraćamo, tramvaj nije prelazio preko Topčiderske reke kao danas. Na ovoj fotografiji se vidi samo most za drumski saobraćaj.

Image

Kasnije je sagrađen i tramvajski most i tramvaj je krenuo njime, ne odlazeći više nikada do Topčiderske restoracije.

Da li zna neko koje godine je izgrađen tramvajski most? U početku je bio drven, kasnije je izgrađen čelični most.


Stigli smo na prugu i stanicu današnjeg tramvaja. Desno, prema gradu, je i stara i nova trasa, jedna od najstarijih tramvajskih pruga u Evropi. Levo je „nova“, ali i ona je već na kraju osme decenije svog postojanja.

Image

Image

Ovako je izgledala ta stanica 30-ih godina prošlog veka. Levo od tramvaja je čekaonica, sa drvenim i zastakljenim zidovima i klupama za sedenje, ofarbanim zelenom bojom, na njoj poštansko sanduče. Desno vaga u koju se ubacivao 1 dinar da pokaže težinu. Kasnije su pored nje bili i automati sa bombonama i čokoladama.

Image

Jedino su šine ostale na istom mestu gde su bile. A to je i najvažnije.


(Nastaviće se)
Topčiderac
Ložač
 
Posts: 311
Joined: 22. 05. 2008. 19:10 GMT +0000

Next

Return to Tramvaji

Who is online

Users browsing this forum: No registered users